Asvh !!!!!!!!!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 769
Sv: Asvh !!!!!!!!!!!!

SOM medlem kan du gå på årsmöten/-stämmor och göra din röst hörd! Kansliet är bara anställd personal, det är inte dem du ska prata med utan styrelsen!

OAVSETT vilken förening du är medlem i

Tittade på Danskt Varmblods hemsida och hitted följande avgifter:

Medlemsavgiften till Danskt Varmblod är i år 1340 Dkr (enskild). Då får man medlemstidning (är jättefin), rabatter vid olika arrangemang (du måste vara medlem för att visa vid t ex fölmönstring) och gratis telefonrådgivning. Dessutom får man tillgång att söka i hästdatabasen (som här i Sverige är öppen för alla).

Fölen i Danmark registreras (pass) o DNA kollas som i Sverige. Dessutom brännmärks de (vilket naturligtvis inte är tillåtet här). Kostnaderna betalar ägaren precis som här hemma.
Anmälningsaviften till fölmönsringen är 245 Dkr (exk brännmärkningsavgiften, 145 Dkr).

Stona som stamboksförs ska brännmärkas på halsen, det är billigast på visningsplatsen – 145 Dkr i år.
Exteriörbedömning av stoet kostar 1230 Dkr.
Sadelkåring (ett ridprov med bedömning av gången under ryttare) kostar 1710 Dkr.

Jag tillhör dem som är nöjd med det jag får för 500kr till ASVH.

Lätt o bra sätt är ju att kolla på hemsidor, så blir det mer rätt i diskussionen. Han.förbudets t ex, medlemsavgift 2007 125 euro + stoavgift 40 får jag det till med min usla tyska. Danmark 1200 danska, deltagande i motsv 3-årstest kostar 1600....

Enligt Hannoverförbundets hemsida kostar ett passivt medlemskap 80 Euro och då får man en (snygg) tidning.

Om det aktiva medlemskapet (som är obligatoriskt om man äger ett 3årigt eller äldre sto) så står det så här (tyvärr bara på tyska - den engelska översättningen finns bara om det passiva medlemsskapet):
Bei der aktiven Mitgliedschaft wird im Eintrittsjahr die einmalige Eintrittsgebühr von 125,- Euro (seit 1. Januar 2005), eine Umschreibegebühr für die Stute von 40,- Euro und eine Gebühr für unsere Satzung in Höhe von 10,- Euro erhoben. Im Eintrittsjahr mit einer Stute werden also Gebühren in Höhe von 175,- Euro erhoben. Der jährliche Beitrag setzt sich aus 35,- Euro Mitgliedsbeitrag, 25,- Euro Stutenbeitrag (pro Stute) und der Gebühr für den Pferdezuchtverein zusammen, dem Sie für die aktive Mitgliedschaft ebenfalls beitreten müssen. Als aktives Mitglied erhalten Sie automatisch jeden Monat unsere Verbandszeitschrift "Der Hannoveraner®".

Och eftersom mina språkkunskaper är urusla så förstår jag bara det sista – att man varje månad för tidningen "Der Hannoveraner“ hemskickad.

Tack för prisuppgifterna C_a_R och Ranunkel! Ja, det var rätt så mycket dyrare i Danmark och i Tyskland alltså :angel:
Vet inte om jag tycker att det är så konstigt att vi inte får en glassig tidning för vår BILLIGA medlemsavgift. Dessutom är medlemsavgiften alldeles nyss höjd, så det kommer säkert bli bättre om ett tag när lite mer pengar rullar in till ASVH.
Jag tycker att OM vi ska ändra på något, inom ASVH, så är det väl att ta bort alla icke medlemmars förmåner (som tex att få registrera föl, visa hästar på tester, få tillgång till BLUP-sidan mm). Varför ska de åka snålskjuts på oss andra? Där kan vi ta efter Hannoveranerförbundet.
Vad tycker ni andra? (Uppge gärna om ni är medlemmar också)

Det handlar om att utvecklas...........ingen direkt jämförelse.
För det leder ingenstans.

Och självklart måste man gå till årsmöten, för att få sin röst hörd.

Det jag vill få fram, är att ASVH är vår huvudförening för vår ras Svenska Halvblodet, men för att hänga med utvecklingen i Europa, anser jag att många detaljer måste ändras.

Jag är ärlig..idag hämtar jag min hjälp med avelsråd (mitt bollplank) utav Hannoveranarnas Verband i Tyskland, för vi har inget i ASVH.

Det tycker jag är tråkigt.......

Men detaljerna som du har nämnt har ju visat sig felaktiga:
Du påstår att ASVH inte har en engelsk hemsida, de har en hemsida på engelska.
Du klagar på att trots att medlemsavgiften är så hög i ASVH så får vi inget för den, ASVHs medlemsavgift och andra avgifter är lägre än i Han.förbundet!
Många av de saker som du räknar upp som är förmåner för Han.förb. medlemmar har alla tillgång till här i Sverige. Tycker du att det är bra eller dåligt? Jag gillar inte det, utan tycker att man måste vara medlem för att få visa häst, registrera häst, kolla BLUP osv.
Är du medlem i Han. förbundet, eftersom du nu får avelsrådgivning därifrån, så var det konstigt att du bara talade om medlemsavgiften som var där för flera år sedan :confused:
På vilket sätt menar du att Sverige halkar efter resten av Europa? Vi klättrar ju på förbundens rankinglista i dressyr. Du kanske pratar om hoppning, eller? Utländska hästar går inte bättre än de svenskfödda på våra bruksprov (källa: den omtalade artikeln i Ridsport).

Men detaljerna som du har nämnt har ju visat sig felaktiga:
Du påstår att ASVH inte har en engelsk hemsida, de har en hemsida på engelska.
Du klagar på att trots att medlemsavgiften är så hög i ASVH så får vi inget för den, ASVHs medlemsavgift och andra avgifter är lägre än i Han.förbundet!
Många av de saker som du räknar upp som är förmåner för Han.förb. medlemmar har alla tillgång till här i Sverige. Tycker du att det är bra eller dåligt? Jag gillar inte det, utan tycker att man måste vara medlem för att få visa häst, registrera häst, kolla BLUP osv.
Är du medlem i Han. förbundet, eftersom du nu får avelsrådgivning därifrån, så var det konstigt att du bara talade om medlemsavgiften som var där för flera år sedan :confused:
På vilket sätt menar du att Sverige halkar efter resten av Europa? Vi klättrar ju på förbundens rankinglista i dressyr. Du kanske pratar om hoppning, eller? Utländska hästar går inte bättre än de svenskfödda på våra bruksprov (källa: den omtalade artikeln i Ridsport).

Det är därför det kallas för vänner........när man får hjälp.
Och det krävs nog att man har arbetat och levt i ett annat land för att förstå det. Vill man inte se, så vill man inte.

Men då har det inte med avelsförbundet att göra, om det är från vänner du får avelsråd. Jag har också vänner som jag byter åsikter med och får råd av. Det är väl inget speciellt för Tyskland? Och du kan väl inte lasta ASVH för att du inte har några svenska vänner som du tycker att du får bra råd av? Jag tror inte att man behöver ha bott utomlands för att ta reda på de fakta som du felaktigt påstår (se mitt inlägg ovan). Flera av de saker som du tagit upp som negativa hos ASVH stämmer bevisligen inte. ASVH kan inte rå för att du inte sett den engelska flaggan på hemsidan t ex... Möjligtvis så skulle de kunna göra den större isf :) Vad är det jag inte vill se? Att svenska hästar är sämre? Eller att det är ASVHs fel att du inte har några svenska avelsvänner som du litar på?

Men då har det inte med avelsförbundet att göra, om det är från vänner du får avelsråd. Jag har också vänner som jag byter åsikter med och får råd av. Det är väl inget speciellt för Tyskland? Och du kan väl inte lasta ASVH för att du inte har några svenska vänner som du tycker att du får bra råd av? Jag tror inte att man behöver ha bott utomlands för att ta reda på de fakta som du felaktigt påstår (se mitt inlägg ovan). Flera av de saker som du tagit upp som negativa hos ASVH stämmer bevisligen inte. ASVH kan inte rå för att du inte sett den engelska flaggan på hemsidan t ex... Möjligtvis så skulle de kunna göra den större isf :) Vad är det jag inte vill se? Att svenska hästar är sämre? Eller att det är ASVHs fel att du inte har några svenska avelsvänner som du litar på?

Mina vänner sitter i styrelsen för det Tyska Hannoveranarverbandet, och så länge du inte själv har fått den erfarenheten av vad ett mkt väl fungerande avelsråd innebär för människor som avlar, tror jag att man inte ha säga så mycket.
Efter att du framfört dina åsikter över ASVH, så måste du acceptera mina. Jag tycker att många brister finns, och det gör många med mig.
Men du verkar ha fastnat för att jag inte såg den engelska flaggan, eller över mina vänner.
Och för att kunna jämföra hur de tyska Verbanden arbetar gentemot de som avlar, med Sverige. Krävs det att man har bott där och har använt sig av deras service.

Men om du nu fick mycket hjälp av dina vänner som satt i styrelsen, just på grund av att du var vän med dem, så har inte det något med själva servicen till deras medlemmar att göra. Jag känner folk som sitter i ASVHs styrelse, så det klart att jag kan få "insidertips" om jag vill från dem. Det är samma sak som för dig, men det ingår inte i själva medlemsskapet. Det måste du förstå?
Det jag inte tycker om är att du sprider runt saker här som inte stämmer, tex att ASVH inte har en engelsk hemsida, och att det är så dyrt att vara medlem jämfört med Han. Förbundet. Detta är rena felaktigheter, det måste du erkänna, eller hur?
Sen räknar du upp saker som ingår när man är medlem i Han. Förbundet som ALLA i Sverige har tillgång till GRATIS och du får det att låta som om den servicen inte finns i Sverige överhuvudtaget.

Liknande trådar

C
Avel Om man betänker att hela den svenska hästnäringen ( allt ifrån foder, försäkringar, stallinredningar, arbetskraft, hästforskning etc. )... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 614
Senast: borsalino
·
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka