Äta gräs?

Z

zhyenne

Hur många av er som tävlar hoppning, helst La och uppåt, låter era ponnyer äta gräs på sommaren? Isf hur mycket, och hur ofta?
Och får de stå ute på nätterna?

Undrade bara lite hur andra gör. :bow:

Sv: Äta gräs?

Jag tävlar mina hästar i 1.20 resp. 1.30m. De står än så länge inne och går kvar i vinterhagen, där det i och för sig kommit ganska mycket gräs. De ska dock flytta till annan hage snart. Den nya hagen har inte jättekraftigt bete, men det är ändå mer än tillräckligt.

De kommer nog att få vara ute på nätterna lite senare i sommar när det är bra väder, kanske tar in dem innan tävling.

Vill hålla nere gräskonsumtionen och se till att de får vila ordentligt, men samtidigt är det ju skönt för dem att få lite bete åtminstone. Beror ju också på hur lättfödd häst man har.

Min ponny är ute hela dagen i gräshage så det äts gräs. Exakt hur mycket han äter har jag dock ingen koll på. I höst kommer han få gå på lösdrift antagligen och då kommer han ju äta dygnet runt (gräs så länge det finns)... Får se hur det går då.

Han tävlar upp till MSVB hopp.

min häst går 130 hopp samt snart * fälttävlan.
han kommer att gå ute på dagarna i sommar och äta gräs och sen står han inne på nätterna (blir jätteförtjock annars :crazy: )

Mina hopphästar har alltid gått på bete dagtid på sommaren. Ponnyn gick på ganska kraftigt bete men han hade svårt att få hull. De stora hästarna har putsade hagar, alltså kort gräs.
Låt hästarna få lite semester några timmar om dagen iaf! :)

inegn av mina ponnyer fick gå på bete på riktigt. Båda blev på tok för feta och den ena hade dessutom fånganlag. Han fick däremot gå ute i sin vanliga hage dygnet runt så ofta det gick att få sällskap på sommaren eftersom han var dammallergiker. jag tror inte hästar som är igång och är relativt gamla (10 år och uppåt) mår varken till elelr från av att gå på bete, är man bortrest själv kan man ju låta hästen ta lite semester oxå..

Min Bponny gick på kraftigt bete när han samtidigt tävlade msv, han hade iof svårt att hålla hull. (han fick rejält med kraftfoder också)

Dponnyn fick gå ute på dagarna (eller nätterna när det var för varmt dagtid), han fick gå 2ggr/ dag ibland istället för att hålla sig i trimm, han gick msv B hopp och FT samt FEI dressyr. vila fick han på vintern.

Storhästen går dagtid ute på en hage som är ordentligt nedbetad, men ibland får även han komma ut i hagen med ordentligt med gräs. Tyvärr har han alldeles för lätt att gå upp i vikt. Men frågan är om inte han också får gå 2pass / dag istället och gå på riktigt sommarbete på dagarna.

Mina hästar har tävlat msv hoppning och fälttävlan och ätit gräs, en period dygnet runt men varma somrar har jag haft dem inne dagtid och ute på nätterna. Nu har jag mest haft hästar som varit rena fullblodshästar eller stått högt i blod så de har inte blivit så feta.

Jag personligen tycker att ALLA hästar ska få tillgång till att tugga lite gräs på sommaren.

Men de är vad jag tycker... min unghäst som är under utbildning i år(5år) kommerinte att gå på bete alls i år just för han är väldigt sent tagen och nu i somamr blir det hårdträning med han och tvling.Men han går ute om dagarna och kan tugga gräs även om de inte är mkt men han har att göra iaf :)

Mitt sto som jag har tävlas inte längre då hon är 24 år menhon har gått varje sommar på bete när jag haft henne(7år) även när jag tävlade henne.Hon går ute dygnet runt hon kan inte bli fet bara perfekt i full :)

jag tävlar 1.20 och uppåt och mina hästar går ute dygnet runt hela sommaren.

Jag tävlar msvb msva med mina ponnysar :)

Jag låter såklart dom äta gräs..Dom går ute från kl 10 (ca) till klockan 4-halv 5 på kvällen..Dom står inte ute på nätterna..I våra hagar är det "halvmycket" gräs..

Tävlar hoppning upp till 1.20.
Min häst kommer under sommaren gå i en större gräshage
tillsammans med en kompis, de kommer att vara ute mellan 8-16
ungefär, ridas som vanligt och tävlas.
hon får mindre hö, under sommaren.

guess_jeans skrev:
Jag tävlar msvb msva med mina ponnysar :)

Jag låter såklart dom äta gräs..Dom går ute från kl 10 (ca) till klockan 4-halv 5 på kvällen..Dom står inte ute på nätterna..I våra hagar är det "halvmycket" gräs..

Så dina hästar får inte gå ute mer än 6- 6 ½ timme per dag?

Sedan måste jag påpeka att kl 16- 16.30 knappast är kväll!

jag tävlar msv med min ponny.
vet inte riktigt än hur jag ska göra i sommar men han ska ju ridas och tävlas som vanligt så de blir ingen vila eller bete! kanske att han får ta det lite lugnare nån vecka men eftersom han ändå är såpass gammal (16) så vill jag inte ställa va honom helt.
nu går han ute med 1 till häst i en rätt liten hage tyvärr, men det blir ändå lite gräs! i sommar ska ja se om han kan få gå i en litet större hage med lite mer gräs :)
men han får inte gå på bete då han i vanliga fall inte går med dom hästarna och jag vill inte riskera att han skadas, eller blir smällfet heller för den delen! :D

Jag tävlar iofs inte men ja svarar ändå :angel:

Min häst står inne om nätterna eftersom hon blir svullen i halsen när hon går ute för mkt(lr när det är för mkt knott o så..)
Hon går ut vid 8-9 tiden på morgonen och sen tar jag in henne 3-4 på eftermiddan.
Då får hon stå inne nån timme innan jag rider o sen efter det får hon gå ut en stund igen till kvällsfodringen runt halv nio..

På dagarna går hon i en stor gräshage, med mkt gräs o på kvällen får hon gå i en mindre hage med relativt mycket gräs :p

jag tävlar med min häst men självklart får han äta gräs ändå. Han står dock inne de flesta nätter eftersom han har en viss tendens till att svälla upp som en liten köttbulle annars. Men han är ute från 7 på morgonen tills 8-9 på kvällen, beror lite på vilken tid jag rider den dagen.

Hej!
Jag tävlar min häst i LA och han får gå ute på nätterna när jag inte ska tävla men innan tävling tar jag in honom några dagar innan så han hinner vila upp sej. Han går i en hage med ganska lite gräs, det är mest "skogsgräss"... det klarar han sej väldigt bra på...annars ser han ut som en köttbulle..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 908
Senast: TeamLundVer
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
611
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte