Arytmi, oregelbundna hjärtslag och trötthet

S

Shakira84

Hejsan allihopa...! Tänkte höra mig för lite om någon har erfarenhet av följande, eftersom det just nu orsakar mig mycket huvudbry...

Min häst har alltid varit en häst som är lugn och sansad, kanske lite väl lugn för att vara unghäst t.o.m. Ligger MYCKET i hagen och jag har många gånger blivit uppringd till stallet pga att folk trott att hon haft kolik...

I april i år hade så tillsist pållan lindrig kolik, veterinär tillkallades och hon fick den sedvanliga behandlingen med kramplösande och smärtstillande. Ingen direkt orsak kunde hittas till koliken.
Dock lyssnade veterinären på hjärtat och konstaterade att min häst hade arytmi. Hjärtat slog tre slag, tog en paus och slog tre slag igen. Han kunde inte säga om det berodde på koliken eller inte men han trodde inte det eftersom hjärtslagen var lugna och hästens andhämtning normal vid tillfället.
Han frågade om hästen blev onormalt trött efter arbete men eftersom det rör sig om en unghäst som skogsrids och rids lättare pass i paddocken är det ju svårt att svara på...

Hur som helst har hästen nu den senaste tiden varit ovanligt trött och ovillig. Hon har tappat framåtbjudningen såväl ute som i paddocken och man får verkligen DRIVA för att få henne att röra sig. Galopp kan man glömma, traven får man verkligen pressa fram ur henne...
Jag har hela tiden trott att detta berott på värmen som kommit men så slog det mig - kan det vara hjärtat som spökar nu när det blivit lite varmare?

Hästen är en 4-åring, arab och jag har haft henne i 3 år men detta är första sommaren som hon rids "på riktigt".

Någon som har teorier eller erfarenheter...?:confused:
Har tänkt vänta ett par veckor för att se om det blir någon förbättring innan jag ringer veterinären...
 
Sv: Arytmi, oregelbundna hjärtslag och trötthet

Nej, inget sånt alls... Har svårt att tro att det är något hon har ätit... (Går på ett väldigt välkontrollerat bete...)
 
Sv: Arytmi, oregelbundna hjärtslag och trötthet

Hjärtproblem ger (väl) långsammare återhämtning och tung andning. Jag skulle åka in på klinik för utredning, det låter inte alls bra. Och bara övervikt tror jag inte skulle orsaka något sådant som du beskriver.
 
Sv: Arytmi, oregelbundna hjärtslag och trötthet

Varför vänta innan veterinärkontakt? Äter din häst vitlök? Vitlök kan nämligen ge just de symptomen. Äter din häst tillräckligt med salt i värmen? Om inte så kan hon få vätskebrist och det ger liknande symptom..
 
Sv: Arytmi, oregelbundna hjärtslag och trötthet

Visserligen har hon ju lite "beteshull" nu, men ingen annan häst i stallet har tappat så mycket i ork - trots att det finns de som lagt på sig mer än min lilla pålla...
Jag blir mer och mer inne på hjärtat jag med...:cry:
 
Sv: Arytmi, oregelbundna hjärtslag och trötthet

Jag kommer att ringa kliniken på måndag för att få en tid. Tills dess kommer jag nog knappast "våga" rida henne igen.. Rädd att pressa henne för hårt om det nu skulle vara hjärtat.

Vitlök äter hon inte och har aldrig gjort eftersom jag är av åsikten att det är farligt för hästar. Salt får hon, både i hagen och i kraftfodret efter ansträngning så jag har svårt att tro att det skulle vara brist på det...
 

Liknande trådar

Hästvård Hade veterinär ute för gårdsbesiktning av en häst idag inför köp, och denne visade sig ha oregelbundna hjärtslag, alltså arytmi. Dock...
Svar
10
· Visningar
3 074
Senast: jonbon
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Idag gick luften helt ur mig, har ju en häst (som många av er vet) som råkat ut för allt och som jag får vara lite försiktig...
Svar
4
· Visningar
2 264
Senast: Nea_
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp