Artros, nu börjar helvetet?

Lejonelle

Trådstartare
Min mamma har artros i många leder, händer, knän, höfter. Jag inser att jag ligger illa till för att också drabbas nu när jag passerat 50.. och de senaste veckorna har jag diffus värk i ett knä.

Hela mitt liv och min identitet bygger på att vara ute, gå, vandra, leva med hundar, så jag kan inte tänka mig något hemskare än att hindras från det. Alltså, måste göra det jag kan.

Vad kan man göra? Äta glukosamin? Träning? Artrosskola? Operation är inget man gör förrän det är riktigt illa, så innan det blir aktuellt kommer jag redan ha förlorat mycket av det jag älskar att göra.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Diffus värk är inte något vanligt symtom på artros.

När det gäller glukosamin finns det ett av alla preparat som har visats ha ungefär samma effekt vid måttlig knäartros som Panodil. Övriga har inte gått att bevisa någon effekt för.

Artros är ingen katastrof, även om du mot förmodan skulle ha det, eller få det.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Diffus värk är inte något vanligt symtom på artros.

När det gäller glukosamin finns det ett av alla preparat som har visats ha ungefär samma effekt vid måttlig knäartros som Panodil. Övriga har inte gått att bevisa någon effekt för.

Artros är ingen katastrof, även om du mot förmodan skulle ha det, eller få det.

Tack CillaW. Nej, det är naturligtvis inte någon katastrof, det är ju en behandlingsbar och icke dödlig åkomma. Icke desto mindre är den ju ganska handikappande och påverkar livskvaliteten rätt mycket. Först hela den tid som det tar att bli sämre. Sedan operationstiden och rehab efter den som tar ett år. Flera leder, flera rehabperioder. Först knät, sen höften... Inte så lätt att kombinera med den livsstil som jag har, med två stora hundar och att vara ute i flera timmar varenda dag.

Mitt knä gör ont utan att jag skadat det på något sätt. Det ska inte en led göra och därför tror jag att det är begynnande förslitningar av något slag. Behöver ju i och för sig inte vara artros men eftersom jag har det i släkten känns det som det ligger nära till hands.

Knät som gör ont är ju en del av min 52-åriga kropp och har sin historia också med gamla hästskador som säkert har läkt lite halvtokigt. Så det är ju inte perfekt till att börja med.

Värken kan ju komma någon annanstans ifrån också. Fötterna är ju inte heller helt perfekta när man är lite överviktig och börjar bli till åren.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Artros är ingen katastrof, även om du mot förmodan skulle ha det, eller få det.

Nu har jag hittat några väldigt hoppfulla små filmer på youtube som håller med om det du säger, och med er samlade erfarenhet i ryggen känner jag mig mycket mera uppåt till mods :)

Enligt dessa säger dina kollegor nere i Malmö att man inte alls behöver bli sämre, att de flesta inte alls behöver operation och att man kan få väldigt bra förebyggande och smärtlindrande effekt genom träning, och så visade man på filmen t ex hur detta kan gå till.

Det skriver jag för att eventuella andra ska göra samma sökning som jag gjorde på youtube och hitta hur man tränar sina knän för att förebygga artros och ett litet föredrag som förklarar hur det kommer sig att det fungerar.

Tack Cilla!
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Min sambo får artrox, äter smärtstillande när det är jävligt och tränar för att bibehålla musklerna omkring.
Han har dock inte i knäna utan i axlar och armbågar.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Mitt knä gör ont utan att jag skadat det på något sätt. Det ska inte en led göra och därför tror jag att det är begynnande förslitningar av något slag. Behöver ju i och för sig inte vara artros men eftersom jag har det i släkten känns det som det ligger nära till hands.

Nu låter du som min man. Han har reumatism i släkten, och när han fick ont i ett knä gav han bara upp och bestämde sig för att det var reumatism och att det var kört.

Långt om länge gick han till vårdcentralen, och det visade sig snabbt att knäleden var inflammerad (eller nåt) därför att han felbelastade den när han gick. Två besök hos sjukgymnasten senare, var knäet som nytt. (Han har fotvandrat i Nepal sedan dess, tex.)

Så ge inte upp än!
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Nu låter du som min man. Han har reumatism i släkten, och när han fick ont i ett knä gav han bara upp och bestämde sig för att det var reumatism och att det var kört.

Långt om länge gick han till vårdcentralen, och det visade sig snabbt att knäleden var inflammerad (eller nåt) därför att han felbelastade den när han gick. Två besök hos sjukgymnasten senare, var knäet som nytt. (Han har fotvandrat i Nepal sedan dess, tex.)

Så ge inte upp än!

Tack, det var hoppfullt :)
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Nu säger jag det självklara som du egentligen inte vill höra ;) : Ta tag i din övervikt! Min sambos mamma är överviktig och har jätteproblem med både knän och fötter. Hon har aldrig sportat i hela sitt liv och det får hon sota för på äldre dagar. Om du bara är lite överviktig och gillar ett aktivt liv borde det inte vara något problem, eller hur?
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Då fyller jag på med att tio kilo gjorde skillnaden för mig mellan att få ont efter 2-3 km och att kunna springa 15 km utan smärta i knäna.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Då fyller jag på med att tio kilo gjorde skillnaden för mig mellan att få ont efter 2-3 km och att kunna springa 15 km utan smärta i knäna.

Jo, det har det gjort för mig också. Stor skillnad på nu och när jag vägde 12 kg mer än idag. Men det är ytterligare lite som ska bort.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Nu låter du som min man. Han har reumatism i släkten, och när han fick ont i ett knä gav han bara upp och bestämde sig för att det var reumatism och att det var kört.

Långt om länge gick han till vårdcentralen, och det visade sig snabbt att knäleden var inflammerad (eller nåt) därför att han felbelastade den när han gick. Två besök hos sjukgymnasten senare, var knäet som nytt. (Han har fotvandrat i Nepal sedan dess, tex.)

Så ge inte upp än!

Kan lägga till att min mamma fjällvandrade med två höftproteser.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Jag som jobbar med artrosskola tämligen mkt och även är med och utbildar mina egna kollegor i skolan rekommenderar ju såklart att du söker upp en artrosskola.

Det finns mkt att vinna vid artros och mkt man kan göra själv för att dämpa symptomen. Vill du ha tips på närmaste artrosskola får du gärna pma.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Och jag sticker ut hakan och säger emot cillaw. Diffus värk kan visst vara vanligt vid artros. Oftast i ett tidigt skede och det är precis då man ska ta tag i det. Det kan mkt väl vara artros långt innan det syns på några röntgenplåtar (jag hade själv som 24-åring rätt stora broskförändringar och begynnade artros vid artroskopi med korsbandsoperation i en tidigare opererad och skadad led som jag skadade svårt igen- syntes inte på MR)
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Artros är en sjukdom i ledbrosket. Processen startar långt innan det syns på någon röntgenbild, men vi kallar det inte manifest artros förrän klinik, anamnes och röntgen visar samma bild.

För att jag ska sätta diagnosen artros krävs begränsad gångsträcka med eller utan vilovärk, belastningssmärta, i knä palpationsömhet över ledspringan utan tecken till meniskskada, i höft inskränkt rörelseomfång och smärta vid axial kompression, plus en röntgen med tydligt sänkt ledspringa.

I ditt fall kan man efter artroskopin säga en begynnande artros. Diffus ledvärk räcker inte för diagnosen.

Operationskrävande artros är ännu mer begränsande.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Artros är en sjukdom i ledbrosket. Processen startar långt innan det syns på någon röntgenbild, men vi kallar det inte manifest artros förrän klinik, anamnes och röntgen visar samma bild.

Och det där gjorde ju inte mig så glad,jag trodde i våras att jag hade artros eller rematiskt (finns inte i släkten) ,vanlig slätröntgen gjordes på båda höfterna (var säker på att bli utdömd med E höfter :D )
Är det bättre att få till en magnetröntgen ?
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Och det där gjorde ju inte mig så glad,jag trodde i våras att jag hade artros eller rematiskt (finns inte i släkten) ,vanlig slätröntgen gjordes på båda höfterna (var säker på att bli utdömd med E höfter :D )
Är det bättre att få till en magnetröntgen ?

Nej, MR ger ingen användbar information. Det bästa är att bli undersökt av en ortoped.
Rörelseträning är alltid bra, oavsett du har en begynnande artros eller är överansträngd eller har för strama lårmuskler.
 
Sv: Artros, nu börjar helvetet?

Dvs Enligt mig och dig och enligt socialstyrelsen så ställer vi diagnosen kliniskt. Och då är diffus ledvärk i knät inte ett ovanligt tecken (som tyvärr när det gäller knän i 98% av fallen säkerställs via röntgen- i onödan) och det jag ville förklara med att det inte syns är ju just det- det syns inte.

Tro mig, dessa patienter träffar jag förhoppningsvis även i fortsättningen innan dig ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Bästa bukefalister. Kan ni ge mig några träningsråd? Jag har fått reda på att jag har fått artros i båda höftlederna. Har haft värk...
Svar
6
· Visningar
2 194
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp