Äta nyttigt är dyrt

Jag ska hälsa barnen det nästa gång de vill ha falukorv.... :D Tror inte det går hem, lättare att ha grönsaker som tillägg istället för att ta bort korven liksom. Ingen av dem gillar "gröna träd", de "vita träden" äter nog två i alla fall, med motstånd, så utbytbarheten fungerar nog tyvärr inte här. :o
Jag har aldrig föreslagit att du ska ta bort all falukorv. Bara att en del kan bytas ut. Om man vill. Men i dagsläget så är väl falukorven billigare än broccolin vilket är lite knäppt.
 
Jag har aldrig föreslagit att du ska ta bort all falukorv. Bara att en del kan bytas ut. Om man vill. Men i dagsläget så är väl falukorven billigare än broccolin vilket är lite knäppt.
En halv falukorv på 4 personer är inte mycket i förväg och vad jag kan minnas så skrev jag att jag inte tänkte ta bort korven utan lägga till grönsaker (vilket vi ju redan har många gånger, broccoli är dock sällan eftersom det inte äts). Någon annan skrev byta ut, vet inte om det var du, flera inlägg bak, och då svarade jag just så.
 
Tänkte på denna tråd idag när jag handlade. För första gången kollade jag verkligen vad saker i matvarubutiken kostade. Brukar kasta ner sparris tex slentrianmässigt. 47 kr knippet?! :nailbiting:
 
Tänkte på denna tråd idag när jag handlade. För första gången kollade jag verkligen vad saker i matvarubutiken kostade. Brukar kasta ner sparris tex slentrianmässigt. 47 kr knippet?! :nailbiting:

Wow! Jag måste verkligen kolla efter nästa gång jag är till affären. Jag köper nästan alla mina grönsaker (och typ allt annat 😅 ) på reduced hyllan. Alltså kortdatum. När jag köpte sparris förra veckan kostade knippet typ tio kronor tror jag.
Jag skulle inte ha råd med någon grönsak som låg i det priset om det inte var i en säck på något kilo.
 
Fast det är väl positivt om tråden får även människor som inte Behöver reflektera över priset att göra just det?

Att måla upp sitt privilegium genom att berätta om det hutlösa priset på lyxig mat jag aldrig brytt mig om priset på tidigare hade känts konstigt för mig. Speciellt i en tråd som denna. Det är därför jag frågar.

Och jag ser inte riktigt hur ekonomiskt trygga människors reflektion över sparrispris passar in faktiskt.
 
Att måla upp sitt privilegium genom att berätta om det hutlösa priset på lyxig mat jag aldrig brytt mig om priset på tidigare hade känts konstigt för mig. Speciellt i en tråd som denna. Det är därför jag frågar.

Och jag ser inte riktigt hur ekonomiskt trygga människors reflektion över sparrispris passar in faktiskt.

Jag kan se poängen. @tornblomma lyckades föra in motpolen till Munkfors. Den sidan där man handlar det man vill, har råd och kan. Det är väl inte skamligt?
 
Jag kan se poängen. @tornblomma lyckades föra in motpolen till Munkfors. Den sidan där man handlar det man vill, har råd och kan. Det är väl inte skamligt?

För mig hade det känts konstigt att komma in och berätta om mitt privilegium efter 30 sidor där folk berättar om sina ekonomiska svårigheter. Det är allt jag säger.
 
Att måla upp sitt privilegium genom att berätta om det hutlösa priset på lyxig mat jag aldrig brytt mig om priset på tidigare hade känts konstigt för mig. Speciellt i en tråd som denna. Det är därför jag frågar.

Och jag ser inte riktigt hur ekonomiskt trygga människors reflektion över sparrispris passar in faktiskt.

Jag tror inte alls att det var det som var meningen. Jag har själv aldrig tänkt över hur förbaskat dyra en del grönsaker kan vara och jag lever på något slags existensminimum, men kan av olika anledningar handla på ett annorlunda vis än andra.

Varför inte? Det är väl jättebra att Alla människor reagerar på hur dyr bra och färsk mat kan vara och hur stor skillnaden är?
 
Wow! Jag måste verkligen kolla efter nästa gång jag är till affären. Jag köper nästan alla mina grönsaker (och typ allt annat 😅 ) på reduced hyllan. Alltså kortdatum. När jag köpte sparris förra veckan kostade knippet typ tio kronor tror jag.
Jag skulle inte ha råd med någon grönsak som låg i det priset om det inte var i en säck på något kilo.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på vad färsk sparris kostar eftersom jag inte direkt äter det. Sparrissoppa någon gång var 10 år kanske... på pulver gissar jag :D Men jag förstår varför mamma kollade vad konserverad sparris kostade förra gången vi handlade. Hon beslutade sig för att hon inte hade råd trots att hon sa att hon vari sugen länge. Jag såg inte priset men minns att jag funderade på "är de verkligen dyrare än en burk svamp?". Tydligen! :o
 
Varför inte? Det är väl jättebra att Alla människor reagerar på hur dyr bra och färsk mat kan vara och hur stor skillnaden är?

Ja alltså det är ju toppenbra att alla som är priviligierade är medvetna om det. Fick dock inte riktigt den känslan, därav mitt inlägg. För mig blir det lite som att fascineras över priset på oxfilé medan andra inte har råd att äta tre mål mat per dag.
 
Ja! Eller jag vet inte om det är superdyrt att odla sparris eller vad prissättningen beror på. Tex jämfört med morötter tex?

Det är klart mer komplicerat. Morötter kan man odla upp från frö och de växer glatt, sparris är plantor som man skördar i intervaller och de växer långsamt. 6-års cykler där de vilar mellan varven och man skördar i Sverige fram till midsommar.
 
Det är klart mer komplicerat. Morötter kan man odla upp från frö och de växer glatt, sparris är plantor som man skördar i intervaller och de växer långsamt. 6-års cykler där de vilar mellan varven och man skördar i Sverige fram till midsommar.

Ah! Mina kunskaper om sparris-odling är mkt bristfällig! Då kanske det förklarar priset trots allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp