Asfalt och broddar?

L

LivJ

Jag undrar vad ni anser om broddad häst (4 på varje sko) och gå på asfalt. Är det / kan det vara skadligt för hästens ben? Tack för svar! /Liv

Sv: Asfalt och broddar?

Med tanke på att det naturliga "glidmomentet" försvinner, så är det väl inte helt bra.
Däremot tror jag inte korta stunder skadar.
Jag har en sträcka på 200/400m asfalt som jag måste rida för att komma till ridvägarna. Händer ca. 2ggr/vecka.
Iofs så försöker jag gå utanför asfaltskanten, men jag har då inte märkt något på pållen.

Fyra brodd i varje sko är ju i alla fall bättre än bara två... ;)

Håller med, se iaf till att det är jämn belastning på hoven med hjälp av 4 broddar.

2 broddar är ju som sagt värre än 4 - men jag tror man ska undvika att rida på hårt underlag med brodd så gott det går.
Är det hårt i marken men ingen snö brukar jag inte brodda, eftersom hästen oftast bara har 2 broddhål. Är det nån isfläck får man kryssa mellan dem istället.
Vid ren blankis tror jag man gör bäst i att låta bli ridningen.

Försök så hästen går i kanten på asfalt/grusvägar, där det inte är så hårt som på vägen o korta sträckor så ska det nog inte va nån fara.

Blankis är ju utmärkt att rida på. Sviktar och så sjunker brodden ner ordentligt och ingen risk för snöstyltor.
Hälsning Maja

Blir det inte ett litet glidmoment eftersom brodden inte går genom asfalten. Det tar väl inte tvärstopp? Rätta mig om jag har fel.

Brodden "fastnar" i asfalten, alltså mellan "stenarna" i asfalten.

På is får du ett glidmoment, eftersom isen är porösare än asfalten.

Är alltså problemet att glidmomentet försvinner? Att gå på broddar i sig är alltså inte "farligt"? Fast i och för sig är det väl nog så dumt att glidmomentet försvinner. Att man alltid måste välja pest eller kolera: inget glidmoment eller livsfarlig halka...

Att ha 4 broddar bak, det kan ge hemska skador om hästen på något oturligt sätt råkar trampa på ballarna på fram...

Jag tar hellre ett balltramp än att få en häst som spänner sig och inte törs ta ut steget pga att den inte har fäste.
Har alltid haft 4 eller 6 brodd per sko på mina hästar, men nu i höst broddade jag i "sommarskorna" dvs 2 brodd/sko. (vintern kom plötsligt)
Jisses vad läskigt, hästen slirade i vaje steg, och gångarterna blev kortare och spändare. Så skulle inte jag vilja att min häst gick en hel vinter. Måste bli många muskelproblem med det...

Rider på asfalt gör man ju inte hela tiden. Det brukar vara korta sträckor för att ta sig till ridvägarna. Det tror inte jag är skadligt för benen. Jag förutsätter ju att du skrittar på asfalten.

Förstår att många broddar av och på beroende på väder och underlag - i alla fall söderut. Det gör inte vi! :) Vi sätter på brodden i oktober någongång, sen får den sitta framtill maj ungefär. Vi rider bara utomhus. Har inte märkt några problem med det, även om underlaget kan vara asfaltshårt vissa perioder innan snön kommit. Vi har 4 brodd.

Men Sverige är ju ett avlångt land och förhållandena här uppe är ju inte lika som förhållandena längre söderut. Man får utgå från underlag och väder där man bor. :)

Norrland :)

Senast ändrad:

Man kan ju ha boots fram för att skydda hästen från broddtramp från bakhovarna....

tant agda skrev:
Man kan ju ha boots fram för att skydda hästen från broddtramp från bakhovarna....

Och boots i hagen runt om om man är rädd att den ska trampa sig med broddar på.

Boots kan man absolut ha!

Vi har inte haft det, annat än i transporten, och vi har inte haft problem. Någon enstaka gång har vi fått ett balltramp fram, men aldrig att det varit något allvarligt. Det har läkt på en gång. Men har man en häst som trampar sig, så absolut bör man ha boots.

Norrland :)

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 947
Senast: Mirtai
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Shixle
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Elo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits