Åstorpsortens RF inställer all tävlingsverksamhet

Sv: Åstorpsortens RF inställer all tävlingsverksamhet

Nej, jag är inte upprörd över själva domslutet (fast allt annat bakom), det är som det är. Själva olyckan är mkt tragisk, folk och klubbar borde få upp ögonen efter olyckan (som fortfarande var för ett bra tag sedan), men nej då så är det inte IRL...
Det är en sak som kan göra mig upprörd, folk dömmer, men vet inte vad de dömmer fast de gör värre fel i sina egna stall eller klubbar. De tänker "det händer aldrig mig" om de nu tänker alls...

Orkar inte ge mig in på att förklara det andra då jag finner för dåliga ord för att förklara det på ett kortfattat, lättfattat sätt om ridsportförbundet. Om varför jag inte finner det så naturligt som du gör om deras ställningstagande. Kan tyckas väldigt naturligt och förståligt när man läser om det som står skrivet, men så lätt och naturligt är det tyvärr inte.

HD i dag

Ryttarföreningen i Åstorp ställer in de tre tävlingar som återstår av säsongen. Anledningen är missnöje med styrelsen i Svenska Ridsportförbundet, som inte stöder klubben i målet mot den svårt skadade kvinnan.

--------------------------------------------------------------------------------

Ridsport. - Vi ställer in tävlingsverksamheten tills dom i målet är klar i hovrätten som nu ska ta ställning till tingsrättens beslut, sedan får vi diskutera vidare, säger Lennart Pehrsson, ordförande i Åstorportens Ryttarförening.
Han är mycket besviken på Ridsportförbundet.
Kvinnan skadades mycket svårt när hon sparkades av en häst vid en tävling i Åstorp i februari 2005. Efteråt vann hon i tingsrätten. Ryttarföreningen ansågs vållande till olyckan och dömdes till ersättning som ska utgå enligt reglerna för trafikskador. Föreningens jurister anser att skadeståndssumman kommer att uppgå till mellan sex och sju miljoner kronor. Någon slutligt summa är ännu inte bestämd.
Åstorpsklubben har överklagat och målet ska upp i hovrätten.

De tre tävlingar som Åstorp ställer in är en dressyrtävling och en hopptävling på lägre nivå samt nordiska mästerskapen i körning i mitten av september.
Delvis för att man inte får stöd av förbundsstyrelsen som diskuterat saken.
- Vi anser att det är vår medborgerliga rättighet att överklaga, dessutom måste försäkringsbolagen ha klarhet, säger Lennart Pehrsson och fortsätter:
- Vi anser att förbundet försökt lägga locket på för att undvika ytterligare dålig publicitet. Dessutom är det regelverk som förbundet har både luddigt och dåligt uppdaterat. Det måste bli tydligare regler så måste vi se vilka krav vi måste ställa på våra anläggningar.

Han fortsätter:
- Det som skett är en mänsklig katastrof, men ansvarsfrågan måste ändå prövas och avgöras i så hög instans som möjligt. Bland annat för att det säkert finns klubbar som inte har samma försäkringar som vi har och vad som kan hända är då att de enskilda styrelseledamöterna kan bli personligt ansvariga ekonomiskt.
Han frågar också:
- Det vore en orimlighet och det är viktigt att man också pekar på den saken. Kanske skulle man ta ett centralt intiativ från förbundet och se om man kan lösa de här sakerna på en högre och gemensam nivå och få fram någon form av kollektiv försäkring?
Lennart Pehrsson konstaterar att den överdomare som fanns vid tävlingen för ett och ett halvt år sedan anser att klubben inte begått något fel, samt att man har stöd av det egna förbundet, Skånes Ridsportförbund.
- Vi är hundraprocentigt eniga i Åstorp och besvikna på förbundsstyrelsen.

Ridsportförbundets ordförande Bo Helander konstaterar att man gjort en annan bedömning av fallet än Åstorp:
- Vi anser inte att fallet juridisk skulle ge säkerheten något och att det var flera så speciella omständigheter att det inte skulle vara något bra prejudikatsfall oavsett hur utgången skulle bli i hovrätten. Även den gamla styrelsen har gjort samma bedömning som vi.
Dessutom säger Helander:
- Vi tycker också att man ska ta personliga hänsyn i det här fallet. Både ekonomiskt och mänskligt med tanke på att processen ska göras ytterligare en gång. Vi har inte arbetat mot Åstorp eller tvingat dem i någon riktning, utan gjort en annan bedömning. Dessutom har vår sportchef varit på plats och gått igenom säkerheten vad gäller nordiska mästerskapen.
Däremot:
- Säkerheten arbetar vi kontinuerligt med, det är en mycket viktig fråga. På längre sikt kanske man också ska titta på andra försäkringslösningar i riktning mot dem som Lennart Pehrsson funderar över.

Jag förstår inte varför ridsportförbundet inte stödjer dom :crazy: Är det inte sånna här gånger dom ska gå in och hjälpa till? (bland annat)
Ursäkta om jag låter elak eller så, men får inte tjejen skylla sig själv lite om hon blev sparkad? Nog för att det är väldigt tragiskt för både henne och hennes familj, jag lider även med dom. Nu var ju jag inte med vid olycktillfället så nån som vet hur det gick till får gärna förklara, men man måste ju alltid visa respekt för hästar och vara försiktig när man är omkring dom eftersom det är så stora djur och olyckrisken är väldigt stor, även om det finns dom som inte fattar det :smirk:
Hur kan klubben få på sitt ansvar om hon blir sparkad, sa dom till hästen att göra det? Men visst kan det vara bra att se över säkerheten överlag på ridklubbarna, men det ska inte till ett domslut för att dom ska göra det :cool:

Senast ändrad:

Jag har inte läst alla kommetarer i denna tråd, men varför gör inte klubbarna som de gör i USA där alla som vistas på anläggningen måste skriva på ett flersidigt juridiskt dokument där man informerar om risker med hästar, vilka olyckor som kan hända och hur man skall uppföra sig runt hästar och att klubben/tränaren osv. inte tar på sig något ansvar om någonting händer. Trist att det måste bli så, men om det är enda utvägen så skulle jag personligen göra det.

Det kan nog bli lite svårt att ha det så, hur ska du få all pubilk att skriva på ett sådant kontrakt, det är många som inte tävlar som "springer lösa" på tävlingsplatsen på ställen där de inte borde vara.

Jag bara undrar...står det inte på alla ryttarmeddelanden och proppar att allt deltagande på tävlingsplatsen, så som ryttare, hästskötare och så där deltar på egen risk ?!

Hade dom missat att skriva det eller har "den högre makten" på nåt sätt gått runt det ?

Men pubilken får inga ryttarmeddelande.

Men pubilken får inga ryttarmeddelande.

Nä, fast den olycksdrabbade kvinnan var mamma till en tävlande och vad jag förstår var familjen vana tävlingsmänniskor. Inte första gången de var på en tävlingsplats

I det här fallet ja, men det kunde lika gärna vara någon som inte är en van tävlingsmänniska.

I det här fallet ja, men det kunde lika gärna vara någon som inte är en van tävlingsmänniska.

Yepp, det har du rätt i! :)

Men i just detta fallet var det en van tävlingsmänniska som gick igenom en förbjuden dörr.

Dörren i fråga är dock ganska dåligt märkt, kan jag tycka. En liten skylt som man kanske inte i tävlings-spänningens "hetta" lägger märke till. Borde kanske vart låst i stället.

Vet dock inte om det hade hjälpt i detta fall eftersom det var fråga om en anhörig till tävlande som var fast besluten att ta sig ut till sin dotter som precis hade gjort sin ritt. Vad jag vet så är det inga som helst problem att ta sig in i ryttargången ett annat håll. Bara att gå ut och runt och in i ryttargången. :smirk:

Lite svårt att hålla folk ute som verkligen vill in. I så fall måste man ha vakter och vad jag vet så är det svårt redan nu att få tillräckligt med folk att hjälpa till. Men något måste ju göras......

Håller med helt, det är nog i det närmaste omöjligt att hålla utan folk som inte ska vara på vissa platser men ändå går dig, det är inte rimligt att men vid en tävling skall behöva har 40 vakter för att hålla styr på folk, alla kommer inte in genom entren, på de allra flesta anläggningar är det bara att gå runt anläggningen och komma in bakvägen om man vill.

Jag anser att folk måste kunna tänka lite själva på risker det är vid olika tillfällen, allt kan inte alltid skyllas på andra, tex vid fälttävlan så är det ibland ett helsike att få folk att fatta att man inte kan stå var som helst vid hinder, att man inte kan passera kors och tvärs över bana hur som helst, men med tanke på hur många fuktionärer det redan behövs så är det helt omöjilgt att få tag helst lika många till som styr undan korkskallarna.
Eget ansvar måste finnas, jag skulle tex inte åka och kolla på en skogsracetävling med bilar (ni ser hur nollad jag är som inte ens vet vad det heter :angel: ) och ställa mig i den skapaste kurvan och inte fatta att det inte är riskfritt att stå där, det kan komma en bil som inte kan ta kurvan och därmed köra över mig, jag får även själv tänka till att det är inte riskfritt att stå någonstans på vägen under hela sträckan, det kan hända saker, det är baske mig mitt eget ansvar att inte utsätta mig själv för sådanna risker, gör jag det ändå så får jag skylla mig själv och hoppas ingen annan blir skadad för att jag beteer mig som en idiot.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det blev sex vinnare när Svenskt ponnyderby i hoppning och dressyr avgjordes i helgen hos Dagstorpsortens RF i Skåne...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett D-ponnysto som tillhör Katrineholms RF angreps i hagen och skadades av ett vasst föremål natten till tisdag. Angreppet...
Svar
0
· Visningar
646
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Isabell Werths lagguld på torsdagen var hennes femte OS-guld. Det påpekar arrangörerna...
Svar
0
· Visningar
731
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama