artroshäst.

M

marnil

hej allihopa.
jag har en häst som lider av artros.
jag rider mest i skogen med honom raka sträckor och inte volter på ridbanan,
men vill ändå ha någon form av benskydd.
vad rekomenderar ni för benskydd?
borde jag ha skydd på alla fyra benen eller räcker det om jag har skydd i fram där artrosen sitter?
Mvh, Maria

Sv: artroshäst.

Varför vill du ha benskydd på honom? Alla benskydd har ju olika syfte så det första man måste fundera på är ju vad man vill uppnå med benskydden. Är det för att tillföra värme till leden så att det minskar eventuell smärta för hästen, är det för att skydda mot yttre slag, är det för att stödja leden, eller är det kanske en kombination av alltihop?

Åsikterna om huruvida benskydd verkligen kan stödja hästens leder går ganska mycket isär men själv föredrar jag att ta det säkra före det osäkra och rider alltid min häst med benskydd från Professionals Choice. Dessa fungerar ungefär som om man lindar hästens ben, men känns säkrare eftersom de inte kan gå upp, och enklare att sätta på och ta av.

Om du skall ha skydd bara fram eller både fram och bak beror även det på vad du vill uppnå med skydden. Det är helt ok att bara ha skydd på frambenen (eller bakbenen) om det är där hästen har problem som man vill avhjälpa.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 360
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka