Arvbarhet, kissing spines?

Maja_Kandi

Trådstartare
Jag är lite i jakt på efter ett nytt sto att avla på, det är ju så roligt att man inte kan sluta! Jag hittade en väldigt fin D-ponny som verkar helt kanon, men den har sin lilla hake: kissing spines.
Jag har ingen som helst erfarenhet av det, om det är ärftligt eller inte så jag vill hemskt gärna ha lite tips och råd kring detta!

Jag frågade säljaren om varför ponnyn var triangelmärkt och fick det här till svar: "Hon blev triangelmärkt nu i vinter på grund av Kissing Spines på ett par kotor och lite pålagringar. Hon är behandlad för det och inflammation i ryggen och tränad sen i höstas enligt veterinärens ordinationer och prognosen vi fick var enligt min uppfattning god, att hon med rätt träning kan gå på bana 1 gång i veckan för att bygga muskler och ca 3 ggr/vecka i skogen på lugnare turer. Senaste behandlingen fick hon nu för ett par veckor sedan och nästa vet.besök blir om ca 4 månader bara för uppföljning av behandlingen.
Veterinären trodde att hon fått detta för att det var tydligen vanligt hos ridskolehästar när de inte rids ordentligt alla gånger och ofta går med sänkt rygg, så det var inget fel på hästen i övrigt."

Hon har då alltså gått som ridskolehäst i åtta år.

Det är annars en väldigt trevlig ponny som skulle passa bra in här hos mig! :d

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Arvbarhet, kissing spines?

Självklart är detta ärftligt. Nog kan man förstå att hon inte haft möjlighet att muskla sig på rätt sätt för att klara belastningen att gå på ridskola, men då har hon egentligen två frågeställningar emot sig:
- Skall hon med sin defekt användas i avel?
- Har hon någon egenskap som gör att hon är värd att avlas på eftersom hon går på ridskola?

Vill inte vara kritisk, men kan hon leverera en riktig tävlingsbar individ?
Tydligen har hon inte egenskaperna själv eftersom hom hamnat där hon är.
Vill man bara avla fram en trevlig häst så kan man ju göra det m ston utan KS.

Glöm inte att gå dräktig också påverkar ryggen negativt. Kanske inte så skönt om problemet redan finns där?

Vad jag har förstått (har själv haft två hästar med kissing spines, så jag har försökt sätta mig in i det) så finns det två typer, en som är rent ärftlig och en som hästen får pg av "yttre trauma" vilket då dåligt ridning skulle kunna vara. Den senare har alltså inte bevisats ärftlig men det saknas dock forskning på området. Det svåraste är dock att avgöra i efterhand vilken typ det är för den aktuella hästen, visst kan man ha teorier men det är svårt att bevisa. Jag har också förstått att det är väldigt vanligt att hästar har kissings spines och inte har några problem/syntom av det så det är både en arvfaktor och en miljöfaktor som spelar in.

Absolut inte avla på en sån häst kissing spines är en defekt som inte skall avlas på ,så kul är det inte att ta bort en unghäst sen som inte fungerar och skall man sen vara öppen och tala om för köparen av avkomman att mamman har Kissings spines så blir det ju svårare att sälja avkomman .

Nej avla på friska hästar ...

Mia

+ ni andra!

Tack så jättemycket för era svar! Jag har som sagt ingen erfarenhet alls av sjukdomen sen innan och ville inte köpa en häst som inte fungerade för ändamålet (avel). Så tack allihopa, det blir ett nej och sen återgå till letandet. :)

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Hästanna
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka