Asvh !!!!!!!!!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 769
W

wolken fee

Enligt enkät medlem - service paket.
Vid den senaste ordförandekonferensen på Elmia diskuterades hur medlemskapet för enskilda medlemmar i ASVH skall se ut i framtiden.
Man föreslog en medlems höjning till 500 kr men man föreslog också möjlighet att kunna välja till ett sk SERVICE PAKET.
Detta är förslagen vad ett service paket skall innehålla.

Avelsrådgivning.
Tidning/nyhetsbrev
Försäljning/marknadsföring tex aktioner
Salusajt på internet
Värdering/bedömning av din häst
Kontakt person på ASVH för salu hästar
Resor
Utbildning
Medlems rabatter (inträde, inbjudan, produktrabatter)

Och detta skall då förknippas med en viss kostnad, inget fast satt idag.

Men jag blev ledsen när jag läste denna enkät. Vad är det ASVH håller på med?
Detta sk service paket, dessa uppräknade punkter, trodde jag var en självklar utgångspunkt för vår huvudförening.

Avelsråd...Det är en av de viktigaste punkterna ASVH skall arbeta med gentemot uppfödarna och den enskilde. Vad gör man idag?

Tidningar/nyhetsbrev...Det skall automatiskt komma ut information till alla medlemmar.....
Marknadsföringen......Detta är ASVH största ansvar gentemot uppfödarna, lansera det svenska halvblodet utåt, vara språkkunniga, lägga ut en salu sajt tillhörande hemsida, se till att ASVH hemsida är tillgänglig för utlandet med språkval. En bättre reklam av vår häst.

Vad gör ASVH idag? Vad tycker Ni?

Är det meningen att vi uppfödare bara skall betala och inte få något tillbaka?

Sv: Asvh !!!!!!!!!!!!

Men vem ska betala allt detta om medlemsavgiften bara är 500 kr?
Att ASVH har skyldigheter mot oss uppfödare; de kan väl inte göra mer än vad de har pengar till? Och sedan kan man nog inte tala om "oss uppfödare" och "de i ASVH" (och att "de" skulle vara skyldiga "oss" något). Det är medlemmarna som är ASVH. Det som sker i de lokala avelsföreningarna sker ideellt, dvs det sitter personer på sin fritid (efter arbetet och efter att de egna hästarna skötts om) och gör saker för resten av medlemmarna. Det är väldigt mycket upp till var och en av oss medlemmar (för jag antar att alla som begär saker av "de i ASVH" själva är medlemmar...) Fundera själv på vad just DU har gjort för att marknadsföra våra hästar utomlands, till exempel. Det räcker inte att betala in några 100-lappar per år och tro att det ska räcka till allt detta:
Avelsrådgivning.
Tidning/nyhetsbrev
Försäljning/marknadsföring tex aktioner
Salusajt på internet
Värdering/bedömning av din häst
Kontakt person på ASVH för salu hästar
Resor
Utbildning
Medlems rabatter (inträde, inbjudan, produktrabatter)
Bara bruksprovskatalogen kostar antagligen en hel del att tillverka och skicka till alla medlemmar.

Bara bruksprovskatalogen kostar antagligen en hel del att tillverka och skicka till alla medlemmar.

Lite OT, men betänk vad det kostar att vara med i bruksprovet, skulle vara intressant att se lite siffror vad ASVH tjänar på det. I år var man dessutom tvungen att ta inträde också....
Ibland undrar jag om inte AVN bidrar lite extra till ekonomin genom att rekommendera vidare hingstar från rådgivande bedömning som sedan inte har en chans, allt för att dra in pengar :devil: :devil:

*kl*
Som jag skrev i en annan tråd, tycker jag det var ruttet att så få svarade på enketen. För man inte fram sin åsikt kan man inte räkna med att ngt ska hända.
Jag fick brev från ASVH igår och medlavg är höjd till 500,- och för det får jag
- Årsbok för 2006 -även stamboksförda ston 2006
- Nyhetsbrev (via mejl)
- Information och inbjudan till speciella evenemang
- Bruksprovskatalog.

Det var långt ifrån väntat, vad hände med förslagen på olika "paketlösningar" för olika pris???
Nu är jag riktigt putt:mad:

Jag puttar upp den här tråden lite. Vill gärna läsa ditt svar :)

Jag tror följande, har man bara bott i Sverige och inte vet hur det går till utomlands, så kan man tycka att man skall vara nöjd med vad ASVH gör.

Men har man erfarenhet ifrån hur dom tyska förbunden fungerar, vad du betalar och vilken service dom står till tjänst med för den medlemsavgiften,

Så hade nog alla reagerat, på vad som sker.

Har ni tänkt på en sådan enkel sak som ASVH hem sida, på internet, hur skall en utländsk besökare kunna läsa den? Det finns ingen möjlighet till engelska/tyska.
Det finns inte en kort beskrivning vad ett svenskt halvblod är, vårt avelsmål ect.
Man kunde ha en till salu sajt ansluten till hemsidan, där vi medlemmar kunde få annonsera.
Den marknadsföring som vi skulle ha haft genom ASVH, var är den?

Lotta

Här kan man läsa mer om man får när man går med i SWANA

För 50€ = mindre än 500SEK i dagens kurs får du i Studbook Zangersheide följande:
You will be kept up to date and can use the services of Studbook Zangersheide
You can start in Z-Festival (foal championships and free jumping competition for 3-yr-old mares)
You can start in the Stallion Selection
You can enter for the selections for the auctions
You can use the service of top-class stallions at the best possible conditions
You will be invited to all the events organised by Zangersheide
You will receive Z-Magazine six times a year
You can place an advertisement on this website free of charge
You will receive the full-colour stallion catalogue and DVD free of charge

Senast ändrad av en moderator:

Man kunde ha en till salu sajt ansluten till hemsidan, där vi medlemmar kunde få annonsera.
Det hade de tänkt sig en gång i tiden. Men för att få ha en häst med där, skulle de minst vara diplomhästar. Det skulle vara absolut créme de la crémen som skulle få lov att sätta sina hovar på den eventuella sidan.
Vilket ju i praktiken innebär att många godkända hingstar inte kan säljas via den kanalen? :devil:
I tillägg skulle det då kosta extra för att sätta in en annons som medlem.

Förklara för mig då att en uppmärksammad förening som Ädla hästen klarar av att lägga ut alla sina medlemmars saluhästar? Det gjorde de redan innan de fick EU bidrag. Idag filmar de alla hästar medlemmarna vill ha filmade.
Tyvärr har inte asvh anammat detta?

Ädla Hästen har lagt in en motion som finns att läsa i sin helhet på deras hemsida. Som ifrågasätter om vi avlar en sund häst enligt avelsmålet?
http://www.adlahasten.nu/motion.htm
saxat från deras sida, författat av Diana Svensk/Ädla hästen
Ett påstående och tre frågor:
50% av alla hästar som besiktas för försäljning har fel som leder till ingen försäljning eller reducerat pris.
Vilka är dom ”värsta” defekterna, hur stoppar vi dom?
Ökar hovbroskförbening, fel på halskotpelaren, ringkota, fång osv.?
Om detta är ”nya” defekter för rasen, var kommer dom ifrån?
Mycket annat tänkvärt finns också att läsa i motionen.
Det skall bli kul att se hur denna motion emottas i april.
Uppenbarligen är det ju inte bara vi nötter härinne som tänker och tycker. Utan även de som har en större tyngd i den "riktiga hästvärlden"...
Jättebra gjort, och jag måste säga att fram till dess att det händer något, och när jag som medlem känner att jag hörsammas så kommer jag fortsätta vara medlem lokalt. Om jag kan stötta EN motion som denna, ja då är jag ganska nöjd.
I ögonblicket i alla fall....
Och jag skulle återigen se över varför jag inte har minst lika många medlemmar i moderförbunden, som det finns lokalt, om jag att i ASVH. För det är troligen väldigt många som är det i ren protest?
mvh

Har ni tänkt på en sådan enkel sak som ASVH hem sida, på internet, hur skall en utländsk besökare kunna läsa den? Det finns ingen möjlighet till engelska/tyska.
Uhum, du har aldrig provat att trycka på den engelska flaggan uppe till höger...?

You will be kept up to date and can use the services of Studbook Zangersheide
You can start in Z-Festival (foal championships and free jumping competition for 3-yr-old mares)
You can start in the Stallion Selection
Ja, här i Sverige är ASVH så snälla att man får starta på fölchampionat och treårstest utan att vara medlem. Jag tycker absolut att det skulle vara krav på att man måste vara medlem för att få registrera häst och för att visa häst. Men då skulle nog många här inne bli förbannade, för jag tror att flertalet som klagar inte är medlemmar. Just de som inte är medlemmar borde vara glada för att det inte fungerar så här, eller?

I det stora handlar det om att få igång en diskussion om vår ASVH, vad som kan göras bättre, och hur vår utveckling skall se ut i framtiden.
Som jag har påpekat vid flera tillfällen, så går utvecklingen frammåt i en rasande fart i Europa, och många gånger så ser man att vi saktar efter med bla avelsrådet som ASVH skall ha för alla medlemmar.
Som aldrig kommer igång..Vi alla oavsett på vilken nivå man avlar på behöver en diskussion partner eller rent av en fingervisning till vilken blodslinje man kan åka till.

Ett avelsråd med ett internationellt kunnande.

Och jag vet att man höjde hingstarnas licenser, för att bygga upp ett avlsråd för sto ägarna, men att det har avstannat.
Tråkigt

Har du hittat flaggan än? :D
Kunde inte låta bli att retas lite :o Sorry

Det skulle jag också vilja veta. Ingen som har koll på det?

Hannoveranarföreningen tog år 2003/2004, 50 euro.
Sedan betalar dom per insatt avelsto i aveln.

Därav inte dessa extrema registrerings avgifter, som vi har.
De har en fantastisk medlemstidning, med annons möjligheter, utvecklingen, avelsresultat, tävlingsresultat och intressanta reportage.
Ett avelsråd, för alla.

Möjlighet att lämna 3-års sto till inridning, löshoppning samt exteriör bedömning, (utb 6 veckor) för 500 euro (2003).

OSV, OSV.

2004 kostade det 200 kr att vara med i ASVH tror jag? Vad kostar det nu i Han-förbundet, och hur mycket kostar varje sto? Vad kostar det att registrera föl? Visst måste man vara medlem för att få registrera föl?

Har du sett den engelska webbsidan på ASVH nu? Den har funnits där "jämt" (vet inte hur länge, men länge är det). Där står just det som du efterfrågade, dvs det svenska avelsmålet på engelska. Ibland kritiserar du lite väl mycket och lite väl snabbt, det måste du erkänna nu :D

Helt korrekt!!! Men om Nu ASVHs medlem försöker säga något som skulle kunna förbättra och ge lite nytänkande och det enda svar man får är en sur kärring i telefonen som skyller på ekonomin....
Vad kan jag mer göra som medlem?...har fortfarande ideer och andra bollar i luften som jag skulle vilja ventilera....men vem eller vem är den rätta personen att prata med på ASVH?????????

Liknande trådar

C
Avel Om man betänker att hela den svenska hästnäringen ( allt ifrån foder, försäkringar, stallinredningar, arbetskraft, hästforskning etc. )... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 614
Senast: borsalino
·
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka