Åsikter om träning av 1-åringar....?

E

El Karisma

Jag skickade tidigare ett inlägg om min stökiga 1-åring... :devil:

Jag undrar nu,( har själv ebb i motivationspåsen...) hur ni, på andra sidan botniska viken, tränar era hästar som är i samma ålder som min?

Många som jag frågat av här hemma (i Finland) har tyckt att man kan gott å väl kan nöja sig med att de kan stå uppbundna + att de går fint när dom blir ledda... Men... om dom beter sig som min, trotsigt och eländigt, men emellanåt som en ängel, är det då klokast att hålla sig till några saker/vardagliga sysslor (lyfta hovar etc..) och älta dom om och om igen? Jag menar bara så att man inte förivrar sig med träningen?!

Hur mycket skall man ha som mål att lära dem? Vad är viktigast?

Hoppas på många intressanta synpunkter å åsikter! :idea:

Sv: Åsikter om träning av 1-åringar....?

Jag skulle ta det lugnt med träningen och "älta" vidare som du säger. Gör det du tycker att du behöver göra och var envisare än hon. För övrigt så skulle jag nöja mig med att gå promenader i alla möjliga miljöer och situationer och lösa de konflikter som dyker upp naturligt, men inte provocera fram dem. Gör inte träning av det utan se det som "kavlitetstid" tillsammans.

Carina på Silver Arabians

PS! Var i Finland bor du? Jag sålde ett ettårssto till Finland i somras. Ni kanske har en del gemensamt. Det finns ju inte så många araber i Finland... ;)

Vi tömkör våra ettåringar ca. 2-3 dagar i veckan. Nu är ju dom visserligen ardenner men ändå. Det är inte kul att ha brötiga hingstar.

åke skrev:
Vi tömkör våra ettåringar ca. 2-3 dagar i veckan. Nu är ju dom visserligen ardenner men ändå. Det är inte kul att ha brötiga hingstar.
Tror att jag läste i en annan tråd att detta var ett sto...

Landet är nog så pass stort så jag tvivlar på att jag vet vem du sålt hästen åt... men kanske vi kommer i framtiden att träffas på nån utställning! Vad heter hästen?

El Karisma skrev:
Landet är nog så pass stort så jag tvivlar på att jag vet vem du sålt hästen åt... men kanske vi kommer i framtiden att träffas på nån utställning! Vad heter hästen?
Hihi... ;) Det var inte riktigt så jag menade (även om världen kan vara liten ibland). Jag tänkte mer på att om ni bodde i närheten av varandra, så kunde ni kanske ta kontakt? Jag vet att hon är en hängiven NH-fantast med många träningsidéer. Och ettåringen som hon har köpt av mig är visserligen mycket snäll, men med ett klart åsnedrag om man sätter press på henne :). Hästen heter Jemiola och var med på finska riksen i augusti. Hon bor ca 15 mil öster om Vaasa.

carinaso skrev:
Hihi... ;) Det var inte riktigt så jag menade (även om världen kan vara liten ibland). Jag tänkte mer på att om ni bodde i närheten av varandra, så kunde ni kanske ta kontakt?

Låter intressant ;) , själv bor jag 100 km norr om vasa! Du har säkert hennes kontakt uppg?!

Måste passa på att fråga hur du tränar dina unghästar inför utställningar?

Försökte komma iväg på en här i våras men kom fram till att det var bäst att stanna hemma och hoppas på att jag får bättre ordning på hästen till nästa år! Kanske jag håller mitt sto mera omöjlig än hon egentligen är! Hmm.... :confused:

El Karisma skrev:
Låter intressant ;) , själv bor jag 100 km norr om vasa! Du har säkert hennes kontakt uppg?!

Måste passa på att fråga hur du tränar dina unghästar inför utställningar?

Försökte komma iväg på en här i våras men kom fram till att det var bäst att stanna hemma och hoppas på att jag får bättre ordning på hästen till nästa år! Kanske jag håller mitt sto mera omöjlig än hon egentligen är! Hmm.... :confused:
Jag skickar dig ett PM.

Jag tycker det är viktigast att ha en trevlig häst som tycker det är kul när man gör något.

Har ingen ettåring men en fölunge på 5 månader och vi nöjer oss med att ibland gå iväg från mamma, ibland lyfta hovar och ibland borsta. Så att han kan de 3 grejerna till i vår.

Håller på med honom 1-2 dagar i veckan och ibland får han bara vara ett par veckor, vill inte tränga mig på så han ledsnar redan.

Han accepterar redan att stå uppbunden :)

Nästa år när han är dryga året tänkte jag att vi skulle ägna oss åt tömkörning och kanske följa med som handhäst.
Lär väl försöka vänja honom vid en massa olika saker då också, klippmaskinen (inte klippa bara vänja alltså), pressenningar, vatten och allt annat som de kan få för sig att bli rädda för.

Jag har en kastrerad ett åring. Ena stunde som en liten ängel, andra så gör han inget än att ifrågasätta mig! Jag longera 1 gång i veckan. Tömkör. Går långa promenader, kliver över stock och sten. Kanske till banan o lånar westernissarnas presenningar och trampar lite på. Sysselsättning är det bästa tycker jag, men jag vet ju inte vad din kuse tycker :)

Jag tycker nog det jag TROR du menar. Att tills de vardagliga grejerna går utan problem och konflikt, så är det bra att lugna sig med att lägga på en massa andra övningar samtidigt... givetvis kan du ju promenera din unge ute osv, men inga komplicerade övningar där du riskerar att hamna i konflikt med hästen tills den har accepterat och behärskar grunderna och tycker det är roligt. Så ditt "älta" är fel ord - det ska inte upplevas som gnet och tjat, varken enligt din känsla/inställning eller hästens! Det ska snarare vara roligt och positivt HELA tiden. Först när man är säker på att hästen är fullständigt invand och förstår vad som väntas av den kan man ställa mer "strikta" krav som ibland är mer krav och mindre positiva, om du förstår hur jag menar...

så resonerar jag när jag tränar väldigt unga hästar.

Senast ändrad:

mackan skrev:
Jag tycker nog det jag TROR du menar. Att tills de vardagliga grejerna går utan problem och konflikt, så är det bra att lugna sig med att lägga på en massa andra övningar samtidigt... Så ditt "älta" är fel ord - ....

älta var inget bra ord val, men vi funderar nog i samma tankebanor iallafall! :bow:

Jag resonerar som så, att det onödigt att stressa med en massa övningar (måste lära kusen att spola benen inte är livsfarligt, att presenningar inte äter upp en etc) Dessa hinner man väl med fast hästen blir äldre, den blir ju starkare, men är det då inte lättare iallafall att lära den acceptera nya saker bara man inte gått för fort fram i ett för tidigt skede?? Är jag ute å seglar? :confused:

Mitt sto vill inte alltid hållas bredvid mig när hon blir ledd, utan försöker slinka om mig, gör dock inte detta genom att knuffa undan mig utan mer genom att börja studsa och dansa runt... Hur få bot på detta?

Ja det är viktigt att inte stressa, och att se till att hästen har grunderna, och behärskar det man tränar på innan man går in med 3 nya "projekt".

grundläggande är ju tex att uppföra sig när man leder. Därmed inte sagt att du inte kan träna att lyfta hovar, samtidigt som du tränar på att leda -det är ju två skilda saker och det klarar ett åringen (man ska inte dalta och gå åt extrem andra hållet heller). däremot, om hästen tex krånglar att leda, så är det ju onödigt att involvera tränings projekt som tex att gå över pressenningar, då hästen måste ledas i den övningen. då har du vips TVÅ saker som du försöker träna samtidigt som inte hästen behärskar ännu!

LIte sunt bondförnuft som du skriver. Tycker du verkar vara vettig och ha känsla för vad som är skäligt.

ang att leda styrig unghäst, så är ju en grundläggande sak att de lär sig svara på tryck. hoppar den, lägg tryck genom ett tag i grimskaftet så grimman trycker på nacken, tydligt NEJ med rösten, och ge efter direkt när hästen svarar och beröm med rösten. Upprepa om hästen upprepar sig, allt sker metodiskt och lugnt och framför allt konsekvent - inga undantag i din hantering när du väl påbörjat att ta itu med träning av detta så att säga. Skiljer sig inte något metodsmässigt från ridning och annan träning - säg ifrån, markera med "hjälpen" (vare sig det är skänkel, spö, grimskaft, eller vad det är), och ge eftergift så fort hästen rättar sig, och beröm ovanpå.

Önskar er mycket glädje och lycka till!

*lånar tråd*

Min ettåring har jättesvårt för att flytta sig sidled när jga ber om det oftast blir det snett framåt. :crazy: Dessutom gillar hon inte helt att stå uppbunden vilket hon pga skada nu tvingats göra när jag ska rengöra såret.

Så lite tips på hur jag ska få henne att gilla stallgången igen och hur jag ska få henne att flytta åt sidan och inte snett fram???

GRUNDEN är viktigast ;)

Jag sätter grunderna på dem (om jag har fött upps jälv då) redan som små. När de är halvårsgamla ungefär så är hela grunden lagd, och sen är det bara att underhålla den och finslipa den.

Grunden är:

Kunna stå STILLA både lös och uppbunden på stallgången
SKöta sig när grimma tas av/på
vara fullt ledbara i grimma + grimskaft
Gå att lyfta hovar på utan problem och hålla hovarna uppe för kratsning/hovslagare.
Gå undan för tryck (generellt, inte specifikt flytta bakdel/framdel etc)
Samt gå att röra överallt och helt enkelt ha allmänt hyfsa, vett och respekt för människan.
KUNNA VARA SJÄLV!

Sen finslipar man det där i det dagliga arbetet, och därifrån kan man bygga på med vad man vill när man vill. Sitter GRUNDEN så är det sak samma om du spolar benen första gången när de är ett år gamla eller tre år gamla, samma med sadel, träns osv. är grunden rätt lagd får man inga störra problem med olika saker i framtiden.

Så satsa hellre tid och energi på grunderna än att snegla på andra och bli 'stressad' av att deras häst haft träns på sig etc. För när hästen är säg tre år, så den som la ner tid på att sätta grunden är ikapp eller till och med förbi, än den som fuskade med grunden men hade 'bråttom' att spola ben, linda, vänja med täcke etc.

När jag t ex första gången behöver spola ben så spolar jag ben. As simple as that. Hästen är trygg och väluppfostrad, har tilltro till matte och om den så skulle tycka vattnet är läskigt så vet den att man inte får slita sig/dansa runt/etc. Så det blir inga större problem. 9 saker av 10 går som en dans och utan minsta reaktion, just pga förberedelserna.

Sen tycker jag det är en klar fördel om ettåringar får se lite mer än hagen och den ev boxen, så ta gärna någon promenad kring stallet/byn/där det är lämpligt och titta på saker och ting, nosa på bommar/hinder/etc och utnyttja unghästens naturliga nyfikenhet.

Låter som vettiga saker att försöka lära hästen. Är nyfiken på HUR du lär in/tränar respektive moment nedan?

Alexandra_W skrev:
GRUNDEN är viktigast ;)

Jag sätter grunderna på dem (om jag har fött upps jälv då) redan som små. När de är halvårsgamla ungefär så är hela grunden lagd, och sen är det bara att underhålla den och finslipa den.

Grunden är:

Kunna stå STILLA både lös och uppbunden på stallgången
SKöta sig när grimma tas av/på
vara fullt ledbara i grimma + grimskaft
Gå att lyfta hovar på utan problem och hålla hovarna uppe för kratsning/hovslagare.
Gå undan för tryck (generellt, inte specifikt flytta bakdel/framdel etc)
Samt gå att röra överallt och helt enkelt ha allmänt hyfsa, vett och respekt för människan.
KUNNA VARA SJÄLV!

Sen finslipar man det där i det dagliga arbetet, och därifrån kan man bygga på med vad man vill när man vill. Sitter GRUNDEN så är det sak samma om du spolar benen första gången när de är ett år gamla eller tre år gamla, samma med sadel, träns osv. är grunden rätt lagd får man inga störra problem med olika saker i framtiden.

Så satsa hellre tid och energi på grunderna än att snegla på andra och bli 'stressad' av att deras häst haft träns på sig etc. För när hästen är säg tre år, så den som la ner tid på att sätta grunden är ikapp eller till och med förbi, än den som fuskade med grunden men hade 'bråttom' att spola ben, linda, vänja med täcke etc.

När jag t ex första gången behöver spola ben så spolar jag ben. As simple as that. Hästen är trygg och väluppfostrad, har tilltro till matte och om den så skulle tycka vattnet är läskigt så vet den att man inte får slita sig/dansa runt/etc. Så det blir inga större problem. 9 saker av 10 går som en dans och utan minsta reaktion, just pga förberedelserna.

Sen tycker jag det är en klar fördel om ettåringar får se lite mer än hagen och den ev boxen, så ta gärna någon promenad kring stallet/byn/där det är lämpligt och titta på saker och ting, nosa på bommar/hinder/etc och utnyttja unghästens naturliga nyfikenhet.

cafu skrev:
Låter som vettiga saker att försöka lära hästen. Är nyfiken på HUR du lär in/tränar respektive moment nedan?

Tja, som med allt annat? ;) Korta pass, många upprepningar plus positiv förstärkning och sluta när det går bra. Plus en stor dos envishet :devil:

Om vi tar det med stå stilla lös på gången som de flesta verkar se som 'svårt' att lära dem.

Man tager ett stycke häst klädd i grimma och grimskaft. Ställer den på gången, håller i grimskaftet och så börjar man borsta t ex. Efter X tid (som kan vara sekunder med en ung häst) så kommer hästen att flytta sig. Då tar man helt lugnt och säger 'nej', flyttar tillbaka den dit där den stod (VIKTIGT), berömmer när den står still fem sekunder och så fortsätter man borsta. Går hästen iväg igen så gör man om det hela. Om hästen står kvar så borstar man en KORT stund, berömmer massor och sen gör man något annat. Ju äldre hästen är ju längre tid kan man ju kräva, med en ung häst är det LÅNG tid att stå stilla och uppmärksam i fem minuter.

Sen när det börjar fungera bättre lägger man grimskaftet över halsen på hästen, och nästa steg är att inte ha det alls.

När man lyckats så kan man glädja sig åt hur enkelt allt bli. Som igår, hade haft unghästen (2½ år) med sig som handhäst när jag red valacken. leder in i stallet, ställer dem i bredd lösa på stallgången, huvudet mot de öppna boxarna. Klär av valacken, borstar av honom och unghästen, lindar valackens ban, går och fixar iordning kraftfoder, lägger in det i boxarna etc och donar klart helt enkelt. Under tiden står bägge hästarna pin still som två ljus på gången. Tränsar av valacken och säger varsågod och han går in i sin box och börjar äta sin mat. Unghästen står kvar, utan att ta ett steg famåt. Tränsar av henne och hon står kvar, kliar lite på halsen och säger varsågod och hon går in i sin box.

Ja, jag är en lat fan, därför jag ser till att allt är så enkelt som möjligt *s* Dessutom har jag en förmåga att inte 'orka' stänga boxdörrar om jag bara ska fylla på hö först och sen vatten, så jag lär dem att inte gå ut ur öpen boxdörr utan tillstånd heller. Vilket är VÄLDIGT bra den dag man glömemr stänga boxdörren för natten..

Hej!
Jag är också hemma från Österbotten (Larsmo). Kanske vi känner varandra? Men bor numera i Frankrike. Har också en 1-åring, en PRE. Blir valack om några veckor.

Hittills har vi:

Tränat på att stå uppbunden.
Lyft hovar (bakbenen ger han själv ofta).
Verkat hovarna.
Spola av benen med slang.
Flyttar sig när jag ber.
Går bra att leda. Stannar när jag stannar.
Varit på små promenader med hagkompisen.
Haft gjord och vojlock på sig.
Står stilla när jag borstar honom.

Innan vi åker till kliniken för kastreringen ska vi boxträna lite mera och lastträna också. Har honom på lösdrift med en jämngammal men tänkte ta hem honom till nästa höst.

PeRosa skrev:
Hej!
Jag är också hemma från Österbotten (Larsmo). Kanske vi känner varandra? Men bor numera i Frankrike. Har också en 1-åring, en PRE. Blir valack om några veckor.

Jag bor i Nedervetil, det är ju inte så väldans långt från Larsmo! Själv köpte jag en häst (för ca 10 år sedan) från Larsmo, Anouska :love: hette hon (fux, arabkorsning).Kanske du minns henne? Hon stod uppstallad vid Black Horse stallet...

Alexandra_W skrev:
Tja, som med allt annat? ;) Korta pass, många upprepningar plus positiv förstärkning och sluta när det går bra. Plus en stor dos envishet :devil:

Om vi tar det med stå stilla lös på gången som de flesta verkar se som 'svårt' att lära dem.

Man tager ett stycke häst klädd i grimma och grimskaft. Ställer den på gången, håller i grimskaftet och så börjar man borsta t ex. Efter X tid (som kan vara sekunder med en ung häst) så kommer hästen att flytta sig. Då tar man helt lugnt och säger 'nej', flyttar tillbaka den dit där den stod (VIKTIGT), berömmer när den står still fem sekunder och så fortsätter man borsta. Går hästen iväg igen så gör man om det hela. Om hästen står kvar så borstar man en KORT stund, berömmer massor och sen gör man något annat. Ju äldre hästen är ju längre tid kan man ju kräva, med en ung häst är det LÅNG tid att stå stilla och uppmärksam i fem minuter.

Sen när det börjar fungera bättre lägger man grimskaftet över halsen på hästen, och nästa steg är att inte ha det alls.

När man lyckats så kan man glädja sig åt hur enkelt allt bli. Som igår, hade haft unghästen (2½ år) med sig som handhäst när jag red valacken. leder in i stallet, ställer dem i bredd lösa på stallgången, huvudet mot de öppna boxarna. Klär av valacken, borstar av honom och unghästen, lindar valackens ban, går och fixar iordning kraftfoder, lägger in det i boxarna etc och donar klart helt enkelt. Under tiden står bägge hästarna pin still som två ljus på gången. Tränsar av valacken och säger varsågod och han går in i sin box och börjar äta sin mat. Unghästen står kvar, utan att ta ett steg famåt. Tränsar av henne och hon står kvar, kliar lite på halsen och säger varsågod och hon går in i sin box.

Ja, jag är en lat fan, därför jag ser till att allt är så enkelt som möjligt *s* Dessutom har jag en förmåga att inte 'orka' stänga boxdörrar om jag bara ska fylla på hö först och sen vatten, så jag lär dem att inte gå ut ur öpen boxdörr utan tillstånd heller. Vilket är VÄLDIGT bra den dag man glömemr stänga boxdörren för natten..

Du har enligft mig gjort ett strålande jobb med din unghäst, och enligt alla normer som jag tycker är bra. Sen förstår jag ni andra vad ni menar med att inte stressa med saker som att spola ben, lr presenningar. Men om man har problem med annat, tex som att leda dom, då ska man ju inte hitta på en massa annat så det blir ren förvirring. Jag kliver på preseningar å hittar på en massa annat som pojken min tycker är kul, för vi har just nu inga problem med annat.Och han kräver mkt tankeverksamhet. Bara älskar att utforska ny saker och så. Han kan spola benen, ha träns, bli ledd osv. Men jag har inte stressat. Och det var heller inte så jag menade med mitt senaste inlägg här. Bara det att när man har klarat av en viss sak o den sitter någorlunda, så kan man ju gå vidare med lite "social" träning....Är så himla kul men ungisar när man ser framsteg. och som min, så bara älskar han när vi börjar med ngt nytt. Men jag vill ju heller inte "överstimulera" honom så att han i tidig ålder tröttnar på saker och ting. Vi tar lite i taget, och när vi är på bra humör o känner för nya upptåg.
Hoppas att alla där ute tycker att det är lika kul med unghästar som jag. och lycka till ni alla :banana: :bump: :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka