Fast de sparar ju inga kronor, de köper ju bara mer nyttig mat istället? Ju billigare frukt och grönt desto mer av det. Vad är vitsen annars av att ha det billigare? Även en fattig förstå ju poängen med nyttig mat och vill ha nyttig mat.
Och jag blir provocerad av att det anses att fattiga inte riktigt ska ha råd med det som anses som guldkant och "det är väl bara" resonemang. Jag vet mycket väl hur det är att vara fattig, långt mer än någon här inne kan förstå, periodvis har jag varit riktigt urfattig, andra har jag kunnat ha guldkant på tillvaro, men fattig och vid vissa tillfällen har jag kunnat leva helt ok. När man tex får försörjningsstöd med nästan 10 000 kr i månaden och då känner "oj vad gott om pengar jag plötsligt fick" och inser att jag var ofantligt fattig innan jag fick den hjälpen- och klarade det, men fortfarande anses som fattig när man får försörjningsstöd, alltså den chocken jag fick. Nu tjänar jag precis över gränsen för försörjningsstöd, både jag och min handläggare är otroligt glada över det och jag känner mig inte speciellt fattig- bara helt ok. Fattigdom är så mycket, det är så olika från tid till tid och behöver inte vara konstant på samma nivå. Men fattig kan man vara ändå, det är inte bara "bröd och vatten-fattig" som räknas.
Det är just vid de perioder i mitt liv jag haft det som allra sämst ekonomiskt som jag haft som svårast att avstå från att köpa lite godis/chips eller liknande när jag handlat. När jag levde på havregrynsgröt och samma storkok till middag flera dagar i sträck behövdes liksom den där guldkanten extra mycket.