Artros och sjukgymnastik (bla simträning)

Darby

Trådstartare
Vår hund har av veterinären diagnostiserad artros (fler röntgenbilder skall tas över tiden för att se hur snabbt/långsamt den utvecklar sig).

Sjukgymnastik i kombination med smärtlindring diskuteras och jag är då lite nyfiken på om det är någon här som provat simträning med sin hund :idea:

Sv: Artros och sjukgymnastik (bla simträning)

Har inte provat det för vi har ingen bassäng här i Umeå :smirk: . Men jag har bara hört positiva saker om det så jag tycker absolut du ska göra det om du har möjlighet. Det är ju det skonsammaste sättet att bygga muskler och en artroshund får ju ett betydligt enklare liv om den är välmusklad.
Lycka till!

Jag är definitivt intresserad av att prova simning för vår hund :) Hon får för övrigt redan massage, vilket hon tämligen älskar :love:

Mina hundar får simma på regelbunden basis över sommar och höst. De gillar det i alla fall. Nu har ju ingen av dem artros, men det hörs ju ska ge en bra träning med minimalt slitage på lederna, så nog tror jag det kan vara värt att prova i alla fall. Korta pass i början bara :)

jag har en hästlig artrospatient(traumaartros) och ar själv traumaartros och det går att göra jät´temycket emd tex simning..min gamla tant simmar i bassäng på vintrarna(hunden alltså) och damm på sommaren.fördelen med bassäng är tat man kan bygga ett ben i taget tex,köra kondition,växla i intervallträning osv.

tilld et får hon ledtillskott som jag också äter va och medicin vid behov vilket än så länge,trots att hon är 11,inte behövs mer än någon gång/ vecka under vintern.

jag jobbar mycket med "grindteorin" och använder mig av massage,linda leder,lätt akupunktur som retar hudeno sätter igång endorfinerna och värme på henne...allt för att minska medicinbeovet då magen kan vara mkt känslig på dem på tex rimadyl.

jag kan varmt rekommendera simning,men också att titta på forskningen på mänskliga artrospatienter vilket jag har använt mig av i rehabiliteringen av båd ehund o häst.

Thina

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 167
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 270
Senast: movi
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 171
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår