I vårvintras upptäckte jag att den äldre av mina hundar (7 år) blev halt efter en av dragturerna. Jag lät henne vila och hon verkade bli bättre på ett par veckor. Sen blev hon halt igen då jag bara gick en lite längre skogspromenad så jag uppsökte veterinär och röntgade henne. Det visade sig vara början till artros i höftleden samt att hon (som jag misstänkt) sträckt sig i tårna på vä. bak. Veterinären lät positiv ändå och jag hade precis börjat låta hunden simma så det skulle jag fortsätta med och även ge henne laserbehandling samt ge glukosamin i maten. Sagt och gjort. Nu har vi hållit på med laser, simning, träning med viktmanschetter och daglig massage ett tag samt att jag ska få ned henne lite i vikt. Men det jag funderar mycket på är såklart framtiden. På veterinären lät det som att jag skulle låta henne ta det lugnare några månader och sen skulle hon kunna få dra lite försiktigt igen.
Men själv är jag lite fundersam. Sjukgymnasterna eller hundfysiologerna lät också mer skeptiska. I dagsläget kan jag inte ens gå 4 km med hunden utan att hon börjar halta Så min tanke är att ställa in mig på att hon blir pensionär nu vid 7 års ålder och får slippa draget så får vi hitta på annat istället. Å andra sidan hör jag då bekanta som säger att deras hundar dragit med sämre höfter än så så man blir ju lite förvirrad. Men bäst tänker jag är att lyssna på och se på hunden så får jag väl se hur det går framöver. Jag vill ju inte att hon ska ha ont såklart.
Så jag undrar nog mest hur era erfarenheter är kring artros och träning och vad ni kunnat göra med era hundar längre fram.
Men själv är jag lite fundersam. Sjukgymnasterna eller hundfysiologerna lät också mer skeptiska. I dagsläget kan jag inte ens gå 4 km med hunden utan att hon börjar halta Så min tanke är att ställa in mig på att hon blir pensionär nu vid 7 års ålder och får slippa draget så får vi hitta på annat istället. Å andra sidan hör jag då bekanta som säger att deras hundar dragit med sämre höfter än så så man blir ju lite förvirrad. Men bäst tänker jag är att lyssna på och se på hunden så får jag väl se hur det går framöver. Jag vill ju inte att hon ska ha ont såklart.
Så jag undrar nog mest hur era erfarenheter är kring artros och träning och vad ni kunnat göra med era hundar längre fram.