Artros hos häst

Kokosboll

Trådstartare
Typiska täcken för artros hos häst? förutom hälta..Är det bara äldre hästar som får artros elr kan yngre hästar också få? Om man fått den diagnosen på sin häst hur ser framtiden ut för en sån häst? Någon som har haft en häst med artros,berätta gärna :(

Sv: Artros hos häst

Du får säkert bättre svar senare av någon av veterinärerna här på buke, men kan svara det jag vet sålänge.

Det knepiga är att en häst med artros inte behöver ha problem av det,medan en annan häst har stora problem av sin artros. Dvs det är indviduellt, och beror även på omfattning, var den sitter, vilket jobb hästen gör etc.

Så finns nog inte mer typiska tecken än för annan hälta.

Även unga hästar kan få artros, det är vanligare hos äldre dock, precis som för människor så ju äldre de blir dessto mer 'mil i benen' och slitage på kroppen, vilket ökar risken för artros. Inte ovanligt att man röntgar en äldre häst för att kolla något annat, och som bifynd upptäcker artros som inte alls stört hästen. Tyvärr är det inte heller helt ovanligt att man röntgar en halt häst som inte svarar på behandling och hittar artros..

Artrosen är ju dock alltid sekundär till något annat, dvs någonting har från början gett en ledinflammation eller (ovanligare) ledinfektion, som retat och skadat leden.

Hur framtiden ser ut beror helt på individ, om artrosen är hältulösande eller ej, och om den är dte om det är artrosen i sig som ger hältan, den obehandlade inflammation som skapade artrosen som ser hältan eller om artrosen triggat nya ledinflammation t ex, och i så fall om den är behandlingsbar. Även vad hästen gör för jobb påverkar ju.

En atros kan aldrig bli bra i meningen att den försvinner, men den kan stanna upp (och inte förvärras), och behöver som sagt inte vara besvärande för hästen.

Misstänker du din häst har artroser så bör du ta den till en veterinärklinik och få den röntgad och undersökt, då kan du få de bästa svaren ang just din häst. Vet du din häst har artros kan den veterinär som diagnosticerat och behandlat hästen ge bäst svar ang just din häst =)

Tack för svaret:) Det är nämligen en i stallet som precis fått reda på av deras veterinär att hennes häst fått artors i båda frambenen:(

Min 9-åriga fjordvalack har artros i båda bakknäna. Det upptäcktes för ca 2 år sedan i samband med en hältkontroll på klinik, enligt vet. är det något han har haft länge men det har inte visat sig förens han blev inriden o tränad.

Prognosen är inte särskilt god, han blev utdömd när pålagringarna upptäcktes. Senaste åren har det endast blivit sporadisk ridning, efter man sätter igång honom är han fräsch ett tag men sedan kommer hältan tillbaka. Just nu ger jag honom ett ledtillskott som heter Hyaluron 100, hittils har det funkat otroligt bra och han är fin i benen. Har inte gett honom det så länge men jag kan uppdatera om ett tag när jag vet om det har gett mer långvarig effekt eller om det bara är hästägaren som har gått på placeboeffekten ;)

Har oxå en med pålagringar i båda bakknäna, han håller dock för skogsmulleridning, och lite lättare träning. Man får stämma av så att han inte blir överansträngd. Han är fräschast när han är någorlunda musklad.

På min äldre dam fungerade Glukosamin och nyponpulver mycket bra. Hon hade artros i framknäna. Hon blev röntgad när hon var 19, men vi fick låta henne somna in nu i november.
Men hennes artros var långt gången och svår att behandla.
Dock så tror jag kanske nyponpulvret hade stark smak eller så, för hon åt det bara ett tag, sen så vägrade hon. Men det hade en god effekt på henne.

Vet inte om jag inbillade mig heller, men innan vi visste att hon hade artros så använde jag BoTpaddar och jag tyckte att hon hade mer aktivitet i hagen osv då.

Min 3 åring (eller ja, nu har han ju hunnit bli 4) har artroser på halskotpelaren (och enligt en veterinär förträngningar, medan en annan säger att det kan man inte se)... han kan inte backa utan att skaka och lyfta ena bakbenet högt, han har svårt att snurra (typ vid grinden när man tar ut dem och ska stänga snabbt efter sig), har svårt med balansen i höger varv när han drar upp farten. Har även svårt med balansen om underlaget är knöligt. Han är pigg och glad, men nu går han ju bara och skrotar (sen augusti), väntar på att bli avlivad eller att gamla ägarna ska ta tillbaks honom

Tack för alla svar:) nej min häst har inte artros men en i mitt stall hennes häst fick artros o sen har man blivit lite smått orolig själv ifall äns häst skulle åka på det,kanske har livit lite nojjig men ändå:/

Min halvblodsvalack konstaterades måttlig artros i båda hovlederna fram. Innan det bröt ut på riktigt blev han något ovillig vid ridning och slutligen var han riktigt halt. Likt en hovböld, från den ena dagen till den andra. Halt februari, utdömd augusti. Trots hårt insatta behandlingar blev han inte bättre. Halt av att bara strosa runt i hagen. Blev 9 år och detta hade påbörjats redan innan han kom till mig i slutet av 2008. Kan vara lönt att få undersökt om misstänkt hovböld inte visar sig vara en hovböld. Som många säger finns det hästar som fungerar trots artros, men vid artros i hovleden så skulle jag tro att läget är ganska mörkt. Har bara läst om fall där det slutat med avlivning vid sådana diagnoser.

Min häst fick diagnosen ringkota i somras, dvs artros i kronleden på båda bakbenen. Hon är 26 år så det kom väl inte som en chock direkt. På henne märktes det genom att hon inte ville ta ut steget bak riktigt. Hon gick istället lite i "framåtlut" och avlastade bakbenen men lade iom det mer tyngd på frambenen.

Hon rids/promeneras i lugn takt 30-45 minuter 1-2 dagar/vecka. I övrigt går hon på lösdrift och njuter av livet som pensionär. Hon har endast ont vid mer avancerad ridning än skritt och lite trav på rakt spår, hon har alltså inte ont av att bara gå i hagen. Så länge hon trivs med livet och inte har ont av att bara vara i hagen får hon vara kvar hos mig, men märker jag att hon får mer ont så får hon somna in.

Hon har en aktiv artros, det betyder att den kommer att förvärras, men precis som på människor kan artros gå i skov med bättre och sämre perioder. Märker jag att hon har en sämre period får hon en dos Metacam (som är antiinflammatiorisk och smärtstillande). Samma sak vid skoning, då får hon en dos Metacam några dagar innan för att hon inte ska få så ont av att lyfta benen.

Jag har haft henne i 12 år och vi har varit med om så mycket tillsammans, hon är min bästa vän :love: Jag vet att hon en dag kommer att säga ifrån, men jag hoppas att den dagen är en bit bort.

Min halvblodsvalack konstaterades måttlig artros i båda hovlederna fram. Innan det bröt ut på riktigt blev han något ovillig vid ridning och slutligen var han riktigt halt. Likt en hovböld, från den ena dagen till den andra. Halt februari, utdömd augusti. Trots hårt insatta behandlingar blev han inte bättre. Halt av att bara strosa runt i hagen. Blev 9 år och detta hade påbörjats redan innan han kom till mig i slutet av 2008. Kan vara lönt att få undersökt om misstänkt hovböld inte visar sig vara en hovböld. Som många säger finns det hästar som fungerar trots artros, men vid artros i hovleden så skulle jag tro att läget är ganska mörkt. Har bara läst om fall där det slutat med avlivning vid sådana diagnoser.

Nu vet jag att denna tråden är galet gammal. Men har en 16-årig valack som nyligen fått diagnosen artros hovled fram. Mild på hf och måttlig vf. Har inte hittar speciellt mycket info alls ang just artros hovled men detta var ju mörk läsning. Han har även degenerativa förändringar på strålbenet.
Han blev som du skriver, halt från en dag till en annan och hovböld var faktiskt min första tanke, därefter misstänkte jag att en utläkt senskada gått upp. Men det var ju ingetdera...
Jag sa till alla jag pratade med, att jag hade dålig magkänsla den där dagen när jag hämtade honom halt i hagen, och den visade ju sig stämma.

Vad gjorde du för behandlingar då? Vet att det är 10 år sedan, men ändå🙄

Nu vet jag att denna tråden är galet gammal. Men har en 16-årig valack som nyligen fått diagnosen artros hovled fram. Mild på hf och måttlig vf. Har inte hittar speciellt mycket info alls ang just artros hovled men detta var ju mörk läsning. Han har även degenerativa förändringar på strålbenet.
Han blev som du skriver, halt från en dag till en annan och hovböld var faktiskt min första tanke, därefter misstänkte jag att en utläkt senskada gått upp. Men det var ju ingetdera...
Jag sa till alla jag pratade med, att jag hade dålig magkänsla den där dagen när jag hämtade honom halt i hagen, och den visade ju sig stämma.

Vad gjorde du för behandlingar då? Vet att det är 10 år sedan, men ändå🙄

Oj, jag minns inte nu ärligt talat, men butta-kurer i omgångar, någon annan medicin, någon specialskoning och någon annan behandling som jag inte minns. Vill säga ultraljud, men det är väl bara för att upptäcka förändringar i mjukdelar typ? Jag har förträngt det där... hade en häst efter, men för mig var det för tufft att förlora min största kärlek i livet. Ja, inte för att det här var så upplysande :cautious:

Hoppas det går bättre för er!

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
843
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama