Äta gräs med träns på?

P

PinaColada86

Hejsan alla!

Jag bara undrar vad ni anser om att hästar får äta gräs (eller annat) med träns på? Självklart då ett träns med bett.... Vad är för och nackdelarna och har ni några bakom liggande teorier?

Min medryttarhäst får oftast stå och äta en stund efter att hon har blivit riden, allt efter ägarens tycke. Hon har gummibett, vet ej om det är någon skillnad?
/V

Sv: Äta gräs med träns på?

Ett par tuggor när ridturen är slut är OK med träns .Men inte annars tycker jag. Dels har jag hört att gräset kan sno sig om bettet (vad det nu skulle innebära) dels tycker jag att hästarna blir mer benägna att äta under uteritt. Träns i mun = arbete inte mat.
Vet inte om jag har rätt eller fel.:confused:

Jag tycker inte att hästen ska äta med bett i munnen, dels för att det inte blir bekvämt för hästen att äta då.
När jag har hackamooret brukar jag däremot låta henne gnaga i sig lite ibland.

Tänk på att om hästen äter med gummibettet i munnen så kan det slitas mycket lättare, iom att gummit är ganska känsligt.
Då är det nog bättre att ta av tränset och gå ut och beta med den lite, om man nu inte vill köpa massa nya bett hela tiden :p

Mina hästar får i regel inte äta med bett i munnen. Dels för att det är svårt för dem att tugga, dels för att det blir så kletigt för mig att rengöra bettet sedan. Fast det är klart, inga regler utan undantag, så ja, ibland händer det att de får ta sig en tugga ändå. ;)

Jag brukar nog låta dom äta med bett, fast bara om jag står länge el så. När vi har varit med ponnyerna på ponnyridning brukar de också få äta mellan varven. Då har vi också lösa nosgrimmor så har dom lättare.

Brukar inte låta hästen beta i samband med ridning, kanske nån tugga medan jag släpper på sadelgjorden. Det är trevligare att ta grimma och grimskaft om syftet är att beta, men kan tänka mig träns av säkerhetsskäl. Det beror ju lite på vad det är för häst och var man befinner sig. På de ridskolor jag varit med och man fått gå med hästarna för att vänja in dem vid gräs inför betet har träns varit självklart (utan nosgrimma).

Aldrig. När vi jobbar så jobbar vi, däremot får gammel-hästen äta på vägen tillbaks till hagen, när vi är klara och går i grimma, men aldrig unghästen (som har det tuffare ;) )...

Inte när jag rider men han är så duktig så han kissar utanför stallet, det blir mkt mindre i boxen då :p
så då får han ta sig en tugga :)

har man ridit klart så är d väl bara för hästen att käka på. är det obekvämt för dem så skulle de väl inte äta. och herregud, jobbigare att tvätta bettet.....

Det är ju inte så att jag tränsar för att gå ut och beta med pållen men jag brukar låta Cricke ta några tuggor i paddocken (efter ridpasset.) Det enda jag märker på mitt gummibett är att det blir illgrönt :rofl: Fast jag har inte haft det så länge så det har kanske inte hunnit slitas..

jag betar alltid i träns, dock utan nosgrimma. Det är för att jag har hästen uppstalad på ridskola, och där är alla SÅÅÅÅÅ nogranna med säkerheten. Enda gången man får gå ut i grimma och grimmskaft är när man ska till och från hagen:crazy:

Bett i munnen = arbete för mig. Då vill jag inte att de äter

Fast på senare tid har jag börjat slacka med det där :p
Nu får hon beta t ex efter träning när vi plockar av sadel och skydd. Sådana situationer men inte när jag sitter på.

Inte äta. Det är så himla lätt att byta till grimma och beta en stund senare. Att ha det som en beklöning att låta dem beta tror jag inte på, det är ett såpass invant betende att jag tror at häsen knappast ser det som beröm.
Sedan tycker jag att man ska vara benhårt konsekvent, precis som i allting. Att ett par tuggor skulle vara okej men inte mer - ja, då kan man lika gärna låta hästen beta på. Hästar lär sig inta att något är ok en stund.
Man låter ju inte en häst kicka "litegrann" tex.

Bett i munnen = arbete. Och man äter inte under arbetet.
Men det förekommer, sällan dock. Som i tisdags för att han skulle lugna ner sig så fick han äta lite, men han är importerad från Island och har vart i sverige i ungefär en månad, så det är mycket nytt för honom. Är man tex på uteritt och tar en längre paus (typ fikapaus) så har jag hellre en grimma med mig och tar av tränset och på med grimman istället.

Ett par tuggor när ridturen är slut är OK med träns .Men inte annars tycker jag. Dels har jag hört att gräset kan sno sig om bettet (vad det nu skulle innebära) dels tycker jag att hästarna blir mer benägna att äta under uteritt. Träns i mun = arbete inte mat.
Vet inte om jag har rätt eller fel.:confused:

Om gräset snurrar sig runt bettet får hästen svårare att få luft (i värsta fall kvävas).

Ponnyer som inte är så starka betar jag helst i grimma, men stora hästar brukar jag ha träns på ( Jag hänger bara med som en vante annars). När jag har träns på så har jag nosgrimman uppknäppt och kör då och då in ett finger i munnen ( jag vet att det låter brutalt) för att kolla så att gräset inte är snurrat runt bettet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama