Ätbar groda?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Detta låter säkert som en stendum fråga men.. är den enda ätbara grodan den som faktiskt heter "Ätbar groda", eller är alla grodor ätliga, men den ätbara godast, mest mat på??

/Lavinia, hemma och är sjuk och hinner då läsa tidningen för noga.

Sv: Ätbar groda?

Vet inte helt hur det ligger till,men jag skulle kunna tänka mig ett par grodor som inte är ätbara.Pilgiftsgrodan t.ex skulle jag inte tro är särskilt ätbar.

Troligen är pilgiftsgrodan lika ätbar som vilken groda om helst.
Gitfet sitte i huden o är inte farligt vid upptag via munnen det är därför man kan äta byte dödat med pilgift.
PL

Jag trodde pilgiftsgrodan var giftig vid beröring? Men det kanske var så du menade?

Och ingen vet om alla grodor är ätliga och varför det finns en stackars groda som är "extra" ätbar?

/Lavinia

"Och ingen vet om alla grodor är ätliga och varför det finns en stackars groda som är "extra" ätbar?"

:rofl:

Ursäkta, det var en så rolig formulering... :laugh:

Jag tror inte att själva grodköttet är giftigt, utan bara huden så att säga. Kan du avliva lilla grodan och flå den tryggt - så kan du äta den. Sedan är ju inte särskilt många grodor dödligt giftiga för människor.

Jag tror inte att själva grodköttet är giftigt, utan bara huden så att säga. Kan du avliva lilla grodan och flå den tryggt - så kan du äta den. Sedan är ju inte särskilt många grodor dödligt giftiga för människor.

Jag ska nog inte ge mej på att flå grodor.. Inte riktigt min grej- jag brukade ha grodor i rummet när jag var liten.. Har lite svårt för tanken att äta dom också.

/Lavinia

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 556
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 119
Senast: Hermelin
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 340
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Lego 5 årig kille