Artros grad 1 på ena armbågen

Tjurskallig

Trådstartare
Jag har en hund med grad 1 på ena armbågen, d.v.s. lindriga pålagringar/artros, medan han har UA/0 på den andra armbågen. Vad innebär detta? Blir det inte felbelastning om han känner av armbågen med artros och därför hela tiden lägger tyngden på ena benet? Vad kan resultatet av detta bli? Eller är det kanske bättre att han bara har pålagringar på ena armbågen och då kanske "bara" ev. får lite ont i ena armbågen på äldre dar och inte bägge?
Hur ska jag se på detta?

Sv: Artros grad 1 på ena armbågen

Jodå, det kan bli tokigt om hunden hela tiden går och avlastar ett ben. MEN bara för att hunden har artros så behöver den inte ha ont, framförallt inte om det bara är lindrig artros (vilket jag har för mig att en 1a betyder?).

Jag har själv en hund med artros, inte i en armbåge, utan en tå, men det är bara på just en tå. Hon har absolut inte ont hela tiden, faktiskt ganska sällan, och är trots sin ålder (snart 11 år) en väldigt pigg och aktiv dam.

Det viktigaste är att hålla hunden i bra kondition. Om hunden är för tung så blir det större belastning på lederna vilket kan göra att det gör ont. Som exempel kan nämnas att min tant ofta känner av sin tå om hon väger 22kg, men väger hon 21 så rejsar hon på i full fräs och verkar inte alls känna av tån. Det är alltså ingen stor skillnad rent siffermässigt, men på henne märks en stor skillnad. Hellre lite för smal än lite för rund alltså, just för belastningen på lederna.

Vissa hundar blir hjälpta av glucosamin. Artosen blir inte bättre, men glucosamin hjälper till att smörja lederna vilken kan göra att de inte gör lika ont. Det finns även andra preparat man kan ge, men de har jag faktiskt inte koll på.

Om de sedan får problem så att de börjar halta, eller bara markera på benet där de har artros, så kan man ge smärtstillande. Många gör det, även jag, men jag har på 1 år bara behövt ge det 3 dagar eftersom glucosaminen hjälper så bra annars.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 873
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka