Äta riktigt gott i stockholm?

Har de inte slagit igen det än? Passa på isf för det ska läggas ner :(

Jag hade utöver de ovanstående (Franzen!!) även kunnat rekommendera Himlen därtill samt ett nyöppnat fine doning-ställe utanför stan, har för mig det hette Aloë. Inte ätit det själv men bekanta har gett tummen upp samt kritiker.

Himlen därtill är trevligt för en drink, men är maten så god egentligen?

Jag har bara varit på Nosh &Chow en gång och då var maten högst medioker och verkligen inte prisvärd. Trip advisor-recensenterna är inte heller nådiga vad gäller servicen.
Aha då måste det blivit sämre sen jag var där sist, var ju ett tag sedan, men både service och mat var toppen då i alla fall. Trist, för jag gillade det.

De gånger jag varit där har den varit jättebra. Åt en särskilt fantastisk torskrygg :love:
Kommer dock aldrig boka bord för att äta uppe i loungen igen, det spelades så sjukt hög musik att jag höll på att bli galen.. Matsalen är trevlig dock!

Har inte varit i baren men matsalen var super när vi var där. Är ju meny och inte färdiga 9-rätters som vissa ställen har, men nivån var hög då. Men det är ett tag sedan jag var där :)

Fast de skulle vara tillbaka i Danmark i maj igen :) (om det är Noma du menar?)

Men inte på samma nivå som tidigare väl? Nu ska de köra nåt helt annat koncept om jag läste rätt? De ansvariga sa ju att de inte orkade med att hålla det på samma höga nivå längre. Tar massa energi o tid att hålla michelin-standard som jag förstod det. Men har de ändrat sig blir jag glad!!

Har inte varit i baren men matsalen var super när vi var där. Är ju meny och inte färdiga 9-rätters som vissa ställen har, men nivån var hög då. Men det är ett tag sedan jag var där :)

Men inte på samma nivå som tidigare väl? Nu ska de köra nåt helt annat koncept om jag läste rätt? De ansvariga sa ju att de inte orkade med att hålla det på samma höga nivå längre. Tar massa energi o tid att hålla michelin-standard som jag förstod det. Men har de ändrat sig blir jag glad!!
Nytt koncept men inte lägre nivå, som jag förstått det. Ska odla, föda upp djur och vara så gott som självförsörjande på råvaror och menyerna kommer anpassas efter det. Sommartid vegetarisk meny, hösten kött osv.

När ska ni till stan TS? Man måste ligga ute i god tid för att boka bord på de flesta ställena.
Några hak jag brukar käka på. Vissa oftare än andra, några var det ett tag sen så rekommendationen är kanske inte dagfärsk.

AG (utpräglad köttbar)
Flying Elk
Brasserie Godot (bra kvarterskrog)
Frantzén (boka cirka hundra år i förväg)
Svartengrens (boka i tid!)
Gastrologik
Konstnärsbaren (klassiskt!)
Blå Porten
Ulla Winblad (klassiker)
Lilla Ego (OMG älskar! Boka typ evigheter i förväg bara...)
Oaxen
Sturehof (fisk/skaldjur!)
Mathias Dahlgren
Den gamle och havet (bra fiskrestaurang)
Le Rouge (maten bra, miljön top noch!)
Pontus
Operakällaren (klassiker)
Prinsen

Sen finns det mer enkla restauranger och kvartershak som absolut kan vara både goda och prisvärda tex:

Erlands Café (sjukt bra, troligen Sthlms bästa kvartersbar!)
Kharazmi (persiskt)
Luzette
Teatergrillen
Vassa Eggen
Riche (standard, alltid bra)
Tennstopet (ok sunkbar men bra husman)
Tjoget (coctails kanske bättre än maten men den är ok!)
Tranan (också bra husman)
Miss Voon (asiatiskt)
Bistro Paname (mysig fransk kvarterskrog)
Boqueria (ok här kommer folk ropa svenne-sunk men alltså jag har käkat gott här!)
Eat (asiatiskt bredvid Boqueria, helt ok krubb!)
Mäster Anders (bra kvarterskrog)

Och... min äkta sunk- "bubblare":
Caliente (räknas nog av vissa som nåt i stil med Donken men det är tapas, det är flottigt, det är kryddigt, det är göttigt, det är billigt. Man går inte hit på dejt, bjuder inte släkten på middag men om man är hungrig efter jobbet och drar dit med ett gäng kompisar blir man NÖJD!) ;)

Och nu undrar jag varför mina matkostnader är en tung börda...?

:rofl:

@nyponros är det ngn specifik restaurang du vill veta mer om så ger jag gärna lite mer detaljer! Orkade inte skriva om alla. Finns säkert nån jag missat också ;)

Skulle vilja varna lite för Trattorian. Där åt jag dyrt och INTE speciellt gott. Tyvärr var servicen inte heller så bra. Men smaken är ju som bekant som baken! ;)

Senast ändrad av en moderator:
Vaddå på Nosh? Vad är speciellt med den? Det är ju ett vanligt standardhak?

Tycker du? Jag tycker den är jättehäftig! Kommer ihåg när de öppnade att det var mycket snack om inredningsarkitekten och hur han inrett.

Och de själva tycker att den är rätt fräck också:

http://stureplansgruppen.se/restaurang/nosh-chow/

Det tyckte även DN:

http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/galen-inredning-och-stans-basta-guacamole/

Atmosfären är outstanding, som de cityslicka gästerna här skulle sammanfatta det. Också Krogkommissionens mest svårflörtade medlemmar faller i den imposanta farstun. Formspråket liknar inte någonting annat inom tullarna. En känsla infinner sig av att vara hemma hos en djupt excentrisk person med golvytor som en slottsherre. Här råder en känsla av bohemisk hemtrevnad, rent av intimitet. Stilen är halsbrytande.

Samt SvD:

Inredningen är spektakulär...
http://www.svd.se/valbalanserad-partykrog

Samt flera andra. Men bortkastat på dig då! :D

Och nu undrar jag varför mina matkostnader är en tung börda...?

Hade inte du något löfte för ett halvår sen eller så om att börja laga mat hemma? Gick inte så bra eller? ;)

Hade jag mer pengar skulle jag helt klart äta ute mer, det är något av det bästa jag vet.

Tycker du? Jag tycker den är jättehäftig! Kommer ihåg när de öppnade att det var mycket snack om inredningsarkitekten och hur han inrett.

Och de själva tycker att den är rätt fräck också:

http://stureplansgruppen.se/restaurang/nosh-chow/

Det tyckte även DN:

http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/galen-inredning-och-stans-basta-guacamole/

Atmosfären är outstanding, som de cityslicka gästerna här skulle sammanfatta det. Också Krogkommissionens mest svårflörtade medlemmar faller i den imposanta farstun. Formspråket liknar inte någonting annat inom tullarna. En känsla infinner sig av att vara hemma hos en djupt excentrisk person med golvytor som en slottsherre. Här råder en känsla av bohemisk hemtrevnad, rent av intimitet. Stilen är halsbrytande.

Samt SvD:

Inredningen är spektakulär...
http://www.svd.se/valbalanserad-partykrog

Samt flera andra. Men bortkastat på dig då! :D

Klart Stureplansgruppen tycker det ;)
Alltså det är ju inte FULT inrett men så spektakulärt kan jag inte hålla med om att det är. Förutom möjligen att man kan frysa framför en brasa i en soffa på taket? ;)

Smaken är ju olika såklart! Jag tycker att Le Rouge är klart mer "spektakulärt".

Men åh tusen tack för alla tips! Jag är i kontakt med sambons syster just nu och överför alla restaurangnamn som verkar vara av intresse (MÅNGA). Vi är nog mer ute efter europeiska kök än asiatiska.

Men åh tusen tack för alla tips! Jag är i kontakt med sambons syster just nu och överför alla restaurangnamn som verkar vara av intresse (MÅNGA). Vi är nog mer ute efter europeiska kök än asiatiska.
Lova att uppdatera vad det blev och hur det var!

Roligt koncept
Smak, man väljer smårätter efter smaker man gillar

Köttrestaurang
Griffin Steakhouse, dock väldigt poppulärt så boka tidigt, om ni har tid så ta brunch där annars på helgen

Fisk
Restaurang Bar

Annars så gillar jag Trattorian.

Boqueria (ok här kommer folk ropa svenne-sunk men alltså jag har käkat gott här!)
;)

Nu ropar jag inte svenne-sunk, eftersom jag är svenne. Boquria är rolig eftersom man kan äta sådant som t.ex. kalvbräss och percebes (en sorts sjötulpan) där. Det var min förra hunds älsklingskrog och är mysigt om man vill sitta och jäsa och pö om pö beställa in lite rätter och dela på. Personalen är trevlig och vet vad som är bra för dagen. Kanske inte fine dining dock.

Jag vill också flagga upp Fotografiska museets restaurang (fast nu var det dock sent för TS)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka