Artikel med vanföreställningar?!

A

ang

Fick en klubbtidning i går där det stod om en foderföreläsning som en av Kraffts rådgivare hållit. Där fanns att läsa lite saker som jag ställer mig djupt tveksam till.

Det första var att bakjäst skall vara så bra för känsliga hästmagar, eller magar i obalans. Det andra var att fånghästar var känsliga mot protein och att bakjäst även här var att rekommendera som förebyggande behandling/ kost.

Jag vet förvisso inte om det är artikelförfattaren som gjort snabba anteckningar, eller om detta var vad som de facto sades på föreläsningen - men hur som, det är denna fakta som sprids i bladet i fråga.

Så - kloka och kunniga bukefalister. Har ni hårda fakta, eller bra länkar att hänvisa till?!
 
På SVAs sida står det bra om fång. INTE ETT ORD om proteiner. Även på Kraffts hemsida har de tagit bort texten där det står samband mellan protein och fång. Kanske föreläsaren hade gamla "fakta"?

Bakjäst har jag hört bra om till stökiga magar, och det stämmer väl överens om fångteorierna man har idag. Men jäst har högt protein så föreläsaren har ju sagt emot sig själv där!
 
Halvmjukfakta:
Nu undrar jag hur det går ihop med proteinkänslighet och jäst? Har man bra hö borde den rekommenderade dosen foderjäst (var det 400g eller 1dl/100kg?) för tarmstörningar innebära en överskott av proteiner...
Jag har en rapport skriven av forskare beskriver hur 7,5g/kg häst av kolhydrater av typen fruktan utlöser fång inom 48 timmar.
Jag har även vissa rapporter angående stärkelse men ingenting som ger några som helst antydningar om proteiner. Däremot kan det finnas risk att överdosera proteinerna i en redan insjuknat häst och därmed försvåra läkningen (vid foderförgiftningen).
Magdalena....Jag missade att du redan hade nämnt det första
 
Ska kolla upp SVA, och just det där med jäst/ protein flög faktiskt genom hjärnan som hastigast...

För mig får gärna artikeln ha rätt, men det känns inte som om den hade det - och i det fallet med icke kritiska läsare kan det ju lätt bli lite tokigt :(
 
Att eliminera orsaken till fånganfallet är A och O i behandlingen, missar man det är det troligt att hästen måste avlivas. Att rekommendera en proteinfattig diet tycker jag är ett allvarlig miss från en framstående foder leverantör.
*Armada blir ledsen*
 
I USA står många hästar på rent lucernhö, d.v.s. mkt höga proteingivor. Utan att få fång. De kissar ut överskottet, så möjligen blir de lite törstiga...
 
Ojdå! Jag har uttryckt mig klantigt!!:o :o

Jag har inget emot höga proteingivor, men tyckte att artikelförfattaren/ föredragaren motsade sig självt om nu protein var skadligt då det samtidigt rekommenderades bakjäst.

Vad jag var ute efter i mitt originalinlägg var att jag inte tror att det är riktigt upplysta teorier; har för mig att jag läst något om obalans i fodret/ stärkelse/ osv om fång - inte att man ska svälta sin häst! Och artikeln jag syftar till gjorde mig tveksam, och lite fundersam - för om du inte ifrågasätter det skrivna ordet kan det lätt bli (o)sanning.
Därför ville jag ha era smarta tankar om ämnet.

Har jag lyckats reda ut något av mina inlägg nu?!
 
Har du lust att återkomma med svar från SVA angående jäst?
Jag ger min fånghäst jäst och det kan vara intressant att veta om det kan hjälpa förebygga framtida återfall.
Vill inte gärna ringa Krafft...
 
Men bakjäst ger man väl inte i så stora mängder att det lir något proteintillskott att tala om?

Det är ju foderjäst som man ger hektovis av. Men ger man verkligen så mycket bakjäst?

Tanken att ge jäst över huvud taget är säkert att stabilisera upp tarmfloran, men till det finns det ju betydligt vassare grejer, probiotika...
 
Jag ger 100 gram om dagen. Som kur visserligen (1 månad), jag vet inte hur mycket man ska ge om man ger det jämt.
 
Gah. :crazy:

Har drabbats av allvarliga uttryckssvårigheter i denna tråd, och återkommer om jag kan förklara mig bättre. I skallen låter det helt ok, men uppenbarligen får jag inte fram frågorna på rätt sätt... :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp