Åsiktsinlägg på hästblogg

Attaquer

Trådstartare
Hej! Jag driver en hästblogg. Enligt mig själv skriver jag rätt bra, men idéerna om vad jag ska skriva tar rätt fort slut. Vad tycker ni är intressant att läsa om? Jag syftar mest på åsiktsinlägg, vad är intressant att få veta mina åsikter om? Jag har ju åsikter om typ allt så det ska nog inte vara så svårt att få ihop något bra, men idéerna står still i huvudet på mig nu.

Hoppas ni kan hjälpa mig! Kram :)
 
Sv: Åsiktsinlägg på hästblogg

Jag har alltid undrat varför man har en blogg? Vad är det just du vill förmedla som du tror att andra kan ha nytta och glädje av? Det finns så otroligt många bloggare numera så antingen bestämmer man sig för att man gör det enbart för att man själv tycker det är kul eller för att man faktiskt anser att man har något viktigt att förmedla. Min åsikt.

På min tid (ja, jag är jättegammal) så skrev man dagbok men den fick absolut ingen annan läsa. ;)

Den enda bloggen jag läser någorlunda regelbundet är Mullehästens blogg och det är helt enkelt för att den är extremt rolig och välskriven.
 
Sv: Åsiktsinlägg på hästblogg

personligen tycker ju jag att åsiktsinlägg är skittråkiga och bidrar jätteofta till "men herregud har hon bott under en sten?"

Skriv bara åsiktsinlägg om du är insatt, är tydlig med att det är din åsikt och inte hatar folk som gör det du skriver negativt om. Det finns inte så mycket mer skrattretande än inlägg av typen "eliten hatar sina hästar och kan inte rida därför måste dom ha bett och jätteelaka hjälpmedel, varför är dom för lata för att skapa band till hästen? Jag är mycket bättre hästägare för jag kan rida i halsring"
 
Sv: Åsiktsinlägg på hästblogg

Jag kan hålla med Speedway lite, det finns så himla mycket hästbloggar (och givetvis bloggar överhuvudtaget) idag, och för att jag ska fastna för en blogg så ska den vara:
- Välskriven, bloggar som är felstavade och fulla med grammatiska missar går bort.
- Ha bra bilder, samma dåliga mobilbild i inlägg efter inlägg är så trist.
- Kännas äkta. Jag läser inte de "stora" bloggarna, de jag följer är antingen personer jag känner "på riktigt" eller bloggare som inte bara skriver om en rosaskimrande vardag, utan även om det där som alltid går snett när man håller på med hästar.

Min egen blogg handlar enbart om min häst och hennes träning. Jag har i princip inga läsare alls, utan driver den enbart för eget intresse. Visst att jag likaväl kunde skriva en dagbok för hand (det gör jag också, fast i mindre skala) men jag gillar konceptet med att kunna komponera ihop texten med bilder. Om jag någon gång skulle skriva ett åsiktsinlägg så handlar det inte om att jag tycker att någon annan gör fel, utan mer det här och det här funkar för just min häst.
 
Sv: Åsiktsinlägg på hästblogg

Jag håller med övriga så känner inte att jag behöver lägga till något mer.

Tanken med en blogg är att man ska tycka det är roligt :)
Skriv det du har lust med, dina åsikter kommer säkerligen fram i din text ändå på något vis.

Jag bloggar själv om min häst och skriver det jag har lust för. Det går inte tvinga fram något skrivande. Hur kul är det?
 
Hej! Jag driver en hästblogg. Enligt mig själv skriver jag rätt bra, men idéerna om vad jag ska skriva tar rätt fort slut. Vad tycker ni är intressant att läsa om? Jag syftar mest på åsiktsinlägg, vad är intressant att få veta mina åsikter om? Jag har ju åsikter om typ allt så det ska nog inte vara så svårt att få ihop något bra, men idéerna står still i huvudet på mig nu.

Hoppas ni kan hjälpa mig! Kram :)

Jag kan ibland känna att måste alla ha en åsikt om allt? Förstår att sk "åsiktsinlägg" lockar läsare men det blir lite tröttsamt med alla "rida med bett - min åsikt" jaha, ok så Stina 14 från Norrland har en åsikt om användandet av bett. Spännande, eller inte.

Så om jag var du skulle jag satsa på att bygga upp en bra blogg runt dig och din häst med mycket bilder och film! :)
 
Jag gillar verkligen inte epitet "åsiktsinlägg" öht. Det blir verkligen som att författaren har en åsikt bara för att ha nåt att skriva om. Gärna en ganska radikal åsikt för att locka läsare dessutom.

Tycker det är svårt att fastna för bloggar överlag. Vill ha en blandning mellan ridpass, mål och tävling tillsammans med att det blir lite personligt i med och motgång. Bloggar som ingående beskriver varje ridpass från det att ryttaren tar in hästen i hagen, tränsar och sätter foten i stigbygeln är hysteriskt tråkiga.
 
Vill man ha åsiktsinlägg så ska man definitivt sitta inne på korrekt fakta också först.
Ser massor av åsiktsinlägg där skribenten inte har en aning om vad denne pratar om och det är sjukt störande, man ser tydligt att det bara är provokativt syfte.
Tyvärr inte ens de största hästbloggarna håller sig till korrekt fakta alla gånger när de skriver saker..nästan så att det blir lite pinsamt när man samtidigt ofta går ut med hur kunnig man är på häst..

Men annars håller jag med övriga - varför skriva åsiktsinlägg? Lägg i stället fokus på intressanta ämnen, som kanske andra inte skriver så mycket om..det är få bloggar man fastnar för av den anledningen: tex 10 bloggar som skrivit om pessoabettet eller dagens hoppövning..det blir väldigt uttjatat.

Skulle jag driva en hästblogg skulle jag lägga fokus på att göra mer djupgående toppinlägg där man kanske fördjupat sig i ett ämneoch sedan försöka återge det och plocka ut viktiga detaljer, länka till undersökningar osv. Man kanske inte postar 10 inlägg om dagen, men det man postar är intressant och riktigt. Ihop med det kanske att man lägger ut egna frågeställningar..typ "detta trodde jag", "detta vill jag ta reda på", "myt eller sanning" och en massa vardagstips.
Eller att läsaren verkligen får ta del i en utveckling i en häst och ryttares vardag/träning så att läsningen blir spännande.
Men oavsett ska det vara sanningsenligt och komma med matnyttig fakta för mig i alla fall..annars blir bloggen ointressant

Många bloggare skriver som sagt bara för sig själva mest kombination med vad exakt alla andra skriver och då blir bloggen oerhört ointressant.
 
Senast ändrad:
Hej! Jag driver en hästblogg. Enligt mig själv skriver jag rätt bra, men idéerna om vad jag ska skriva tar rätt fort slut. Vad tycker ni är intressant att läsa om?

Jag läser extremt få hästbloggar, följer faktiskt ingen alls men läser någon sporadiskt. Anledningarna till att jag läser bloggar är främst:
Att jag känner personen som skriver
Att jag lär mig något
Att den är väldigt underhållande.

Idag vill alla ha en känd blogg. Nätet kryllar över av alla skittråkiga "idag red jag Annas häst. Idag var jag och Lisa på promenad. Idag hoppade jag lite". Känner man inte personen så är man antagligen inte intresserad av att någon var på promenad med sin polare, eller bild på en tråkig brun häst.
Vill man ha en känd blogg får man anstränga sig lite. Endera kan man vara underhållande och skriva på ett sätt som fångar och roar, eller så kan den vara lärorik. Olika övningar, ny forskning, nya produkter osv.
Är man redan kändis kan man visa vilka skor man köpt eller en selfie med random brun häst.

Sen får folk självklart skriva sina bloggar hur dom vill, men kanske inte om man satsar på att få en känd blogg. Då drunknar man bland alla andra tråkiga bloggar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 100
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 857
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp