Åsna eller Mula??!!

MaRomer

Trådstartare
JAg behöver hjälp.. vill så gärna ha en åsna eller mula på foder i ett år och köpa den om allt går bra.. men jag kan inte så mycket om dem.. de är vel som hästar??!!. jag har både ett sto, hingst och valck som e mina så hästavana har jag. men vad behöver de som int hästar behöver?? kan man tex sko en åsna?? vet att det är en dum fråga men ingen verkar veta....kan man rida som en vanlig häst..2 timme om dan?? går de hoppa med?? dressyr??

jag är på jakt efter en "d-ponny" minst 6 år som jag ska ha med på en långritt. daglig utevistelse och motion lovas!! vaccinerad måste den vara.. ej hingst. det gör inget om den är "fet"...den måste vara snäll mot hästar och trafikvan..

känner du någon som har en att låna ut eller kan svara på mina frågor blir jag överlycklig!!!

//Malin

okej!! det tycker ja me..men nu behöver jag en o vill ha en..du vet verkligen ingen som har en??!! en uppfödare eller nått??!!

//Malin

Varför köper du dig inte en häst då? Skulle vara mkt bättre och mer användbart.

jo jag har ju redan tre st...tänkte prova nått nytt!!! har alltid velat ha en åsna..eller mula...

//Malin

Okej. Men jag tror inte att det är nånting att rida på direkt. Kanske promenader bara.

Har för mig att mula isf passar dig bettre. er ju iaf en korsning med hest. Dom flesta ásne sorter ligger runt en meter i mkh. alltsá inget att rida pá för oss. Kanske bara för körning.
Mula er ju pappan ásna och avkomman skriar. Och pá Mulásna er pappan hingst och avkomman gneggar.

Mánga seger att dom er rett envisa, jag vet inget om temperamenet...men eftersom dom anvendsmycket i krig och annat der en vanlig hest fick panik er vel dom rett stabila. Dom er starka men kanske inte snabba (om man jemför med en hest)

Jag har ocksá hört nánstans att det ej var lempligt att ha dom i samma hage som hestar. Detta pga av maskarna, dom har tydligen olika sorter och hestarna tál ej deras eller nát sánt. rekommenderar dig verkligen att kolla upp det! Kanske nán her förstár vad jag menar och kan fylla ut meningen rett. jag er oseker...men jag det pga att jag helsa pá en ásne farm en gáng (minns ej var)

Tror inte man skor en ásna,. eller sá har dom bettre hovar. Vet att dom anvens för promenadridning och körning och som klövje djur.

I USA har dom speciella hopptevlingar för mulor! Visade det pá tv, hoppade ca 80cm. Ság ut som nestan alla skulle flyga av vid varje SKUTT över... :D dessutom red dom dressyr och det ság jette fint ut! Dom er som vanliga hestar men med stora öron och mera envishet. Jag rekommenderar derför en mula!

lycka till

Svar till Dragonfruit,
Måste bara lägga mig i. Har du åsnor eller? Eftersom du verkar veta att "en häst är mer användbar och mycket bättre än en åsna"?
Har själv både åsnor och hästar. De är alla bra på olika vis, har olika personligheter. Om du inte visste det så går det alldeles utmärkt att BÅDE rida och köra en åsna. För att inte tala om att vandra med dem eller ha dem som packdjur. Då tror jag tom. att åsnan är bättre än en häst!
MVH
Linda.

Nej jag har ingen åsna. Men inte kan man hoppa 130 men en åsna och rida så hprt. Det skulle inte jag göra på en liten åsna i alla fall.

Nej, 1,30 är väl lite väl högt för en liten åsna, men det är det för en liten häst också :D
/Linda.

Jo visst, tog det bara som ett exempel. men en åsna är väl inte lika viktbärande som en häst, och den kan man väl inte rida dressyr och så på eller?

Förhållande till sin storlek så är åsnor mer viktbärande än hästar. (En liten åsna är starkare och tåligare än en liten häst.) Om man använder åsnor som "packåsnor", allstå om de bär på "icke levande" vikt så orkar de en halv gång mer än om de bär levnade vikt. Ex. en åsna på 115 cm bär en människa som väger 60 kg, om man packar vikt på åsnan istället så orkar den bära 90 kg.
Det går bra att rida dressyr på åsnor, man lär dem precis som hästar :)
/Linda.

Sv: Re: Åsna eller Mula??!!

Dragonfruit_ skrev:
Nej jag har ingen åsna. Men inte kan man hoppa 130 men en åsna och rida så hprt. Det skulle inte jag göra på en liten åsna i alla fall.

och den kan man väl inte rida dressyr och så på eller?

Nej självklart man kan inte hoppa 130 på en åsna..
jag har bara tävlat på den höjden med min gamla åsna.. Visst skratta folk men vill du veta en sak? Vi vann. gång på gång på gång..
Har även tävlat dressyr med en mula och hoppning med. Nuförtiden e han utbildad western.
Han ka piruett o skänkelvikning..
Vad är et som gör att det inte skulle gå att rida dressyr på en sån? Den har fyra ben och liknande kropp?
och bära vikt, det kan både åsnor o mulor.

Sv: Åsna eller Mula??!!

Finns det mulor i Sverige? Finns det "båda" sorterna, mula och mulåsna, är det någon förening osv?

Arg mula

LäderBjörn skrev:
Finns det mulor i Sverige? Finns det "båda" sorterna, mula och mulåsna, är det någon förening osv?

Arg mula

Jag tror att det finns en åsneförening...minnet var sviker dock ;) Min väninna har en mulåsna/mula...eh, han skriar ;) och enligt henne finns det en liten avdelning i åsneföreningen för henne och hennes gelikar.

Sen kan man få upp storleken på dom genom att använda stora åsnor och hästar. Flera bekanta i USA har mulor som är lika stora som nordsvenskar och lika kraftiga. Används i jordbruket. En annan i USA berättade om en mula som dödade ett bergslejon som anföll hundarna i ett jaktsällskap som var ute på långfärd. Har fått se bildbevis och det är grymt hur furiös denna mula är :eek:

Rekommenderas till fårfarmare i vargrika trakter...skaffa en mulåsnehingst/valack. Dom anfaller och dödar rovdjur utan att blinka :cool:

Är det den bildserien som jag länkade till tro....
Klicka på "arg mula" i mitt första inlägg.

Om jag inte misstar mig tror jag att jag för ett par år sedan såg ett inslag där man tävlade hoppning på mulor... Det var inte i Sverige utan har för mig att det var i ett sydamerikanskt land (men det kan ha varit nästan vart som helst). Dom mulorna hoppade iaf ganska högt även om det var ganska många av ryttarna som ramlade av när mulorna vägrade...
Jag tycker att mulor och åsnor ät jätte söta. Hoppas du hittar någon. Har du kollat i Hästfynd (eller vad tidningen nu heter, den har väl bytt bytt namn?) ? Där i brukar det vara åsnor och mulor till salu... Lycka till

Sv: Re: Åsna eller Mula??!!

De flesta åsnor ligger INTE endast på cirka en meter i mankhöjd.

JAg behöver hjälp.. vill så gärna ha en åsna eller mula på foder i ett år och köpa den om allt går bra.. men jag kan inte så mycket om dem.. de är vel som hästar??!!. jag har både ett sto, hingst och valck som e mina så hästavana har jag. men vad behöver de som int hästar behöver?? kan man tex sko en åsna?? vet att det är en dum fråga men ingen verkar veta....kan man rida som en vanlig häst..2 timme om dan?? går de hoppa med?? dressyr??

jag är på jakt efter en "d-ponny" minst 6 år som jag ska ha med på en långritt. daglig utevistelse och motion lovas!! vaccinerad måste den vara.. ej hingst. det gör inget om den är "fet"...den måste vara snäll mot hästar och trafikvan..

känner du någon som har en att låna ut eller kan svara på mina frågor blir jag överlycklig!!!

//Malin

*KL*
man ska inte sko en åsna efter vad jag har hört...

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Måste ställa en dum fråga.. Jag har haft hästar i lite drygt 10 år. Då det inte gjorts några ananlyser på hösilaget tidigare har jag...
Svar
1
· Visningar
752
Senast: Isislover
·
Hästmänniskan Nu är min häst troligtvis senskadad pga "bättre kunnande människor". Jag är så arg & så otroligt ledsen för att detta har hänt min fina...
2
Svar
27
· Visningar
4 218
Senast: sirpa40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar