Definitivt inte, rent löjligt påstående, det räcker långt att precis som med allt annat man lär ungar att äta att man äter det själv. Jag tyckte rå kålrot var gott som barn, precis som råa morötter och tycker fortfarande att det är gott och äter en rå bit varje gång jag ska laga mat med rotfrukter. En av mina vänner är diplomatunge, gått på internat och flyttat runt internationellt under uppväxten och älskar rå blomkål som snacks. Hans mamma brukade ställa fram en skål blomkålsbuketter så fick de själva ta istället för popcorn.
Har man inställningen att det krävs dyra årgångsviner för att ge en unge goda matvanor från de är små förstår jag att det är svårt, annats inte.
Jag äter kålrot. Ingen av mina barn äter det. Det är nog en av min favoritgrönsaker, barnen skyr den och har alltid gjort, alla tre sedan smakportionsstarten då de klöktes av att få det i munnen. De föredrar morot. jag älskar blomkål, de föredrar då palsternacka. Jag älskar ärtor, de älskar ärtor.
Svamp är otroligt gott, i mitt tycke! 1 av 3 äter svamp som jag, 1 av 3 äter kantareller bara och 1 av 3 avskyr svampsmak.
Sallad har vi alltid haft massor av. Min favorit är grön paprika och det vita krispiga på salladsbladen. 1 av 3 avskyr det vita krispiga på salladsbladen, men äter det gröna, 1 av 3 äter inte salladsblad alls, 1 av 3 tycker hela bladen är lika goda.
2 av 3 älskar tomater och 1 av 3 avskyr tomater sedan födseln.
3 av 3 gillar paprika, men alla föredrar röd framför grön.
Gurka försvinner i ett nafs. Potatis i olika former också, framför allt i chipsformen och där kan jag inte säga att de ens brås på mig för jag är inte speciellt förtjust i chips alls.
Det ÄR lätt att lägga skulden på föräldrarna när barn inte äter vissa saker eller är kräsna eller inte har goda matvanor, men vad jag själv ser på mina barn så är det inte alltid så lätt. De har egna smaklökar och de gillar olika smaker de också. Jag tycker att barnen ska få smaka det mesta och det tycker jag mina ungar har fått, vad gäller husmanskost och liknande, bönor och linser har jag inte serverat pga bristande kunskap om vad man ens kan göra för ätbart av det, men i övrigt så har de fått en genomtänkt kost sedan småbarnsåldern. Deras egna smaklökar har sedan sorterat ut vad de gillar och inte och där har jag inte velat tvinga i dem något de inte gillar. Det är inte min inställning till mat som format vad de inte gillar, det är deras egna inställning.