Artikel om digitalkameror

R

Rockriddaren

För er som nu funderat att köpa en lite dyrare digitalkamera, alltså en digital sådan, så rekommenderar jag er att läsa senaste numret av datormagazin (finns på det flesta bibliotek att låna om man inte vill köpa, tänkte vara laglig och inte lägga ut artikeln i pdf format)
där testar de ett antal kameror i klassen 6-10 000

Jag blev i alla fall väldigt sugen på en nikon d70s, medans de tyckte att minoltan fick bäst poäng totalt.
generellt kan man säga att de tyckte att de testade kamerorna låg väldigt nära varandra i kvalite och prestanda.

och iom detta inlägg har jag avancerat till Hoppare, hipp hipp hipp!
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Ja, jag prenumererar på DMZ och ligger i ev. köpartagen på en systemkamera. Har fastnat för Minoltan så det stärkte mitt beslut.

KM Dynax 5D blir det. Basta!!
Sen är ju frågan när man har råd......:crazy:
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Jag har en Konika Minolta Dynax 5D. Den är nog den bästa man kan få per krona så att säga.

Men. Den har sämst bildskärpa om man jämför med konkurrenterna men för hobbyfotografen är det inte något man generellt märker av.
Den är inte lika snabb som Nikons kameror.
LCD-skärmen är inte lika lätt att skydda som på Nikons kameror (där man kan köpa hårdplast-LCD-skydd) och har dessutom lägre upplösning än sina konkurrenter.
Den har ingen liten batterisnål display som visar inställningarna (man måste alltid använda den stora eller kolla inställningarna i den optiska sökaren).
Den har bara ett scrollhjul.
Det finns inget batterigrepp att köpa till.
Men den allra viktigaste nackdelen så som jag ser det är att om man en dag funderar på att uppgradera och köpa en kamera som är snäppet vassare måste man byta märke och då har man helt plötsligt inte möjlighet att använda de objektiv man skaffat till KM 5D, eftersom KM har sin alldeles egna bajonettfattning, och de har idag bara två DSLR:er, till skillnad från jättarna Nikon och Canon som har högvis med modeller i flera olika "klasser"....

Men anti-skaksystemet är super. Man kan ta "omöjliga" bilder på frihand med hjälp av det.
Den har låg brusnivå.
Den är otroligt lättnavigerad och tydlig, och alla knappar sitter på precis rätt ställe.
Den är frikostigt utrustad med "avancerade" funktioner.
Fungerar finemang även med alla gamla "analoga" minolta-objektiv.
Den är "lagom tung" och är lätt att greppa även när man sätter på ett fetare objektiv.


Men som sagt, idag är det ganska liten skillnad mellan budget-DSLR:arna. Det handlar mer om vilken man personligen tycker sig fungera bäst ihop med än vilken som har de fetaste specifikationerna.

Men hade jag köpt kamera idag istället för i somras hade jag nog lagt ut de extra tusenlapparna för att köpa en Nikon D70s enbart av uppgraderingsskälet, trots att KM Dynax 5D helt klart utklassar Nikon D70s när det gäller funktionalitet per krona...
 
Sv: Artikel om digitalkameror

För övrigt, om man inte har något emot att läsa recensioner på engelska så är ju dpreview.com den fetaste kamerareview-sidan som finns... :)
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Kan någon svara på en dumdum fråga i samband med digitalkameror?
Tidigare kamera som nu gjort sitt: Konica Digital Revio KD 310Z. Hyfsat snabb med tagningen och bra på rörliga bilder som hästar och barn.
Nyköpt besvikelse: Canon Power Shot A520. Tar trehundra år innan bilden tas och objektet hinner försvinna ur bild. Rörliga bilder blir bara sudd. Ska det vara så?
Kamerorna skall väl bara bli bättre, eller?
Och ja - jag har provat alla förbaskade alternativ som fanns att tillgå enligt instruktionsbok med slutartid och gud vet allt. Lika illa ändå.
Vad göra?
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Är det rörelseoskärpa eller rent generellt sudd? Du har ingen typisk bild du kan lägga upp på t.ex. photobucket?

Hur snabbt rör sig det som du fotar egentligen? Canon Power Shot A520 ska ju klara slutartider upp till 1/2000 (dvs slutaren är öppen 1/2000 s), så fort springer få barn. ;) Sätter du kameran på Shutter-speed priority och väljer 1/2000 borde det inte bli rörelseoskärpa på springande hästar (borde inte bli på "Fast shutter" heller). Din Konica-kamera har precis samma minsta slutartid.

Händer det även när du fotar ute mitt på ljusa dagen, eller bara inomhus? Kameran ska tydligen vara riktigt dålig på att fokusera i dåligt ljus, tyvärr. Är det månne så att du har svårt att hålla i den så att du rör kameran samtidigt som du trycker på avtryckaren? Prova att låta någon annan fota och se om felet blir samma för att utesluta det.

Kameran verkar vara hyfsat snabb för sin klass annars. 3s från att man sätter igång den till första fotot var taget. 1/10s att ta ett foto från det man trycker ned avtryckaren om man fokuserat innan och 9/10s om man kör med autofokus.


Men om du är missnöjd tycker jag du ska gå tillbaka med kameran dit du köpte den och be dem kolla om det är något fel på den eller visa hur du ska bära dig åt för att fota de bilder du önskar. Det har skett en rejäl förändring på digitala kameramarknaden sedan 2002, men du får ju också tänka på att Konican kostade 3-5000 ny och Power Shot:en ungefär halva det. Man får ju trots allt vad man betalar för.
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Min Kamera fanns med i listan som jag är väldigt nöjd med

Kodak EasyShare DX7630
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Men det är väl sagt att Sony ska ta över allt till KMs gamla kameror!?
Fast jag är också lite osäker på att köpa en dyrare KM-kamera...
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Jo det skall dom, men ja hade väntat tills ja sätt hur det ser ut innan ja investerade i en systemkamera med km fattning.
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Japp. Sony tar över KM:s kameratillverkning för DSLR.

Från länken Thomas_S postade:
"Sony who will continue to develop digital SLR's based around the Konica Minolta lens mount."

och

"From April 1 2006, Konica Minolta PI will consign the customer service operations for Konica Minolta cameras and related products* to Sony, and Sony will implement service operations from that date onward.

* Konica Minolta, Konica and Minolta brand film cameras, digital still cameras, lenses, accessories etc.
"


Med andra ord ingen fara. Sony tar över utveckling och kundservice av kameror från KM. Vad är faran? Jag ser det snarare som något positivt. Om Sony förstår att utvecka bra DSLR:er och modeller i olika prisklasser kan de lätt börja konkurrera om hobbyfotograferna med canon och nikon. KM Dynax 5D är definitivt ingen dålig kamera jämfört med nikon D5 och canon 350D...
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Det vore väl direkt korkat av Sony om de bytte fattning. Det finns gott om Minoltaobjektiv på marknaden och gott om Minoltafundamentalister.
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Klart det vore korkat, o misstolka mig rätt.
Jag anser att Km gör väldigt fina kameror, o eftersom dom är lite efter så får dom se till o göra bättre kameror än nikon/canon för att hänga med.
Tex deras integrerade antishake teknik är väldigt bra.

Men nu finns det företag som har gjort konstigare saker än så utan att äns byta ägare, så ja skulle åtminstone vara aktsam tills sony släpper en kamera i sitt eget namn.

Sony har idag även en så när som digital system kamera, förutom att objektivet inte går att ta av.
Och den ligger på 10 mp.

Vid maximal otur så inom något år så dumpar sony km fästet o allt som har med km o göra o plockar all teknik till sina egna kameror.

Å andra sidan vid maximal tur så börjar carl zeiss som sedan tidigare har ett mångårigt sammarbete med sony tillverkar optik till KM.

Zeiss har redan börjat tillverka optik dedikerad till nikon eftersom contax så gott som är ute ur leken o contax var den enda tillverkaren av småfilms kameror zeiss hade som partner, alla andra är mellan o storformat.
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Ja, där håller jag med. Men eftersom jag är KM-ägare tänker jag fortsätta tro på att sony fortsätter med KM-fattningen. Och framför allt att de breddar utbudet i mellanklass-DSLR:na. KM har/hade ju bara Dynax 5D (förutom den "antika" 7D). Jag hoppas helt klart på att Sony tar upp kampen mot Nikon och Canon, men håller fast vid KM-fattningen.

Byter de fästet mot Canon- eller Nikonfäste så må det väl kanske vara hänt även om jag personligen förlorar på det. Men frågan är då hur intresserade Canon eller Nikon skulle vara av att låna ut sitt fattning till Sony?
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Jo ja hoppas oxå dom fortsätter att använda KM fästet.

Att dom skulle gå över till Nikon F eller canon EOS ser ja som en näst intill omöjlighet,

Främst för att det rätt gamla fästen, o nikon är ju utan tvilan äldst, med sin F som är från sena 50 talet.

Canon med sin Eos som dom bytte till i slutet på 80 talet är klart nyare.

Dock så var ingen av dessa designade när det fanns digitalasystemkameror, förutom på experiment stadiet.
Så sony hade faktiskt kunnat vara först förutom det totalt floppade 4/3 systemet att designa ett fäste för digital
 
Sv: Artikel om digitalkameror

fast det känns lite som en dödsstöt för ett företag som inte haft alls på DSLR-marknaden att göra att slå till och designa en ny fattning. Det skulle ju innebära ännu större inkörningsperiod eftersom det då inte skulle finnas några kameraköpare med en klar objektivarsenal på jakt efter kamera eller objektivköpare som redan har kamera. Låt säga att Sony lanserade en ny fattning och 10 objektiv. Det känns som varenda fotograf med tankar om att utveckla sitt foto skulle backa och vänta med att köpa en kamera med sådan fattning (även om den skulle vara bättre än de gamla) innan h*n kunde känna sig säker på att den hade en framtid...

Det ligger nog på de stora jättarna (idag Canon och Nikon) att ta fram en ny fattning och driva den hårt om det ska slå.
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Jo klart det ligger något i det du säger.
Men den stora marknaden idag ligger i volym och inte kvalitet.

Det är dom mindre digitalkamrorna som håller canon o nikon flytande.
Och även i en viss mån dom billigare systemkamrorna.

Så sony skulle kunna byta fattning och helt enkelt förlita sig på nya kunder som tidigare varit nöjda med sonys mindre kameror.

Fast det är klart den risken tror ja inte är så stor, chansen att dom faktiskt håller sig till KM fattningen ett tag framöver är rätt stor.

Men samtidigt skulle jag som köpare vidta en försiktighet, och kanske avvakta tills dom faktiskt släppt en kamera.

Vore synd att köpa in sig i ett system som inte kommer utveckalas.
Fast å andra sidan så finns det 3parts tillverkare på objektiv som levererar i KM fattning så det är inget problem.
Det ända som vore synd vore att man inte skulle kunna uppdatera sig på kamerahus området utan att faktiskt bli tvungen att byta allt.

Men det är bara en teori, som jag verkligen hoppas inte blir av, för KM har en skara, liten visserligen men ack så trogen kunder.
Vore klart ostrategiskt att överge dom
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Ja, vi får väl se vad som händer. Själv kommer jag nog gå över till Nikon när jag får möjlighet, om inte Sony verkligen visar framfötterna och börjar piska Nikon. Vilket jag dock inte håller för särskilt troligt.
 
Sv: Artikel om digitalkameror

Tack för råd och tips! Som skrivet - man får vad man betalar för och med tanke på att jag hängde med i ungefär 5 % av faktainnehållet i denna tråd så ska jag nog inte ha mer avancerat än "klick-o-ladda-in" i min hand!
Jag bytte till en Dimage och skickade den gamla på service.

Finns det någon bok i stil med "fotografering för dummies" som ni kan rekommendera?
/Sanne
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp