Asfalt i stallet?

S

sydney

Vet att det funnits trådar om det innan men inga särskilt givande där det egentligen står något.

Ni som har erfarenheter av att ha asfalt istället för gjuten platta var vänlig och dela med er av informationen till mig eftersom vi ska göra detta snart.

Vilket typ av asfalt och vilken storlek på gruset ska det vara för att vara lämpligast? För och nackdelar? Måste ytan efterbehandlas med ngt? Kan man ex. måla med golvfärg (betongfärg) på asfalten? Gärna bilder om ni har på stall med asfalt i gång eller box.

Tack för svar!

Sv: Asfalt i stallet?

Är bara så nyfiken, varför väljer du att ha asfalt istället för betong? Har aldrig hört talas om någon som haft eller tänkt ha detta tidigare.

Kicki :)

Hej hej,
Jag undersökte också denna möjligheten när jag byggde. Det fanns en bra tråd som försvann förra sommaren...

Det är MYCKET billigare att lägga asfalt istället för betong. Jag hade nästan bestämt mig för det. Men, då var det flera som sa att nu när jag byggde ett så rustikt stall så borde jag ha en mer "hållbar" platta.
Eftersom jag inte är ngn expert, så bestämde jag mig till sist för en betongplatta.

Jag var dock i kontakt med ett företag, som hade en speciell asfalt som man med fördel använder i djurstallar. Denna asfalten visade sig dock vara ganska dyr. Men den vore nästan drömmen. Det blir inte så hårt och stumt för hästen att gå och stå på asfalten etc.

Det var flera här på buke som hade asfalt, så det vore jättebra om dessa kunde träda fram, för det är absolut intressant tycker jag.
//Jezz

Men det måste ju vara jätte svårt att mocka mm där. Du får ju inte den där släta fina ytan ju.

jag vet inte om jag tänker lite tokigt nu gällande asfalt i stall
vi här norrut har ju problem med tjärlossningen på våren och det blir fina vägbulor på vägen när tjärlossninstiden är.
alltså tänker jag som så att är inte en vanlig ljuten betongplatta mer slitsatark och mindre känslig för tjärlen än vad asfalten är :confused:

eller har men en speciell asfalt inne i stallet

Kolla här:

http://www.binab.ncc.se/

Där har man betongplatta under, och lägger över syrafast golv av gjutasfalt.

Klippt från deras hemsida:

"Syrafasta golv av gjutasfalt

Användningsområden:

* Processindustrin
* Djurstallar

BPGJA Syrafast
BPGJA syrafast är en bitumenbaserad golvbeläggning med ballastmaterial bestående av enbart kvartsit. BPGJA Syrafast klarar att effektivt motstå de syror och alkalier som förekommer i industri och boskapshållning.Gjutasfaltens mycket goda friktion kan i vissa fall medföra en risk för ett allt för stort klövslitage på nötkreatur och skall beaktas vid val av omfattning och ytbehandling.

Utförande:
Befintligt betonggolv rengöres och avjämnas. Beläggningen utförs som "flytande golv" och skall därför förankras väl i ytterkanter kring pelare, stolpar och brunnar.

BPGJA Syrafast utlägges på en glasfiberväv för att "flyta fritt". Om så krävs utföres hålkäl av Limmer-H.

Vid utläggning är materialet uppvärmt till ca 220°C med en trögflytande konsistens.

Fördelar Processindustrin:

* snabb utläggning (klart att använda 3 timmar efter installation)
* jämnar ut ojämna underlag
* mycket slitstarkt
* ger en lättstädad och tät yta
* mycket halksäkert>

Fördelar Djurstallar:

* jämnar ut ojämna underlag
* slitstarkt
* mycket halksäkert
* ger viss värmeisolering mot kalla golv
* lätt att städa och sanera "

//Jezz

Vi har kollat på både betong och asfalt och de har båda för och nackdelar.
Fördelar med asfalt (som jag märkt iallafall):
-det blir mkt billigare för oss än att gjuta. Vi ska göra en platta på en yta 13,5 meter* 10.5 meter och asfalten blir ungefär hälften så dyr som betong. Vi kommer inte att isolera stallet (takhöjden är 10 meter så det blir alldeles för stort att hålla varmt ändå) och fick då veta att sannolikheten att betong spricker resp. asfalten spricker i ett kallstall är ungefär lika stor. Däremot är det lätt att reparera sprucken asfalt, det är inte lika lätt att lappa ihop sprickor i betong.
-asfalt är dessutom tystare och mjukare att gå på, samt inte lika halt som betong (bra eftersom vi har mkt snö och många "vilda" hästar dvs förhoppningsvis mindre halkskador). Asfalten är mer stötdämpande, tror det är därför man har det på kliniker bl a.
-det är lite värmeisolerande på kalla golv=bra i mitt kallstall
-jag tycker det ser snyggt ut med asfalt, men det är ju endast tycke och smak.

Det negativa som en del skriver att det skulle vara svårare att mocka i tror jag är överkomligt, slätheten beror på vilken storlek på sten man lägger i asfalten, man kan allstå få det ganska slätt, doock inte likvärdigt med betong.
Men som sagt jag skulle vilja få fler förslåg, råd och annat bra att veta om asfalt, vore kul om ngn som hade det i stallet kunde skriva=)

Förresten, vilket otroligt fint stall du har, snygga färger (trä och rött) ! Var inne och tjuvkikade på hemsidan.

Vi har kollat på både betong och asfalt och de har båda för och nackdelar.
Fördelar med asfalt (som jag märkt iallafall):
-det blir mkt billigare för oss än att gjuta. Vi ska göra en platta på en yta 13,5 meter* 10.5 meter och asfalten blir ungefär hälften så dyr som betong. Vi kommer inte att isolera stallet (takhöjden är 10 meter så det blir alldeles för stort att hålla varmt ändå) och fick då veta att sannolikheten att betong spricker resp. asfalten spricker i ett kallstall är ungefär lika stor. Däremot är det lätt att reparera sprucken asfalt, det är inte lika lätt att lappa ihop sprickor i betong.
-asfalt är dessutom tystare och mjukare att gå på, samt inte lika halt som betong (bra eftersom vi har mkt snö och många "vilda" hästar dvs förhoppningsvis mindre halkskador). Asfalten är mer stötdämpande, tror det är därför man har det på kliniker bl a.
-det är lite värmeisolerande på kalla golv=bra i mitt kallstall
-jag tycker det ser snyggt ut med asfalt, men det är ju endast tycke och smak.

Det negativa som en del skriver att det skulle vara svårare att mocka i tror jag är överkomligt, slätheten beror på vilken storlek på sten man lägger i asfalten, man kan allstå få det ganska slätt, doock inte likvärdigt med betong.
Men som sagt jag skulle vilja få fler förslåg, råd och annat bra att veta om asfalt, vore kul om ngn som hade det i stallet kunde skriva=)

hmmmmmmmm men det jag inte fattar är
när jag läser vad jezz har skrivit om matrialet så lägger asfalten på en betonggrund vilket låter lite kaka på kaka :confused:

Ja nu försår jag vilken typ av "asfalt" som menas, jag fastnade i tänket kring vanlig asfalt! :D

Till nötkreatur får man vara lite försiktig eftersom nötningen på klövar blir stor. Inget som drabbar hästar i samma utsträckning.

Kicki :)

Hej. Mitt lilla stall har både asfalt och betong.( ja det är ett hopkok av alltmöjligt, stommen är urgammal och där har varit 2 delar både hönshus -betonggolv- o småboxar -asfaltgolv- tidigare) Asfalten är helt ok, den är lite seg ju och håller sig bra till skillnad från betongen som spricker. Jag vet ju inte hur det är under men föreställer mig "torpargrund" dvs sten o grus på marken o betong resp asfalt ovanpå. I alla fall så har det bildats luftrum på sina ställen under betongen, som att jorden har sjunkit undan mellan stenarna och betongen spricker där. Så det är lite eländigt, jag måste hacka ut hål i sprickorna och fylla i med betong... Asfaltsdelen har reagerat annorlunda, där har asfalten sjunkit ner med jorden så det finns inga luftfickor men däremot är ytan numera knölig. Upplever inte att det är skillnad i mockningen då jag aldrig sätter grepen ända ner i golvet.Betongen är mera hal, De har aldrig halkat på asfalten däremot på betongen.

Har ingen aning varför man skulle behöva gjuta platta innan, vi har köpt singel samt på lagt en annan sorts stenar, mindre dimension som vi ska "padda", då blir det en slät hård yta, och sedan lägger vi asfalt på. Kan väl kanske säga också att vi jar anlitat experthjälp på själva underlaget, dvs yrkeskunnigt folk, dock är dessa inte van vid stall och häst utan ser bara till att det blir hållbart och bra. därför undrade jag om era synpunkter gällande det man kan behöva veta i ett stall.
Jag hoppas det blir bra, att grunden håller tror jag nog iaf.

Har också tänkt på detta med hovarna, dock kommer jag att ha permanent bäddar eftersom vi har kallstall, annars får man nog se till att ha ordentligt med spån.

Precis så har vårt gamla stall reagerat med underlaget, dvs sprickor i betongen som vi skulle fylla igen med betong. Det blev inge bra, fäster dåligt och vittrar sönder. Det säger min asfaltsexpertgubbe inte ska behöva ske med asfalten. Hoppas han har rätt, det ser fördj*vligt ut i gamla stallet med sprickor och hål.

Förresten, du som har asfalt en fråga bara.
Jag har en duschbox som är ca 3*2,70 meter, med väldigt halt betonggolv som blir snorhalt när man dushar och mina föl o unghästar blir väldigt rädda när de går där eftersom dom halkar. Tror du det är bättre med asfalt där? Isåfall kan jag ju gjuta ovanpå betongen med asfalt. Det jag undrar är är alltså om asfalten fortfarande är stadig att gå på även om det är massa vatten på? (dåligt avlopp som rinner bort vatten sakta därför massa vatten vid dushcning):

På ridklubben har dom asfalt i stallgången, vet inget om vad för typ av asfalt, vilken mängd osv.
Däremot så vet jag att den stallgången har hållt i ca 30 år utan problem. Och det enda negativa som jag märkt av är att det är ganska så tungt att sopa (sopen suger som fast) gämfört med betong.

Förresten, du som har asfalt en fråga bara.
Jag har en duschbox som är ca 3*2,70 meter, med väldigt halt betonggolv som blir snorhalt när man dushar och mina föl o unghästar blir väldigt rädda när de går där eftersom dom halkar. Tror du det är bättre med asfalt där? Isåfall kan jag ju gjuta ovanpå betongen med asfalt. Det jag undrar är är alltså om asfalten fortfarande är stadig att gå på även om det är massa vatten på? (dåligt avlopp som rinner bort vatten sakta därför massa vatten vid dushcning):

Sydney, jag tappade bort denna tråden - men nu fann jag den igen!

jag har ingen erfarenhet av asfalt i spolspilta - det enda jag vet är att dom halkar ju aldrig utomhus när det är vatten på asfalten där. har varit inne i ett jättefint nubyggt stall och de hade betonggolv, men det var grovrefflat på nåt sätt och absolut halkfritt. (troligen ganska kostsamt att lägga!)
hur har dina funderingar utvecklats?
/P

Vi byggde nytt stall för 6 år sedan och la då in asfaltsgolv. Exakt hur de gjorde vet jag inte, vi anlitade firma som skötte allt. Vi lämnade ena galveln på stallet "öppen" så de kunde köra in med maskinerna och lägga hela golvet på en gång.
När det lades in var det svart, men har blivit mer av en gråton med åren, de flesta tror det är betonggolv innan vi talar om vad det är. Upplever det som tystare än betong och inte alls halt. Vi har asfalt i spolspiltorna också och det är inga problem. Nu står våra hästar för det mesta still, men det verkar vara totalt halkfritt även där. Lite tyngre att sopa. Ingen skillnad mot betonggolv när det gäller mockningen.

Det här stallet ligger i Skåne, så vi har inte haft problem vid kyla/tjäle. Jag kan bara rekomendera asfalt i stallet, kommer inte på några nackdelar alls som vi skulle ha stött på.

Liknande trådar

Anläggning Jag och familjen är nyinflyttade på en liten gård, med ett gammalt slitet litet stall. Nybygge ligger några år fram i tiden, vi vill...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: escade
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Anläggning På min gård finns en ganska stor ladugård som stått tom i många herrans år. Golvet i själva stalldelen är ojämnt, sprucket och dessutom...
Svar
9
· Visningar
4 853
Senast: Gimlan
·
L
Anläggning :love:Jag har tillsammans med min man fått chansen att för en riktigt billig peng ta över en gård av en gammal god vän till...
Svar
18
· Visningar
3 075
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama