Åsikter om dubbelsäng sökes!

Shenzi

Trådstartare
I höstas, närmare bestämt oktober köpte killen och jag en ny säng då vi skulle flytta ihop. Av utrymmeskäl (sovrummet är litet) och kostnadsskäl köpte vi en 140-säng. Vi kom till butiken flera gånger och provlåg och diskuterade med säljaren. Säljaren hävdade att sängen skulle hålla för två personer (jag väger ca 70, killen ca 83), i upp till 10 år. Bra tänkte vi! Slog till på sängen som kostade 12 000 :-. Eftersom jag inte kan sova i mjuka sängar, tog vi den hårdaste madrassen och hårdaste bädmadrassen som fanns.

När sängen kom hem var vi mer än nöjda och sov gott flera månader. Dock så kände jag redan efter 5-6 månader att sängen kändes konstig. Det hade blivit en grop i den och när vi gick upp på morgonen syndes gropen som tydligast. Lakanet låg nämligen veckat i mitten. Vi väntade ett tag med att gå tillbaka till säljaren men för knappt en månad sen gick vi och klagade.

Det kom hem en kille från möbelfirman som kände och klämde, men hittade inget uppenbart fel. Nästa dag ringde dock företaget igen och sa att vi får en ny säng.

I förrgår kom den nya sängen och oj vilken skillnad det var! Nu är det nästan så att det gör ont i ryggen för att den inte är van att ligga i en hård säng.

Min mor hon tjatar hela tiden: det är omöjligt att det är meningen att två personer ska kunna sova i samma säng utan att det blir någon effekt på sängen!

Vad tycker ni om det? Ska en säng verkligen bara hålla i ett halvår?

Var den billig skitsäng vi köpte, eller kan det ha varit ett måndagsexemplar? Om det blir likadant igen om 6 månader, vad gör vi då? Eller ska man försöka sälja sängen nu och köpa två 80/90-sängar med hel bäddmadrass istället? (skulle bli sjukt trångt i vårt lilla sovrum dock)

Ni som har stora dubbelsängar, hur länge har ni haft dem och upplever ni att de har hållt?

Vad är det för säng ni har? Företag/märke?

Vi har en dubbelsäng från mio, 2x90cm's sängar som står tillsammans med hel bäddmadrass över (vi köper dubbelsängslakan). Jag tycker den sängen har hållt bra, är nöjd hittills (har haft den mer än 4 år).

Sv: Åsikter om dubbelsäng sökes!

En säng ska definitivt hålla i mer än ett halvår.

Jag sover iofs ensam, men på ett eller annat sätt borde jag ju göra åverkan på den då jag inte är den smalaste på jordens yta, jag har 120s säng som jag haft i drygt 8 år, och jag upplever den som ny.

IKEAs sängar kostar ju mindre än hälften av er och har ju typ 12 års garanti. Nej, en säng - oavsett om det är enkel eller dubbel - ska hålla långt mer än ett halvår.

Vi har en 160-säng - köpt hos Jysk så det är verkligen "billig skit" - och den är still going strong efter snart tre år, trots att den gnisslar lite ibland.

Visst att en säng blir nerlegad, vilket kanske märks mer om man är två, men sådär ska det inte vara.

Vi har en dubbelsäng från mio, 2x90cm's sängar som står tillsammans med hel bäddmadrass över (vi köper dubbelsängslakan). Jag tycker den sängen har hållt bra, är nöjd hittills (har haft den mer än 4 år).

Härligt att er säng har hållt bra!

En säng ska definitivt hålla i mer än ett halvår.

Jag sover iofs ensam, men på ett eller annat sätt borde jag ju göra åverkan på den då jag inte är den smalaste på jordens yta, jag har 120s säng som jag haft i drygt 8 år, och jag upplever den som ny.

Javisst, det tycker jag med. 6 månader är ju ingenting :(

IKEAs sängar kostar ju mindre än hälften av er och har ju typ 12 års garanti. Nej, en säng - oavsett om det är enkel eller dubbel - ska hålla långt mer än ett halvår.

Vi har en 160-säng - köpt hos Jysk så det är verkligen "billig skit" - och den är still going strong efter snart tre år, trots att den gnisslar lite ibland.

Visst att en säng blir nerlegad, vilket kanske märks mer om man är två, men sådär ska det inte vara.

Vi tittade på IKEA efter säng först, men de hade ingen tillräckligt hård för mig. Så vi fick leta vidare och tillsist hittade jag den här och blev så glad så det är tråkigt när det blivit såhär. Hoppas att den nya sängen vi fick istället håller bättre, för om det blir likadant med denna efter ett halvår blir jag galen!

Klart den ska hålla! 140, räknas inte det som liten dubbelsäng? (alltså en säng för två personer)

Den gnisslar faktiskt inte just , utan mest när man ska kliva upp. ;)

Vilken jäkla tur:D Så slipper grannarna lära känna er för bra!:angel:

Jag undrar nästan om ni fick en felmärkt säng första gången eftersom det var en sådan skillnad. Bestämmer ni er för att satsa på en större säng skulle jag rekommendera 1.60 med hel bäddmadrass (gör fruktansvärt stor skillnad att slippa sova i skarven) om ni inte har barn eller planerar barn, annars 1.80 bred.

Vi har en 160 helmadrass och är numera fyra i familjen, den räcker alldeles utmärkt. Sängen i fråga är 8-10 år och jag har inte känt att den säckar i mitten. Men bäddmadrassen börjar vara rätt sunkig vid det här laget och borde bytas. Fast vi tänkte att ungarna ska få bli lite större först så att man inte behöver bekymra sig om ev läckage från blöjan.

En hel 160 är däremot besvärlig att flytta, den är nämligen JÄKLIGT bökig att få upp och ner i trappuppgången. Min pappa som har varit flytthjälp vid två flyttar vill att vi säljer lägenheten med sängen nästa gång.

Klart den ska hålla! 140, räknas inte det som liten dubbelsäng? (alltså en säng för två personer)

Jo, jag tror det är mer än liten dubbelsäng än en stor enkelsäng.

Jag undrar nästan om ni fick en felmärkt säng första gången eftersom det var en sådan skillnad. Bestämmer ni er för att satsa på en större säng skulle jag rekommendera 1.60 med hel bäddmadrass (gör fruktansvärt stor skillnad att slippa sova i skarven) om ni inte har barn eller planerar barn, annars 1.80 bred.

Där sa du något jag inte ens har jag tänkt på, att sängen faktiskt kan ha varit felmärkt.

Vi har en 160 helmadrass och är numera fyra i familjen, den räcker alldeles utmärkt. Sängen i fråga är 8-10 år och jag har inte känt att den säckar i mitten. Men bäddmadrassen börjar vara rätt sunkig vid det här laget och borde bytas. Fast vi tänkte att ungarna ska få bli lite större först så att man inte behöver bekymra sig om ev läckage från blöjan.

En hel 160 är däremot besvärlig att flytta, den är nämligen JÄKLIGT bökig att få upp och ner i trappuppgången. Min pappa som har varit flytthjälp vid två flyttar vill att vi säljer lägenheten med sängen nästa gång.

Jo, vi stog och valde mellan en 140-säng och två 90-sängar med hel bädmadrass, men eftersom det är trångt hemma hos oss fick det bli en 140. Men vid närmare eftertanke hade det kanske varit idé att lägga till ett par tusen, ta ett jäkligt trångt sovrum och köpt två 90-sängar :(

Tycker det ser lite trångt ut redan nu, från sängens fotände är det ca 1,5 meter till nästa vägg.
15573534.jpg

min säng som 160 bred har hel madrass. den är 10 år gammal nu och exakt lika skön nu som första dan.

Vad tycker ni om det? Ska en säng verkligen bara hålla i ett halvår?

Vad är det för säng ni har? Företag/märke?

Att en säng bara håller ett halvår är ju under all kritik! :eek: Min säng (tjock resårmadrass), som visserligen "bara" är en 90, är nog runt 20 år gammal. :cool: Det enda som är utbytt är bäddmadrassen och benen. (De gamla benen var en hel sängram med höga fot- och huvudändar som passade mer till ett flickrum.)

Vad det är för säng har jag ingen aning om en det skulle inte förvåna mig om den är köpt på IKEA. :p

Ett alternativ är också att köpa två 80-sängar och ovanpå det en rätt så tjock hel bäddmadrass. (Ikea erbjuder iaf 80-sängar men jag är osäker på övriga tillverkare.) Ni behöver inte ta hela rummet i anspråk för sängen som med en 180-säng, men det blir lite mer utrymme än med 140-sängen.

Två mindre sängar blir oftast stabilare än en stor, och den där gropen i mitten blir fysiskt omöjlig att få till. Däremot kan man förstås fixa två gropar på sidorna om man anstränger sig och ligger som en död sill på samma ställe natt efter natt (vilket jag gör).

När jag var sambo hade vi två 90 sängar från ikea, tror det var den billigaste eller näst billigaste, höll skitbra! Nu har vi behållt varsinn 90 och de funkar lika bra fortfarande!

Vi har en 140 cm bred säng med resårbotten underst och 20 cm tempurkombimadrass överst.

Den köpt begagnad, hårt använd av oss i fem år och vi är TUNGA.

Och jätteskön!

MEN vi fick lägga ned den på golvet för att den inte skulle sacka ner på mitten. Det är ribbotten längst ner i resårbotten som tappar stinget.

Alternativt får man skaffa en stötta mitt under för spjälorna eller bygga upp ett podium ist för ben.

Vi föredrog golvet för det blev inte så högt för påhälsande barn.

Vi har två stycken 90-sängar i en ram med en 180-bäddmadrass ovanpå.

Det är det absolut ultimata anser jag.

Du störs inte av hur den andra rör sig eftersom du sover i egen säng och du slipper skåran i mitten med hjälp av bäddmadrassen.

Tidigare hade vi en 160cm dubbelsäng och den var helt värdelös. Den höll inte och så fort den andra rörde sig så gungade hela sängen.

Givetvis ska sängen hålla mer än sex månader, men jag vet att när jag köpte ny säng åt sonen, sängen är 140x220 (min son är lååång) så sa säljaren att den är gjord för en person, just för att på en sådan bred säng så blir trycket i mitten väldigt stort annars och det är då där den svackar.

Jag hade min 180 cm breda säng i ett sovrum som var 2,20x3 meter stort:angel: det fungerade utmärkt, jag hade to.m en byrå vid fotändan så det gick inte att öppna lådorna längst ner fullt ut:rofl:

Självklart ska en så dyr säng hålla betydligt längre, speciellt om säljaren påstår det.

Själv har jag en IKEAsäng på 160 sedan 4 år tillbaka. Kostade dryga 5000 ny och är lika bekväm som den var för 4 år sedan. Så visst ska en säng som är mer än dubbelt så dyr vara som ny efter bara 6 månader!

Liknande trådar

Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: kma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30