åsikter om tunna sulor=hälta?

A

Annikan

Min häst verkades (tog av skorna fram inför vila och bete) i måndags och hovslagaren var lite förbryllad över de förändringar hon såg i hans hovar. Sulorna har blivit ojämna och "knögliga" de senaste månaderna (konstiga värden i gräset pga regn???)... hon började fundera påev fångförändringar. Hon verkade av så att sulorna blev jämnare men sa då att de skiftade i rosa undertill...så hon menade på att hon tog så lite som möjligt. Dagen därpå hade han ont o dagen efter det så kunde han inte röra sig på hårt underlag alls. Sulorna buktade och strålen var svullen och varm i fram. Dock ingen feber eller förhöjd puls. Hovarna är väldigt platta undertill, knappt någon bärrand. Jag ringde vet. som sa att det lät som hans verkats för hårt och ordinerade vila i mjuk gräshage. Idag var inte hovarna varma längre, möjligen aningens i bak istället men han har fortfarande mkt ont. Rör sig väldigt stelt och haltar på olika ben. Men han rör sig trots allt med de andra hästarna i hagen o betar o så...

Jag är fundersam.... är det i grund o botten så att hovslagaren orsakat detta genom att verka "fel" under en lång perod? (hon verkar hovarna hårt), eller beror det på tarmrubbningar och vad ska jag göra åt detta? Har funderat på barfotaverkare och andra hovslagare som kan ge en andra åsikt + att jag naturligtvis ska ringa veterinär i morgon igen och se om de inte tycker att de borde komma ut och titta på honom iaf.

Vad har ni för åsikter? Någon som varit med om ngt liknande? Ideér, tips!!? Det känns hårt att bara avvakta till sulan vuxit sig starkare... jag vet inte vilket ben jag ska stå på..... Hjälp!

Sv: åsikter om tunna sulor=hälta?

Jag tycker att det låter som att hovis kanske tog lite väl mycket.
Låter konstigt att hovis skulle bli förvånad över en knögglig sula, det kan den ju bli ibland om den släpper ojämnt?

Om jag var du skulle jag ringa runt och hitta en annan utbildad hovis för en "second opinion"

mmm, jag försöker lokalisera nån i mitt område nu... PM:a gärna med ideér.
Det är så tråkigt att se hans hovar sådana här.... Bedömningen på hans hovar som 1-åring var att de var av MKT bra kvalitet enligt vet... o nu ser de ut så här... för dåligt samvete o känner mig lurad, fast så kanske inte är fallet alls...

Nu har jag ingen erfarenhet av "tunna sulor", men det jag vet är att man inte ska verka på sulan mer än att verka bort överflödigt, dvs. sånt som ändå skulle lossnat. När du beskriver att sulorna blir rosa så tror jag att din hovslagare tog för mycket. Ojämnheterna som var på sulan vet jag inte heller vad de kan bero på, men är hoven felverkad/sne/osymetrisk kan hoven börja producera "valkar" (extra förstärkning) för att kompensera. Ett exempel på detta är om hästen har för höga trakter så (för att inte tippa framåt) bildar den typ en liten upphöjd välvning längst fram vid strålen (fast förutsatt att den är barfota då, med skor blir det ganska meningslöst).

Jag skulle snarare tro att din häst har ont av plattfotheten och att det var den primära orsaken till att din hovslagare verkade för hårt. Troligen ville denne åtgärda problemet genom att "gröpa ur" hoven och på så sätt bilda en mer välvd hov.

När en hov är plattfotad kommer stor del av belastningen på strålen och därför det är antagligen därför de var svullna. Plattfotning kan vara ett lite svårare hovproblem, än andra, att åtgärda, men det är absolut inte omöjligt. Vill du, så tycker jag att du absolut ska ta ut en barfotaverkare. Själv gick jag en underhållningskurs för barfotaverkning och det fungerar alldeles utmärkt för oss. Min häst var också plattfotad, men sen jag började verka själv har det till stor del försvunnit. Fast, ska kanske tillägga också att, han var inte så plattfotad så han hade ont.

Håller med ovanstående,hovis har tagit för mkt.Det är inget du behöver ha dåligt samvete eller ångest över,med tiden så kommer sulan tillbaka men det är klart att det är tråkigt att han ska ha ont under tiden.Antingen får du ställa av hästen på mjukt underlag eller sko den igen,även fast jag förespråkar barfotagång men inte om hästen har så ont.Det går alltid att ta av skorna vid ett senare tillfålle när sulan vuxit till sig.

Detta var jag med om för ett år sedan med min häst, hovslagaren verkade på tok för mycket så båda hans framhovar blev rosa i sulan, det blöde även lite:(
Två dagar efter var han jätte, jättehalt.
Fick ta av honom skorna hemma och la jodopaxomslag.
Vi fick hjälp av en annan helt fantastisk hovslagare (som för övrig skor min häst idag) som tog av skorna och smidde nya specialskor till honom, skor som inte alls låg mot sulan.
På 20 veckor kunde vår nya hovslagare inte verka hans framhovar alls, utan skodde bara om honom var 8:e vecka.
Efter dessa 20 veckorna har han sedan kunnat verka och sko precis som vanligt igen :)

Hoppas du får hjälp med din häst, för man lider när man ser hur ont de har i sina hovar.

Jodopax-omslag säger du... hur då? Under en kort tid i boxen eller hur menar du?
Vad gäller att sätta på skor igen för att avlasta... finns det verkligen tillräckligt med hov kvar att slå på skor i ... ja, det är klart... hovväggarna finns ju kvar förståss...

Vi la jodompaxomslag som satt tills den nya hovslagaren kunde ta emot oss, ett par dagar.
Han fick gå i en liten sjukhage brevid sina kompisar eftersom han blev till sig ensam inne i boxen.
Eftersom han ömmade så mycket ville han inte direkt röra på sig utan stod lugnt i sin lilla hage och tuggade på sitt hö.

Innan hovslagaren kom hade han så ont så han knappt kunde gå, när hovslagaren smidit och satt på de nya gick han nästan helt obehindrat, helt ofattbart!!!

Två dagar efter att han fått sina nya specialskor så skrittade vi honom på mjukt underlag i paddocken och han haltade ingenting.

Enlig min hovslagare var det näst intill tvunget att sko honom för att avlasta framhovarna, i detta fallet gällde det båda hans framhovar.

Mmm, jag får nog försöka hitta en ny hovis snarast o slå på nya dojjor så han avlastas... trodde först att de mjuka, blöta underlag som är i hagen efter allt regn skulle räcka men han ömmar även där....

vad säger ni om att köpa boots o sätta på kanske? Fast det ska de inte gå med mer än korta stunder eller hur är det? Jag har ingen erfarehhet av sådana..

vad säger ni om att köpa boots o sätta på kanske? Fast det ska de inte gå med mer än korta stunder eller hur är det? Jag har ingen erfarehhet av sådana..

Boots är ju bra men de kan du inte ha på jämt!

Jag tror att detta regnandet har gjort sulan mjukare, om hon dessutom verkade mycket så finns det ju inget kvar att gå på
:crazy:

När jag (hovslagaren) har tagit av skorna så har de verkats ytterst lite bara för att det ska finnas att slita och gå på.

Tycker det verkar märkligt att verka sulan när hästen ska gå barfota:confused:

Nä byt hovis!

Min hovis tar på sulor och lägger silikon under så att det blir helt tätt när hästen har problem med sulorna.

Funkar super bra!

Jag vet inte men om man sätter boots så blir det likväl tryck på sulan... Eller? Det funkar ju annars men tänker nu med en häst som har konstant smärta i sulan att tryck där kan aldrig hjälpa,om man skor kommer sulan upp en bit från marken.Men ta ut en annan hovis, en duktig,man verkar aldrig bort mer i sulan än det som hästen redan släppt.Lycka till.

Klipp ut av liggunderlag o limma eller tejpa fast dem.
Sätt på skor fort som attan.

liggunderlag, bra ide´!
Jag söker med ljus och lykta efter någon som kan sko honom snart igen så det är på g...

Tror det är bra om han får på skor så snart som möjligt, då slipper han trycket mot det onda, kolla bara så hovslagaren fixar till skorna så de inte trycker mot den redan ömma sulan.
Lycka till!!!

Jag fick tag på en ny hovslagare som verkar mkt kompetent och har blivit rekomenderad av många i trakten, han kom ut redan på eftermiddgen igår när jag ringt, fick även ut veterinär samtidigt och det dröjde inte länge förrän de hittade en väldigt ytlig och liten hovböld, men än dock en varig böld som behövde öppnas upp. Nu står killen inne i några dagar på butta och jodopaxlinda och ska förhoppningsvis vara klar för nya skor på torsdag!
Känns skönt att det har hänt något nu iaf.

Funderar på om jag ska lägga temporär sula under alla hovarna o linda fast dem så att han slipper stå inne själv i tre dygn men annars är allt bra!

Det är väldigt svårt att få pålindade/påtejpade saker att sitta en heldag, men i sjukhage kanske det kan gå? Köpa en barfotaboot annars kanske?

Men jag skulle inte chansa och släppa i vanlig hage, om de tappar 'sulan' och trycker in massa skit i den uppverkade bölden så är ju det värre än inne själv i tre dagar =/

Skönt att de hittade anledningen dock! Vad sa hovis om sulorna i övrigt då? Är deför hårt nedverkade öppnar det ju för risken att få bölder, men det behöver ju inte bara vara bölden som gör ont, dvs det kanske behöver ha sula ett tag tills hästens egna sulor hämtat sig?

Innerslang till däck! Ta en rejäl bit. Trä över hoven och tejpa upp ändarna med silvertejp. Håller både mot väta och stenar! Innerslangarna hittar du på närmaste däckfirma (de behöver förstås inte vara nya :))

vad många intressanta ideér det finns! Tack för alla tips!

Hovslagaren sa att han tyckte hovarna var lite väl hårt verkade över lag och vill sätta extrasula under skorna på torsdag när han kommer..

Äntligen!....... Har lillkillen fått på sig lätt askor med tunna sulor och mår mycket bättre! Han var dessutom mer foglig än någonsin när min nya hovslagare skodde idag. Gick hur smidigt som helst, vad skönt det är när man har rätt folk omkring sig, jag tror nog detta kommer bli superbra!

Tack för tips o råd.

(Jag lät honom förresten komma ut med liggunderlagssulor som jag lindat under hoven med självhäftande linda och sen täckt med silvertejp. Det satt superbra nån natt iaf!)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 576
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 542
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10