Asfaltfråga

Cornelia

Trådstartare
Måste fråga: Tränar ihärdigt för att vara med i en PP och kanske en clearround nu i sommar, och har skrittat, skrittat, skrittat och skrittat måååånga kilometer! Travar och galopperar nu också. Vi har asfalt ett par km åt vilket håll vi än rider, och där skrittar vi alltid. Frågan: Ni som rider distans, rider ni i alla gångarter på asfalt? Något att tänka på, lindade ben eller så?
Än så länge är pållen oskodd och har jättefina hovar, men snart måste vi väl sko antar jag. Hur påverkar skoning asfaltsridning?
Tacksam för svar!

Sv: Asfaltfråga

Min arab - som är unghäst, travas en hel del på asfalt. Det ska vara bra för att stärka lederna. Skulle han trilla i en lugn galopp så hetsar jag inte upp mig för det... men det blir inte så många meter i taget i så fall. Mestadels skritt men som sagt, för ledernas skull, en hel del jogging.

Helt ok att trava på asfalt om hästen är uppvärmd....

Till PP och CR behöver du igentligen inte trava på asfalt. Tiden är väl tilltagen så det ska inte behövas.
När man kommer upp i klasserna och börjar tävla sparar man tid på att jogga på asfalten.
Olika skor blir olika hala på asfalt. Gummi som inte glider kan bli för bra grepp. Så det beror på vad för skor du menar med skor.
// Linda

Jag menar vanliga järnskor, men det är bra att veta det där med gummi också, eftersom jag har funderat på boots...

Jag skrittar och travar på asfalt men avstår från att galoppera på asfalt av två skäl:
1. asfalt /eller belagd med annan beläggning än asfalt kan göra underlaget halt
2. jag har sett en otäck omkullridning när ekipaget kommer ut från grusväg på belagd väg i full karriär och skall svänga vänster. Ryttaren fick inte stopp på hästen så den slirade omkull i svängen. Ryttaren fick hoppa på kryckor och hästen fick skador på armbågen m fl ställen.

Jag är absolut inget proffs på det är men vad jag har hört så sliter ju traven mer på senor och sådant än vad en lugn galopp gör. Inom det militära undvek dom ju att trava pga. att det slet för mycket på hästen. Så galopp borde väl vara bättre?

När det gäller snabbare gångarter på belagt underlag så handlar det om att successivt öka tiden du travar. I början trava bara några minuter och håll koll på hur hästen reagerar i benen. Mjukt underlag i t ex ridhus sliter faktiskt mer på hästen än vad hårt underlag.

Liknande trådar

Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 727
Senast: axel
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
Distans Nån gång i somras började jag bli lite nyfiken på distans men var då medryttare på en häst som mest blev riden i dressyr. Nu har jag...
Svar
9
· Visningar
2 960
Senast: Pancakes
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar