Återigen ser man okunskap när det gäller grovfoderfodring. Ok, man räknar ut en foderstat och stirrar sig blind på vad som står på höanalys och på pappret med det som är uträknat. Kan man lite om utfodring så vet man att även shettisar reglerar grovfoderintaget utan att lägga på sig nämnvärt. Jag har haft hästar i olika åldrar och i olika storlekar i samma hage. Hur gör man då? Jo, ställer hästarna på fri foder ute och ser till att hästarna har lite hö kvar på morgonen inne.
Det jag ofta reagerat här på forumet är att det bli ett ramaskri om en shettis får mycket mat, men det är fullt tillåtet att ge en större ponny eller en häst väldigt lite hö. En häst äter inte mer än vad den behöver och blir hästarna feta måste man tänka ut vad som gör dom feta. Kan man ordna magrare grovfoder så att dom kan äta fritt och balansera upp fodret med kraftfodergivan borde väl vara det ultimata?
För man kan aldrig komma ifrån att gammalt i tiden gjorde bönderna skillnad på kohö och hästhö. Hästarna fick finare hö än korna och då tänker jag mer på stråtjockleken. Antingen bärgade dom hästhö tidigare eller så tog dom hö från en äldre åker som inte blivit sådd på flera år. Jag har själv gett både kohö och hästhö till hästarna och sett att hästarna äter hellre finare strån än grövre strån.
Hur många är det inte som står med hästar på kraftfoder på ca 4 kg och funderar på varför hästen inte orkar äta hö? Om man balanserar om grovfodergivan så att hästen får större delen av givan i hö istället för kraftfoder så får man friskare hästar som inte svälter varken på dagarna ute i hagen eller inne i boxen/spiltan på nätterna. Iof så är det sällan fritidshästar som behöver såna mängder med kraftfoder som tävlingshästar men det förekommer hos okunnigt folk. Min travarnordis jag hade fick 4,5kg kraftfoder+fri hö, men han kördes väldigt mycket den perioden då han tränades. Snittsträckan var 1-1,5 mil 5 dagar i veckan i varierande terräng.
Jag blir mörkrädd när jag läste att det Pinnen hade i maginnehåll bestod av 4 liter mat. Att en häst måste använda sig av fettlagret i hjärnan för att överleva är rent förskräckligt att läsa. Jag försöker nu när jag inte har fri tillgång till mina hästar se till att utfodra dom ungefär 4ggr/dag och lägga ut ett större lass hö i hagen för natten. Att utfodra med ögat är inte fel. Jag hade min arab inhyrd i ett stall där dom hade sista utfodringen med kraftfoder vid 22-tiden. Då är det upp till hästägaren själv att lägga ut hö sent på kvällen så att det räcker i flera timmar. Då kom hästarna ut vid 4.30 på morgonen och fick sitt morgonhö+kraftfoder då. Men det jag reagerade på var att det var för långt mellan utfodringstillfällena på dagarna om man inte gav dom nåt när man kom dit.
Det man kan göra om man håller på att bygga ett nytt stall för inackoderingshästar är att göra en foderautomat som är tidsstyrd så att hästarna får ett par mål mitt på natten. Inte tror jag att nån är direkt sugen att kliva ur sin sköna säng för att åka till stallet för att nattutfodra. Man kan lägga större delen av grovfodret i boxen eller så har man fri tillgång till hö alternativt med tidsstyrd foderautomat så att hästen har sin sysselsättning och att magen får arbeta. Då har man löst svältproblemet i alla fall. :smirk: