Ärvbarhet vid eksem

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shauna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 365
S

shauna

Jag är förbryllad över några bekanta som har ett sto med ganska mycket eksem som man har betäckt. Vad mera är, så är inte hingsten som man betäckt med heller inte fri från eksem, man hävdar att arvbarheten är väldigt låg. Hur är det med det, är det någon som vet ? ?.

Avsikten med avkomman är också att sälja det.
Har personligen haft eksemhäst och vill inte själv ha en mer sådan.

Sv: Ärvbarhet vid eksem

Det är ärftligt, men man vet inte riktigt hur det nedärvs.
Men att para två eksemhästar med varandra verkar vara att utmana ödet ordentligt, tycker jag.
idioti för att använda ett starkare uttryck...

Jag förstår inte vad ägarna tänker på(eller inte tänker snarare):devil:

För mig låter det som så urbota dumt- så jag orkar knappt kommentera det hela.

Om nu stoet har så många andra bra kvaliteter så att det motiverar en betäckning TROTS hennes eksem, så borde dom väl kunna hitta en hingst UTAN eksem att para henne med?:crazy::confused:

I vilket land är hästarna födda? Är de födda på Island är risken för att de nedärver eksem lägre än om de är födda i t ex Sverige, Danmark eller Tyskland.

jo, vist är det ärftligt, emn hur stor är procenten.
har köpt ett föl (arab) där mödernet visar en mindre del eksem, ingen annan bakom henne har visat, sen är fädernet fri från eksem
står dock i kontraktet att om eksem kan påvisas innan hästen fyllt 3 år så får jag en del pengar tillbaka.
men hur tor är risken? finns det nån statestik på det?

I vilket land är hästarna födda? Är de födda på Island är risken för att de nedärver eksem lägre än om de är födda i t ex Sverige, Danmark eller Tyskland.

Men varför ska man chansa?
det finns ju helt eksemfria individer att sätta i aveln istället

Om hälften av islandsimporterna drabbas så är det många bra hästar som försvinner.

Jag har bara använt eksemfria hingstar som varit flera år i Sverige för jag vill inte ta onödiga risker.

Är det verkligen så många som hälften som drabbas?:eek:

Kan det vara möjligt?

Denna frågan har varit uppe förrut och jag vet varken ut eller in ska jag säga.

Jag hade ett Connemarasto som betäcktes och fick föl. Stoet var helt eksemfritt och hade fått föl tidigare. Hingsten vi använde var också helt eksemfri och hade massor med avkommor som var eksemfria. Dock fick avkomman eksem! Det började redan som föl och blev värre som åring och sen höll det sig konstant.

Stoet fick flera föl med oss efter det innan hon såldes och ingen annan avkomma fick eksem.

Det är inga Islandshästar. Båda är importerade från England och hade eksem redan där.

Den häst som jag själv ägde en gång och led allt svårare av sin eksem hade en eksemfri mor och far, men hennes mormor led däremot av eksem.

Jag hade ett Connemarasto som betäcktes och fick föl. Stoet var helt eksemfritt och hade fått föl tidigare. Hingsten vi använde var också helt eksemfri och hade massor med avkommor som var eksemfria. Dock fick avkomman eksem! Det började redan som föl och blev värre som åring och sen höll det sig konstant.

Stoet fick flera föl med oss efter det innan hon såldes och ingen annan avkomma fick eksem.

Fast i ett sådant fall(har själv haft ett) så handlar det ju inte om att man som ägare/uppfödare medvetet avlar på en svaghet hos föräldradjuren, utan det är ngt som "helt plötsligt" dyker upp på avkomman.

Jag är själv tveksam till att avla på eksem.
Har haft en ponny med DEN hoppkapaciten och en mkt intressant stam bakom sig, som vi ändå övervägde att betäcka för X antal år sedan, just pga att vi tyckte att de sakerna övervägde hennes eksemproblematik.

Hon blev dock aldrig dräktig, så vi fick aldrig se resultatet av det hela.

Allatså det är alltid svårt med arvbarheten, var nyligen på avelskurs och fick lite merinsikt i det, men som vanligt (tyvärr) kan man konstatera att inget med hästar är svart eller vitt förutom vissa färger.

Det man kan konstatera är att inom de raser som medvetet satsat på att vägra hingstar med exem så har statistiken för exem inom den rasen minskat. Så visst är det ärftligt, frågan är VAD det är som är ärftligt- Är det att hästarna har ett sämre immunförsvar och därmed blir mer påverkade av exempelvis knott, är det att hästarna har en fallenhet för stress och kliar sig som utlopp för det, är det en fallenhet för allergi som gör det, det finns så många aspekter och varje nytt svar ger upphov till nya frågor....¨

Personligen tycker jag att det är vikitgt att man som hästägare tänker på att man ska skydda hästen mot onödigt lidande, och exem är väl ett ganska plågsamt tillstånd för hästen (och ägaren). Frågan är om det stoet verkligen har DET där som gör det värt att chansa, eller om man ska inse att exemet gör henne helt enkelt inte gör henne till en lämplig individ att avla på.

Här i Småland har mer än hälften av de islandsfödda jag känner till drabbats av eksem inom 5 år efter importen.

jo, vist är det ärftligt, emn hur stor är procenten.
har köpt ett föl (arab) där mödernet visar en mindre del eksem, ingen annan bakom henne har visat, sen är fädernet fri från eksem
står dock i kontraktet att om eksem kan påvisas innan hästen fyllt 3 år så får jag en del pengar tillbaka.
men hur tor är risken? finns det nån statestik på det?

eksem visar sig oftast när hästen är mellan 4-5 år, eksem blir oftast värre med åren oxå första gången är de ganska lindrigt men blir ofta värre ju längre de går , skulle rekomendera att du pratar med dom du köpt hästen av och ber dom att istället för 3 år så säger 5 för att va säker på att det inte blir nåra eksenm :)

Godkänns hingstar i Sverige som man vet har eksem ? eller är det utlämnat till olika rasföreningars godtycke ?

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 149
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka