A
Annikan
Min häst verkades (tog av skorna fram inför vila och bete) i måndags och hovslagaren var lite förbryllad över de förändringar hon såg i hans hovar. Sulorna har blivit ojämna och "knögliga" de senaste månaderna (konstiga värden i gräset pga regn???)... hon började fundera påev fångförändringar. Hon verkade av så att sulorna blev jämnare men sa då att de skiftade i rosa undertill...så hon menade på att hon tog så lite som möjligt. Dagen därpå hade han ont o dagen efter det så kunde han inte röra sig på hårt underlag alls. Sulorna buktade och strålen var svullen och varm i fram. Dock ingen feber eller förhöjd puls. Hovarna är väldigt platta undertill, knappt någon bärrand. Jag ringde vet. som sa att det lät som hans verkats för hårt och ordinerade vila i mjuk gräshage. Idag var inte hovarna varma längre, möjligen aningens i bak istället men han har fortfarande mkt ont. Rör sig väldigt stelt och haltar på olika ben. Men han rör sig trots allt med de andra hästarna i hagen o betar o så...
Jag är fundersam.... är det i grund o botten så att hovslagaren orsakat detta genom att verka "fel" under en lång perod? (hon verkar hovarna hårt), eller beror det på tarmrubbningar och vad ska jag göra åt detta? Har funderat på barfotaverkare och andra hovslagare som kan ge en andra åsikt + att jag naturligtvis ska ringa veterinär i morgon igen och se om de inte tycker att de borde komma ut och titta på honom iaf.
Vad har ni för åsikter? Någon som varit med om ngt liknande? Ideér, tips!!? Det känns hårt att bara avvakta till sulan vuxit sig starkare... jag vet inte vilket ben jag ska stå på..... Hjälp!
Jag är fundersam.... är det i grund o botten så att hovslagaren orsakat detta genom att verka "fel" under en lång perod? (hon verkar hovarna hårt), eller beror det på tarmrubbningar och vad ska jag göra åt detta? Har funderat på barfotaverkare och andra hovslagare som kan ge en andra åsikt + att jag naturligtvis ska ringa veterinär i morgon igen och se om de inte tycker att de borde komma ut och titta på honom iaf.
Vad har ni för åsikter? Någon som varit med om ngt liknande? Ideér, tips!!? Det känns hårt att bara avvakta till sulan vuxit sig starkare... jag vet inte vilket ben jag ska stå på..... Hjälp!