Glimm

Trådstartare
Har precis fått diagnosen artros i två facettleder på min häst och har försökt hitta information om hur prognosen brukar vara att fungera som ridhäst i framtiden med detta, men de flesta hästar verkar ha artros i sina ben i stället så jag hittar inte så mycket om ryggartros, bara hemska historier som slutar i avlivning.
Är det någon som har en solskenshistoria gällande ryggartros?
Det behöver jag just nu för jag vet inte om jag vågar hoppas på att han kan bli ridhäst igen men vill göra allt för att det ska gå vägen och veterinären är hoppfull än så länge.
Vi är mitt uppe i rehaben med klättring, longering, cykling och ska snart börja med uppsutten träning också.

Sv: Artros

Sa man artros? Spondylos är en förkalkning mellan kotor och fasettleder, när den har kommit på plats så brukar hästen sällan ha några smärtproblem av detta men beroende på var den sitter kan det uppstå en minskning av rörligheten i ryggen.

Här är diagnosen så ja det var artros.
Facettledsarthros, Förkalkning dorsala spinalligamentet bak manke.

Hästen går inte att bota enligt veterinär utan hoppet står till att via muskeluppbyggnad i ryggen stabilisera honom och på så sätt få honom att fungera vid ridning utan smärta men prognosen var oviss om det skulle lyckas det får tiden utvisa.

Har googlat nu på Spondylos och det verkar ju vara samma sak som arthros men inte verkar det vara så mycket bättre i så fall :(

Nu tror jag att du ska ta det lite lugnt och inte förhasta din tankegång, det behöver inte alls bli så illa som du tror nu.

Har ingen häst själv med spondylos, men väl varit i kontakt med flera som lever i allra högsta välmåga utan smärta som ridhästar.

Ett par ha spondylos i den bakre delen av ryggen, vad man kan se där är att dessa hästar är lite mera stela i ryggrörelserna men inte för den saken skull har ont av det.

I erat fall kan man tänka sig att det kommer att sätta dig på prov gällande bl a sadel, att aldrig låta denna bli för trång och trycka på området te x. Låt tiden få utvisa vad som kommer att ske, jobba upp ryggen så att den håller sig väl musklad, se till att ryggen inte faller ur då du får göra om samma grundarbete igen.

Sen håller jag tummarna för er.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 359
Senast: Lavinia
·
Hästvård Efter ett inte så glatt klinik besök fick min häst diagnosen inflammation i karpalsenskidan och enligt veterinärerna är inte prognosen...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: Lumos_Nox
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 701
Senast: bellala
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 996
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna