S

Shettis_tjejen

Jag har en foder shettis just nu. Men så har jag börjat läsa om åsnor, jag tror jag vill ha en. Men jag vet inte så mycket om dom.. Så jag skulle jätte gärna villja få svar på mina frågor.

Kan man ha åsna med andra hästar?

Är det nått speciellt man ska tänka på när man skaffar åsna?

Hört att åsnor skriker jätte mkt, är det sant?

När kan man börja köra och rida in en åsna?

Vad är skillnaden mellan åsna och häst?

Kan man ha el staket till åsnor?

Kan dom gå ute dygnet runt?

ojj blev ganska många frågor..

Hur gammla blir dom?

Finns det några tävlingar för åsnor?

Kan man ha el staket?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åsnor

Låter som du inte vet mycket om åsnor öht. Så jag föreslår att du googlar och läser på. Självklart kan du fråga här också, men det finns så mycket mer att veta än bara dom frågor du ställt.

Låter som du inte vet mycket om åsnor öht. Så jag föreslår att du googlar och läser på. Självklart kan du fråga här också, men det finns så mycket mer att veta än bara dom frågor du ställt.

Nej jag vet inte mycket om åsnor, därför jag frågar

Sökt på google men hittar bara engelska sidor (min engelska är kass)

Konstigt för när jag söker på "Åsna fakta" så kommer det upp en svensk sida högst upp.

okej, jag har bara sökt efter "åsna" och "åsnor", tack för tipset!

Ok, som det åsne freak jag har blivit på ort tid så tänker jag ställa upp och svara så gott jag kan.

Kan man ha åsna med andra hästar?

Visst går det men min åsna trivs bäst med andra åsnor. trot att hon är uppvuxen med bara shettisar.

Är det nått speciellt man ska tänka på när man skaffar åsna?

De är inte samma djur som hästar de tänker och reagerar annorlunda. De är känsliga för köld, blåst och regn. Så de bör alltid ha vindskydd i hagen. Oavsett årstid.

Hört att åsnor skriker jätte mkt, är det sant?

Nej de skriker inte mycket men högt. oftast skriker mina när de vill ha uppmärksamhet eller inte är nöjda.

När kan man börja köra och rida in en åsna?

Köra - 3 års ålder rida - 4 års ålder

Vad är skillnaden mellan åsna och häst?

En åsna när den blir skrämd stannar och fryser till. de är känsliga med fodret. Lugnare och stabilare. Mer lättlärda då de tar det mesta med ro. Du har dock inte samma tempo som i en häst.
De har mer humör och är mycet mer personliga. Jag har haft häst under många år men åsnorna är himla mycket mysgare just iom. att de har så stor personlighet.

Kan man ha el staket till åsnor?

Mina går på el.

Kan dom gå ute dygnet runt?

Vår sommar och höst går det bra. Vintertid bör de stå inne i tempererat stall.

ojj blev ganska många frågor..

Hur gammla blir dom?

bortåt 40 år är inget ovanligt.

Finns det några tävlingar för åsnor?

Åsneföreningen anordnar en årlig tävling med bla. utst. körn. lydnad och galopp.

Finns massor mer att lära sig bla. att en vanlig hovslagare vet inte hur man verkar dem, de får absolut inte verkas som en häst osv.
Sök på nätet och fråga gärna om du undrar något mer.
Du får mer än gärna komma på besök och hälsa på mina älsklingar. Jag finns utanför Skövde.
Mvh.

Mina åsnor gå ute året om och på vintern är det inga problem, och det beror helt på - alla åsnor är olika, jag har två åsnor som precis som hästar springer iväg när dom blir rädda så det beror på hur åsnan är.
Och en av mina åsnor skriar så fort hon ser mig ( nästan iallafall :P )

Ett bra tips tycker jag är att du ska låna eller beställa efter åsnehandboken från åsneföreningen. Där kan du lära dig de mesta om åsnor :D

Mina åsnor gå ute året om och på vintern är det inga problem, och det beror helt på - alla åsnor är olika, jag har två åsnor som precis som hästar springer iväg när dom blir rädda så det beror på hur åsnan är.
Och en av mina åsnor skriar så fort hon ser mig ( nästan iallafall :P )

Ett bra tips tycker jag är att du ska låna eller beställa efter åsnehandboken från åsneföreningen. Där kan du lära dig de mesta om åsnor :D

Ja alla åsnor är individer med mycket stor personlighet. min lilla dam vill inte vara ute när det är riktigt kallt. Hon fryser och får köldskador på öronen. men så kommer hon ursprungligen från sicilien också.

Någon mer som sak till Johannishus på åsnetävlingen?? Jag kommer troligtvis med Nelly..

Ja ska :D fasst kommer utan åsna bor så långt bort =( Vilka klasser ska du tävla i ?

Kul..
nelly ska vara med på utställningen (de kommer dissa hennes ben totalt) och i lydnadsklassen (hur nu det ska gå :-/ ). det är de enda två klasser hon får strta eftersom hon bara är två år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 222
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar