Artos i framknä - erfarenheter?

Tussemaja

Trådstartare
Har just fått en sorglig diagnos på min ögonsten; artros i ett framknä. Han är sprutad och vet säger att 2 månader kommer att visa hur det går. Han lät inte så hoppfull. Någon här som har fått samma diagnos? Och hur har det gått?

Sv: Artos i framknä - erfarenheter?

Inte bra tyvärr:cry:

Sprutades tre gånger och blev tillfälligt bättre, men när han blev bättre så ökade han belastningen fram vilket ledde till att han blev sämre igen. Det tog ett par klinikbesök innan veterinärerna kom fram till att det var pålagringarna i framknäna som var det primära och när han trots behandlingar inte blev bra var vi eniga om att dömma ut honom:cry:

Togs bort 9 år gammal:(

Tråkigt! Jag är rädd att det kommer att gå så med min åxå... Hoppet ska man förståss ha kvar men lika bra att ställa in sig på det värsta...

Min kompis har ett halvblod som har pålagringar i framknäna, hon fyller 31 år i år. Hennes knäproblem började när hon var 15 och inte kunde gå kvar som ridskolehäst. Efter det gick hon som hobbyhäst (lättare motionsridning) och de senaste åren har hon fått ta det lugnt i hagen och enbart gå skrittpromenader. Och den här hästen är fullt nöjd med att bara gå i hagen och "skrota", även om hjärnan ibland vill mer än benen orkar.

Antar att det är olika från individ till individ hur pålagringarna är och hur artros påverkar, men det behöver inte vara helt kört i alla fall. Håller tummarna för att det ordnar sig till det bästa för dig och din häst. :)

Nu kom det en positiv erfarenhet också, så håller tummarna att det ska gå bra med din häst!

Ja, man får klamra sig fast vid hoppet! Fast att bara gå i hagen känns inte som ett alternativ för min pojke. Inte i långa loppet i alla fall...

Det var det inte för min grabb heller...

Inledningsvis hade han sjukhage i ett par veckor, han skötte sig så himla bra men det rök ur öronen på honom av frustration:crazy: De sista fem månaderna provade vi att bara honom i hage och han tyckte livet var tråkigt, jätte tråkigt! Så när veterinären frågade hur jag ville göra var valet "enkelt" att ta bort honom,

Men hästen jag hade innan var hagpensionär sista två åren och trivdes jätte bra även om jag var skeptisk inledningsvis!

Har också en häst med lättare artros i ena framknäet.

Hur en häst med artros fungerar är ju väldigt individuellt. Allt beror ju på hur mycket och var osv. Det är ju många faktorer som spelar in. På min häst var det inte artrosen som var det stora problemet, det var ligamentskadan i samma knä. Hans pålagring sitter som en liten näbb framtill på mellersta leden i knäet. Veterinären bedömde att den inte borde sätta några hinder i vägen för honom. Men bara tiden kan ju utvisa hur det kommer att gå.....

Problemet/hältan kom i mitten på april 2008, i december 2009 blev han friskförklarad. Idag är han (än så länge, peppar peppar) en fullt fungerande ridhäst. Vi ska rida för laget i dressyrallsvenskan div 2 och börja hoppträna lite smått.

Jättemycket lycka till med din häst. Tråkigt när de blir dåliga och prognosen ser mörk ut :(

Usch inte alls roligt!
Min fick också atros i framknäet och blev sprutad men fick tyvärr avlivas. Han blev mycket sämre än han var när vi kom dit första gången. Jättetråkigt men det brukar inte se just ut för en häst som har fått atros och om de blir bättre är det bara promenadridning som gäller.

Tyvärr så kommer jag med tråkigt besked. Min förra häst hade artros i ena frambenet samt spatt i båda bak.
Ok. spatten hade gått över så småningom men artrosen gick inte över.
Fick tyvärr ta bort honom vid en ålder av 18.:cry:
Men du ska inte ge upp, det är ju inte säkert att det är samma.
Jag hoppas för din skull att din häst blir bra!
Håller ALLA tummarna!

Gick tyvärr inte så bra för min ponny heller..
Min veterinär som annars är ganska pessimistisk var inte odelad negativ innan dock. Han sa ungefär att "en del håller inte alls, andra till promenadridning, och en del kan tävla fullt ut".

För min häst började det som en skada (vrickning?), vet inte om det påverkade prognosen.

Du kanske kan prova ge glucosamin eller alger för att fösöka hålla leden i så bra trim som möjligt.
Dessutom so veterinären till mig att undvika att trava, det är bättre att bara skritta och galoppera.

Jag har genom åren behandlat och opererat tre hästar med artros, ingen av dem kunde leva vidare. Har fler fall i bekantskapskretsen där någon har fungerat en tid, men slutet har alltid blivit detsamma.
Inte kul och hoppet fanns ju i samtliga fall till att börja med.

Jag vet inte om det går, men en kompis har en travare som har artros på en bakkota. Hästen skoddes annorlund och hästen märker inte av det längre. Vet inte om det går på frambenen iof. Vet att de skodde så att ballarna var högre än tån.

Sista knappen: tack för alla peppningar! Jag märker ju, och vet om, att de allra flesta artroser - åtminstone i en så aktiv led som knäet - inte får en lyckad utgång. Jag ska ta vara på den här tiden tillsammans med min pojke och försöka ställa in mig mentalt på att det kanske inte går....Jag orkar absolut inte ha en häst som kanske går och har ont. Då skulle jag aldrig känna mig lugn och glad. Han är inte den som klagar i första taget heller.
Känns på nåt vis ändå gött att man delar detta med många och att andra har klarat det jag kanske måste...Samtidigt som jag förståss beklagar alla som drabbats...

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
664
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 859
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar