Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sv: Artros hos häst
Min halvblodsvalack konstaterades måttlig artros i båda hovlederna fram. Innan det bröt ut på riktigt blev han något ovillig vid ridning och slutligen var han riktigt halt. Likt en hovböld, från den ena dagen till den andra. Halt februari, utdömd augusti. Trots hårt insatta behandlingar blev han inte bättre. Halt av att bara strosa runt i hagen. Blev 9 år och detta hade påbörjats redan innan han kom till mig i slutet av 2008. Kan vara lönt att få undersökt om misstänkt hovböld inte visar sig vara en hovböld. Som många säger finns det hästar som fungerar trots artros, men vid artros i hovleden så skulle jag tro att läget är ganska mörkt. Har bara läst om fall där det slutat med avlivning vid sådana diagnoser.
Nu vet jag att denna tråden är galet gammal. Men har en 16-årig valack som nyligen fått diagnosen artros hovled fram. Mild på hf och måttlig vf. Har inte hittar speciellt mycket info alls ang just artros hovled men detta var ju mörk läsning. Han har även degenerativa förändringar på strålbenet.
Han blev som du skriver, halt från en dag till en annan och hovböld var faktiskt min första tanke, därefter misstänkte jag att en utläkt senskada gått upp. Men det var ju ingetdera...
Jag sa till alla jag pratade med, att jag hade dålig magkänsla den där dagen när jag hämtade honom halt i hagen, och den visade ju sig stämma.
Vad gjorde du för behandlingar då? Vet att det är 10 år sedan, men ändå