Asfalt i stall

cello

Trådstartare
Någon som har asfalt i stallet/stallgången och vill dela med sig av erfarenheter? Undrar också om det kan funka att lägga på äldre betongplatta och isf hur tjockt det bör läggas? :)
 
Någon som har asfalt i stallet/stallgången och vill dela med sig av erfarenheter? Undrar också om det kan funka att lägga på äldre betongplatta och isf hur tjockt det bör läggas? :)

Asfalt eller betong spelar ingen roll ytmässigt om du som beställare beskriver hur du vill ha ytan. Alla varianter från 99% slät till "skrovlig" yta förekommer inom båda belägg beroende på vad du beställer. Lägga asfalt på betonggolv i befintligt stall torde inte röra sig om mer än 4 -5 cm beroende på hur tunt din leverantör kan lägga.
 
Asfalt eller betong spelar ingen roll ytmässigt om du som beställare beskriver hur du vill ha ytan. Alla varianter från 99% slät till "skrovlig" yta förekommer inom båda belägg beroende på vad du beställer. Lägga asfalt på betonggolv i befintligt stall torde inte röra sig om mer än 4 -5 cm beroende på hur tunt din leverantör kan lägga.

:)
Jag tänkte just att det skulle gå att lägga tunnare (främst pga begränsad takhöjd..) än om man gjuter nytt, och ändå få hyfsat hållbart.. Golvet idag är ojämnt och har sprickor, svårt att sopa och ser tråkigt ut!
 
Funderar också på om det är hälsoskadligt för hästarna? Avger ångor? (Kommer vara lösdrift, så hästarna kommer ej bo i stallet, inne för skötsel och enstaka nätter..)
 
Funderar också på om det är hälsoskadligt för hästarna? Avger ångor? (Kommer vara lösdrift, så hästarna kommer ej bo i stallet, inne för skötsel och enstaka nätter..)

Ångorna är inget problem, asfalten svalnar såpass inom 96 timmar (även på sommaren) att ångor är en inte fråga. Största frågan är vilken yta du vill ha.
 
Tror det var i Luleå vi var och tittade på ett stall där de lagt kallasfalt för att det var någorlunda tyst. Det blev visst lite upprivet och fick krattas och packas till fläckvis ibland men annars var de hyggligt nöjda då i alla fall. Vore roligt att höra vad de tycker senare, det är minst 20 år sen vi var där på CUS-möte - studiebesök.
 
Där jag sett har varit asfalt i stall/lada så har det inte sett så trevligt ut. Ojämnt med vågigt golv och fula kanter, sen hade det slitits fort där man går med hästarna.

Men har ni begränsad takhöjd så kanske det är lika bra att ta bort det gamla golvet och gjuta nytt?
Är oftast bara en 4-5 cm betong i äldre stallar, med större stenar och jord under, är därför de lätt spricker :), så var det i alla fall i vårt stall, och i huset. Golvet bär inte upp väggarna då det i original är stampat jordgolv med brädgolv över :) (skåne länga från 1800 talet.)
 
Jag har sett det i ett stall, var ingen höjdare. Rätt halkigt trots mycket skrovlig yta och banne mig omöjligt att hålla rent. Spåndamm överallt.
 
Hm, låter kanske inte som en bra idé ändå..
Har även funderat på gummimatta, men undrar hur det blir eftersom plattan lätt blir fuktig..
 
Hm, låter kanske inte som en bra idé ändå..
Har även funderat på gummimatta, men undrar hur det blir eftersom plattan lätt blir fuktig..

Du får fukt under mattan, så du behöver kunna lufta mellan varven. Vilket är ett svintungt jobb.
Mattorna blir snorhala om de kommer in med styltor. Räfflade mattor blir mindre hala men är jobbiga att sopa, "ruggiga" mattor ger lite mer grepp men svårare hålla rent.

Förutom halkrisk så tycker jag släta tunga mattor är suveränt. Trevligt att stå på, tyst, hovslagaren uppskattar det och ganska lätt att sköta.

(Jag har tunga mattor ovanpå slät betong)
 
Det finns ju sån gummiaasfalt som kliniker har. Halkfritt och väldigt stryktåligt, övriga egenskaper kan jag inte uttala mig om.
 
Jaha, här är det noll glid alls. Jag höll själv på att trilla omkull sist jag klev in på kliniken för foten hängde inte med :p

Kan säkert vara olika material hos olika kliniker. Men man ska nog vara noga när man väljer. UDS som ju nybyggdes, de fick lägga ut gummimattor för det var så halt. Hästarna halkade runt och riskerade slå på öronen. Min egen halkade som på is flera ggr. Själv med människoskor var det utmärkt grepp.

Vet att en annan klinik i området fick få golvet omgjort flera gånger för det var så halt, de var redigt missnöjda.
 
Kan säkert vara olika material hos olika kliniker. Men man ska nog vara noga när man väljer. UDS som ju nybyggdes, de fick lägga ut gummimattor för det var så halt. Hästarna halkade runt och riskerade slå på öronen. Min egen halkade som på is flera ggr. Själv med människoskor var det utmärkt grepp.

Vet att en annan klinik i området fick få golvet omgjort flera gånger för det var så halt, de var redigt missnöjda.

Ja det finns säkert flera leverantörer. Detta golv måste legat iaf tio år nu och jag har aldrig upplevtdet som halt.
 
Det finns ju sån gummiaasfalt som kliniker har. Halkfritt och väldigt stryktåligt, övriga egenskaper kan jag inte uttala mig om.

Jobbar på djursjukhus, kan intyga att dessa golv kan vara rätt okej när de är nylagda men så snart de utsätts för lite slitage så blir de helt värdelösa. Våta golv med schampoo eller sådär på är rent av livsfarliga, nya eller ej. Får dessutom flytgjutas om med jämna mellanrum... Men någon modifierad variant av detta golv borde kunnas tas fram. Förstår din tanke!
 
Man kan ju annars bara ha typ packad stenmjöl som golv. Halkfritt året om och bara att kratta rent. Box och ev spolspilta får nog vara med gjutet golv dock.

Jobbade i stall där det var grus i ute stallgången. Var smidigt att bara kratta rent och inte behöva sopa :), men hade varit smidigare om det var sand eller stenmjöl som topplager för att inte behöva sortera ut småsten från det man slängde på gödselhögen.
Bra också att att kunna salta på vintern så att det inte blev fruset och halt :). Dvs om man nu vill ha ett billigare golv som är jämnt :). Bara att hugga upp stallgången lite och fylla på :)
 
Om man är inne på samma linje som @Buck och @Lovisaleonora så finns det precis som de säger ganska bra varianter av gång med sand. Helsingborgs Fältrittklubb har i privatstallet en sådan gång. Krattas och "duschas" vid behov och är aldrig hal!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
308
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 177
Senast: Shixle
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 163
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp