• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sofine
  • Startdatum Startdatum
S

Sofine

Skulle vilja veta vad Asterix tog vägen.Har ett sto efter honom och undrar hur andra avkommor efter honom har blivit.

Sv: Asterix

Jag har en kompis som hade ett avelssto e. Asterix. Hon var diplomsto och lämnade en del trevliga avkommor. Bland annat en e. Don Primero som ni tävlar LA på väg mot msv. Här kommer en bild när hon är ca 16 år och tjock:

En avkomma e. Master:

Jag äger en Asterixavkomma, nu 17 år, som jag har lånat ut till ridskolan på obestämd tid.
Numera är han ganska vettig, men som unghäst var han totalt vrickad :eek: - det tog mååånga månader att rida in honom, trots en mkt erfaren utbildare...
Han hade också en helbror som jag red in som också var totalvrickad...

idefix2.jpg

Jag känner också till några vrickade Asterixhästar så han verkar i vissa fall inte nedärvt så strålande temprament. De jag har känt har dock varit rätt små och nätta medan din verkar rätt stor?!

KL

Har ett Asterix-sto i mitt stall, 172 hög, hur snygg som helst och mycket trevlig o snäll. Men, som unghäst var hon tydligen en riktig pain i the a**, vilket man blir förvånad av idag då hon är väldigt samarbetsvillig o enkel på alla sätt!
Hon är idag 16 år och har två fin-fina avkommer efter sig som snart flyttar in i vårt stall oxå!
Hon är världens bästa mamma dessutom...

Min boxgranne är efter Asterix.

Hon är riktigt hård i huvudet och låter sig inte bestämmas över men ganska vacker och rör sig vackert.

En bekant hade en Asterix-märr f.1990 som startat en MSV klass och blev placerad, flertalet placeringar upp till 1,20, enligt henne var det nog den ultimata läromästaren, jättetrevlig och hade tre fina gångarter. Inte alls hård. Liten, 161 cm men lätt och trevlig modell. Tyvärr dog hon högdräktig.

*kl*

Min syster skötte en Asterix avkomma på ridskolan vi red. Men han var snäll och alla kunde rida honom nybörjare som erfaren. Ända gångerna han hittade på bus var på julkurserna i hoppning.

Burinix 1988-2002
E. Asterix
U. Unesca
Ue. Unesco

Jag känner också till några vrickade Asterixhästar så han verkar i vissa fall inte nedärvt så strålande temprament. De jag har känt har dock varit rätt små och nätta medan din verkar rätt stor?!
Han är nog ca 165 cm och rätt rejält fet på bilden.
Hans helbror var ca 156 cm.

Jag äger en Asterixavkomma, nu 17 år, som jag har lånat ut till ridskolan på obestämd tid.
Numera är han ganska vettig, men som unghäst var han totalt vrickad :eek: - det tog mååånga månader att rida in honom, trots en mkt erfaren utbildare...
Han hade också en helbror som jag red in som också var totalvrickad...

idefix2.jpg

Jag rider en stor och rejäl herre ue Asterix en del, verkar rätt lik din till utseendet. Snygg, bra gång (ffa skritt och trav), hoppar med mycket rygg och väldigt rädd om sig, men ganska dålig teknik bak och fram (-> får överhoppa sig för att klara hindrena). I hans fall är det temperamentet som satt P för en tävlingskarriär, är dessvärre ganska istadig när han inte vill, samtidigt ganska stort hjärta, men man får lirka med honom, och högre dressyrklasser, med tillhörande krav på arbete, skulle förmodligen inte gå. I hoppningen är han för osäker för att bli en bra tävlingshäst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka