Astma? HjÄlp!

M

MaalinB

finns trådar om detta fast jag har aldrig fått svar på de jag vill veta. bara en massa annat. har haft min häst i ca 3 månader nu. han e 18år och nu den senaste tiden när vi varit ute och ridit så när man börjar trava så hostar han oftast en gång ibland fler och innan gjorde han de i paddocken bara och min moster sa att de va för att de dammade så mycket i den. men nu har han börjat även ute på turerna i skogen. och varje gång han börjar blir man ju rädd och sen låter man bli att trava resten av rundan. de e inte alltid men oftare har de blivit. Kan de va astma eller förkylning? han har inga synliga tecken på förkylning. ska jag ta dit en veterinär? :confused: TACKSAM FÖR SVAR!

Sv: Astma? HjÄlp!

finns trådar om detta fast jag har aldrig fått svar på de jag vill veta. bara en massa annat. har haft min häst i ca 3 månader nu. han e 18år och nu den senaste tiden när vi varit ute och ridit så när man börjar trava så hostar han oftast en gång ibland fler och innan gjorde han de i paddocken bara och min moster sa att de va för att de dammade så mycket i den. men nu har han börjat även ute på turerna i skogen. och varje gång han börjar blir man ju rädd och sen låter man bli att trava resten av rundan. de e inte alltid men oftare har de blivit. Kan de va astma eller förkylning? han har inga synliga tecken på förkylning. ska jag ta dit en veterinär? :confused: TACKSAM FÖR SVAR!

hej, ja har ett varmblod som började precis likadant(han e oxå 18 år). Sen märkte ja att han hade de jobbigt o andas när han stod inne i boxen, o en dag nar ja kom upp i hagen så kunde han knappt andas:( Ja kontaktade så klart vetr o fick utskivet antibiotika o slemlösande. Allt blev mkt bättre tills två veckor senare då han var likadan igen, då kom vetr ut o konstaterade att han hade börja till kvickdrag:(. Så ja fick bara ge honom höensilage o så fick han inte stå inne i stallet. Fick då bygga en utebox under tak till honom så nu står han ute året om o gissa vilken frisk o pigg häst ja har nu:). Vetr sa att han hade antagligen gått o burit på detta i ngr år o till sist sa kroppen ifrån.Du kan ju prova me o vattna höet, har du halm i boxen...byt till spån. Lite små enkla saker:)Men hade ja varit som du så hade ja nog tagit ut vetr nu innan de kanske e för sent, så de inte går så långt som me min stackas pålle. Lycka till...

Hejsan!.

Min isläning var dock 19 år när han började hosta!..

det var ungefär på samma sätt som din när jag travade så hostade han men jag tänkte bara att det inte var någon fara trodde bara att han hade fått något i halsen som behövde komma ut!.

men han fortsatte så jag åkte till hästkliniken och dom konstaterade att min häst hade hjärtsvikt och en massa grejjer.. han fick bara gå ute i hagen han fick inte komma in man fick knappt röra honom han kunde dö när som helst!..:confused:
vi fick göra återbesök några gånger och han åt antibiotika och fick slemlösande dom sa att om han blir frisk den här gången så kan han ändå bli sjuk nästa sommar.. ( det var på sommaren han blev sjuk)

men han blev inte sjuk den sommaren! som tur va:D

Så jag råder dig till att ta ut en vetrinär för självskild skull!.. men vet aldrig vad som kan vara fel!..vi trodde att det också bara va astma men det va det inte!..

Lycka till!

tack så mycket! jo jag har spån i boxen men han går ute nu dygnet runt och står bara inne när han ska få mat innan eller efter vi ska rida. hoppas verkligen de inte e något!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 563
Senast: Roxy
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V