ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Ja, det gick ju så bra när styrelsen på "riksplanet" litade på sin ordförande...:D
Sitter man i en styrelse måste man läsa på själv inte bara lita på att det man får höra stämmer. Annars räcker det ju med en person i styrelse - ordföranden.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Men nu var det ju inte enbart ordföranden utan ca 5 pers som gick igenom detta tillsammans, och jag är inte ordinarie så jag har ju ändå ingen rösträtt i frågan.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Du vet väl om att en del förbund ger licens (godkännande) till hingstar som bara visats upp för hand? De har alltså inte gått något prov alls när de får användas i aveln.
Proven diskuteras i Tyskland:
http://www.eurodressage.com/equestr...-licensings-commerce-over-quality-and-welfare
och som "förebild" anges KWPN och Danmark, d v s de som inte ger godkännande förens hingstarna visats upp ridna.
Diskussionen är inte ny.

Själv är jag emot det mesta av det ASVH nu bestämt. Jag gillar varken att stamboken öppnas upp eller att defektlistan frångås.
Det är eftergifter till uppfödare som endå aldrig inte kommer regga i ASVH.

Jag gillar heller inte att de ska ta bort begreppet stamboksföring och peta runt i avelsboksstäverna.
Jag tycker de ska lägga krut på marknadsföring, ett område som de inte verka vilja ta i alls.

Veterinärerna skulle naturligtvis också få tillgång till uppgifterna angående hingstarnas dräktigheter under säsongen (språngrulla.se).
Dessutom kunde föreningen sätta press så att seminverksamheten kunde bli mer som på kosidan.

Finns inga av de utländska stamböckerna på topp 10-listan som "godkänner" hingstar efter visning för hand.Dessa får endast i vissa fall betäcka ett antal begränsat antal ston nästkommande säsong för att därefter vara tvungna att göra ett 30-dagars alt 70-dagars test då de är 4år.Kval och resultat i BC vägs även in.Man utvärderar dessutom fölen efter dessa hingstars 1:a årgång mkt noggrant.ASVH har ingen begränsning av antal betäckningar för 3åringar och 4åringarna som godkänns för att betäcka i många år vet man väldigt lite om efter dagarna på Flyinge!!!Utvärderingen av våra föl säger väldigt lite om vad hingstarna sätter för prägel på sina avkommor.......rådgivning av vilka blodslinjer som kan tänkas matcha varandra nämns inte.Detta saknas för övrigt totalt vid motiveringen till varför man godkänner hingstarna här hemma.
Man godkänner hingstarna utan att placera dessa i ett avels sammanhang,vilket är otänkbart i de främsta utländska stamböckerna.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Du vill att jag ska förklara följande saker:
Förklara gärna innebörden av vad du då menar med:
Utländska förbund med lägre kvalitetsprov/enklare bruksprov......
Förbund med enkla bruksprov som inte räcker för att godkännas av ASVH.....
Utländska hingstar som inte haft meriter eller annat för att plats i ASVH......
Dina två första frågor är ju samma fråga, så jag svarar på dem båda med ett svar: Det finns förbund som godkänner hingstar som bara visas i snöre, dvs visning vid hand, ej ridna. Det är för mig ett "enklare" bruksprov.
Svaret på den tredje frågan: Hingstar som enbart har genomgått ett "enkelt" bruksprov (se exempel på vad jag menar med det på raderna här ovanför) har tidigare inte haft tillräckligt med meriter för att platsa i ASVH. "Annat" kan vara t ex pungbråck eller struppipning.

Du hade ytterligare en fråga:
Vidare skriver du att ston från sk "säkra" stamböcker kommer att godkännas av ASVH.Hur rimmar detta med öppen stambok????
Egentligen förstår jag inte hur du inte kan förstå, men jag svarar ändå. Enligt ASVH (se länken i trådens första inlägg) så ska det inte bli svårare att regga hästar från "säkra" förbund. En öppen stambok släpper in hästar från andra förbund. En stängd stambok släpper inte in hästar från andra förbund. Eftersom ASVH släpper in hästar från andra förbund så har väl ASVH en öppen stambok? Eller tycker du att ASVHs stambok är stängd, som de engelska fullblodens stambok t ex? I så fall har du fel, kort och gott.

Blev det klarare för dig nu?
 
Senast ändrad:
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Du vill att jag ska förklara följande saker:
Dina två första frågor är ju samma fråga, så jag svarar på dem båda med ett svar: Det finns förbund som godkänner hingstar som bara visas i snöre, dvs visning vid hand, ej ridna. Det är för mig ett "enklare" bruksprov.
Svaret på den tredje frågan: Hingstar som enbart har genomgått ett "enkelt" bruksprov (se exempel på vad jag menar med det på raderna här ovanför) har tidigare inte haft tillräckligt med meriter för att platsa i ASVH. "Annat" kan vara t ex pungbråck eller struppipning.

Du hade ytterligare en fråga:

Egentligen förstår jag inte hur du inte kan förstå, men jag svarar ändå. Enligt ASVH (se länken i trådens första inlägg) så ska det inte bli svårare att regga hästar från "säkra" förbund. En öppen stambok släpper in hästar från andra förbund. En stängd stambok släpper inte in hästar från andra förbund. Eftersom ASVH släpper in hästar från andra förbund så har väl ASVH en öppen stambok? Eller tycker du att ASVHs stambok är stängd, som de engelska fullblodens stambok t ex? I så fall har du fel, kort och gott.

Blev det klarare för dig nu?

Ok,då talar vi helt enkelt klarspråk:
Vilka stamböcker har enligt dig dessa enkla bruksprov?
Vad beträffar kassationsorsakerna du anför, är det inte märkligt att söner till hingstar som har undantagits pga av pungbrock och struppipning får användas...........
Lista gärna de säkra förbunden när du ändå är i farten

Det handlar om inte som du förhoppningsvis begriper att jag inte förstår det du skriver,köper inte bara inte detta självgoda och antydande resonemanget du använder för att försvara en stambok som helt har spelat ut sin roll och som under en alldeles för långtid har missbrukat och missförstått sin roll fullständigt.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag tycker att länken som C_a_R lade in i sitt inlägg talar för sig själv. De tyska förbunden tycker ju själva att det är dags att göra något åt godkännandet av hingstar som inte visats ridna. Eftersom du inte verkar ha läst artikeln så klipper jag in en del av den här:
We discussed the German licensing system with all the German associations, as we have the opinion, that a licensing under saddle (like for example the KWPN or the Danish warmblood do) would bring better results for the German breeding program," Burger stated. "The problem is, that everybody knows, that you might select the stallions better after having seen them under saddle, but the market is much better in autumn."
Oldenburgerförbundet har ju t ex varit här i Sverige och godkänt hingstar som sprungit i snöre (en av dem är en riktig skithingst fö, skulle inte ens vilja ha den som ridhäst till mig själv för den är så ful).

Angående varför söner till hingstar med pungbråck etc får användas i avel:
Enkel genetik. Sönerna får vara i avel så länge det inte visat sig att de själva har ärvt anlaget från sin far. Du vet kanske att sjukdomar/defekter oftast inte har 100% nedärvning. Skulle man sortera bort alla avelsdjur som eventuellt kan bära på gener som kan ge sjukdom så skulle det inte bli några avelsdjur kvar.

Sen förstår jag inte hur du kan skriva att jag försvarar en stambok (antar att du menar ASVH)? Jag startade ju den här tråden för att jag är kritisk till dem. Däremot tycker jag inte att ASVH har spelat ut sin roll och jag vill att det ska gå bra för ASVH eftersom jag vill att svenska uppfödare ska kunna ha ett förbund att regga sina hästar i som är "anpassat" för de flesta svenska uppfödares förutsättningar. Men du verkar helst vilja att ASVH försvinner från jordens yta...
 
Senast ändrad:
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag tycker att länken som C_a_R lade in i sitt inlägg talar för sig själv. De tyska förbunden tycker ju själva att det är dags att göra något åt godkännandet av hingstar som inte visats ridna. Eftersom du inte verkar ha läst artikeln så klipper jag in en del av den här:

Oldenburgerförbundet har ju t ex varit här i Sverige och godkänt hingstar som sprungit i snöre (en av dem är en riktig skithingst fö, skulle inte ens vilja ha den som ridhäst till mig själv för den är så ful).

Angående varför söner till hingstar med pungbråck etc får användas i avel:
Enkel genetik. Sönerna får vara i avel så länge det inte visat sig att de själva har ärvt anlaget från sin far. Du vet kanske att sjukdomar/defekter oftast inte har 100% nedärvning. Skulle man sortera bort alla avelsdjur som eventuellt kan bära på gener som kan ge sjukdom så skulle det inte bli några avelsdjur kvar.

Är inte för regida regler,men ASVHs sätt att hantera pungbrock,stryppning eller OCD visar inte på ngt genomtänkt avelsarbete i den högre skolan,tyvärr.

De bruksprover man diskuterar i Tyskland gäller 2,5 åringar och inget annat.
Körung av 2,5 åringar är bara en utvärderings säsong med ett begränsat antal ston.Detta diskuteras,ja!!!Finns inga av de främsta tyskaförbunden som ger förnyat tillstånd till 3åringar som inte gått 30 alt 70dagars prov säsong 2.

Väntar fortfarande på listningen av de "säkra" stamböckerna........





Sen förstår jag inte hur du kan skriva att jag försvarar en stambok (antar att du menar ASVH)? Jag startade ju den här tråden för att jag är kritisk till dem. Däremot tycker jag inte att ASVH har spelat ut sin roll och jag vill att det ska gå bra för ASVH eftersom jag vill att svenska uppfödare ska kunna ha ett förbund att regga sina hästar i som är "anpassat" för de flesta svenska uppfödares förutsättningar. Men du verkar helst vilja att ASVH försvinner från jordens yta...

Är den förste att beklaga att vi under många år haft en stambock som inte är värd namnet,verkligen bedrövligt sorgligt!!!
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Är den förste att beklaga att vi under många år haft en stambock som inte är värd namnet,verkligen bedrövligt sorgligt!!!

knapplån
putt putt

Tror mina "marinerande" inlägg i citat svaret går att urskilja F´s text..
Väntar otåligt på "säkra" listan med de enkla bruksproven:D

Vad beträffar hingströntgen har ASVH ett betydligt simplare sådant än samtliga topplistade förbund.Ingen bra kombination när man varken har ngn genetisk uppföljning eller avelslinje.......
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Du kommer aldrig bli nöjd, det var väl längesedan du reggade i ASVH? Det spelar nog inte någon roll vad ASVH gör, du kommer inte använda dig av dem ändå.
För mig, som gärna vill fortsätta att regga i ASVH, så är det viktigare att diskutera med de som har SWB-hästar och tänker fortsätta med det.

Oldenburg, Hannoveraner och Dansk Varmblod t ex godkänner hingstar på lätta prov. Vill de ha fortsatt tillstånd måste de sedan göra längre prov.
Hingsten Jack Sparrow kan tas upp som ett exempel på hur det kan gå när licens ges för prov har avlagts:
http://www.eurodressage.com/equestr...m-autumn-stallion-performance-test-schlieckau

Ju mindre avelsbas ett förbund har desto högre krav måste man sätta på individerna som släpps in. Har man en stor avelsbas har man råd att chansa, misstagen försvinner i mängden.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Nu har du nog fått något om bakfoten, DV gdk inga hingstar på lätta prov. Våra egna 3 åringar visar betydligt mindre än DVs innan de får ettårs tillstånd.

DVs 3 åringar måste först igenom förselektering, sen visas på kåringen, sen genomföra ett 10 dagars test därefter får de tillstånd för den säsongen. Sen måste de genomföra antingen 30 dagars vilket sedan måste följas upp med resultat i unghästchampionaten alternativt ett 70 dagars test därefter skall de in och visas på ny kåringen och först därefter får de fullständigt avelsgodkännande. DV begränsar dessutom ofta 3 års hingstarna om det finns minsta tveksamheter till 20 ston.

Så hur du får det till enklare än vad våra 3 åringar visar innan sitt godkännande är intressant att höra.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag vet hur deras prov går till, du behöver inte förklara.
 
Senast ändrad:
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Du kommer aldrig bli nöjd, det var väl längesedan du reggade i ASVH? Det spelar nog inte någon roll vad ASVH gör, du kommer inte använda dig av dem ändå.
För mig, som gärna vill fortsätta att regga i ASVH, så är det viktigare att diskutera med de som har SWB-hästar och tänker fortsätta med det.

Oldenburg, Hannoveraner och Dansk Varmblod t ex godkänner hingstar på lätta prov. Vill de ha fortsatt tillstånd måste de sedan göra längre prov.
Hingsten Jack Sparrow kan tas upp som ett exempel på hur det kan gå när licens ges för prov har avlagts:
http://www.eurodressage.com/equestr...m-autumn-stallion-performance-test-schlieckau

Ju mindre avelsbas ett förbund har desto högre krav måste man sätta på individerna som släpps in. Har man en stor avelsbas har man råd att chansa, misstagen försvinner i mängden.

Dina sista rader måste vara ironiska........tycker du skall läsa texten ang Jack Sparrow en ggn till om iså nte är fallet!!

Vårt bruksprov är helt ok för 3åringar om man sätter en limit för 40 ston.
Däremot är det långa godkännandet för 4åringar helt katastrof.Tycker det enda rätta mot både uppfödare och hingsthållare från ASVH´s sida vore att tillsvidare slopa våra bruksprover utöver de för 3åringingar och istället samarbeta med seriösa utländska aktörer som tex Schliekau för de äldre hingstarna tills vi har ett system som är kompatibelt med de listade stamböckerna.Nuvarande system här hemma silar mygg och sväljer elefanter!!!
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Fast det har gjorts uppföljningar kring olika typer av bruksprov och det svenska bruksprovet föll väl samman med senare meriter i högre klasser. Målet är ju att hingstarna man sätter i avel ska lämna avkommor i svårklass.
Hannoveranerförbundet m fl vägrade för några år sedan att ingå i ett samarbete mellan alla förbund (Interstallion) som syftade att jämföra poäng och index.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag vet som sagt inte vad du gör i den här debatten alls. Du vill bara gynna dina egna intressen (seminimportör) och gillar inte ASVH alls.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Fast det har gjorts uppföljningar kring olika typer av bruksprov och det svenska bruksprovet föll väl samman med senare meriter i högre klasser. Målet är ju att hingstarna man sätter i avel ska lämna avkommor i svårklass.
Hannoveranerförbundet m fl vägrade för några år sedan att ingå i ett samarbete mellan alla förbund (Interstallion) som syftade att jämföra poäng och index.

Ja,visst!! Bluppen är ju oxå den gyllene formeln........enligt de som arbetar med den och om man anordnade mästerskap i löshoppning förstås.....

Hur var det nu med det danska "enkla" bruksprovet versus det svenska "svåra"???
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag vet som sagt inte vad du gör i den här debatten alls. Du vill bara gynna dina egna intressen (seminimportör) och gillar inte ASVH alls.

Deltar i debatten även som engagerad uppfödare-hoppas det är ok???
Varför skulle jag som seminimportör vara motståndare till ASVH,en väl fungerande hemma stambok måste väl ändå vara gynnsamt för samtliga aktörer??? Gud ett så inskränkt perspektiv du verkar ha!!!
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag vet hur deras prov går till, du behöver inte förklara.

Då skulle det vara väldigt intressant med en förklaring på vilket sätt du anser att de skulle vara enklare än det simpla prov som 3 års hingstarna här genomför innan de får verka helt fritt i avel och betäcka obegränsat med ston.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Då skulle det vara väldigt intressant med en förklaring på vilket sätt du anser att de skulle vara enklare än det simpla prov som 3 års hingstarna här genomför innan de får verka helt fritt i avel och betäcka obegränsat med ston.

Så tråkigt att argumenten tröt för Flippeti och Cat-and-rat:(
 

Liknande trådar

Avel Idag har på blup ett förstagångskorsningssto 50% travare (25% FR + 25% US) 50% halvblod (SF) belönats med Elit! Stoet har lämnat bra...
Svar
8
· Visningar
2 050
Senast: Zuzzi
·
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 457
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp