årstidsbunden deppighet

Hazel

Trådstartare
Jag lider sedan många år av depression men det går från att vara helt hanterbart vår/sommar till att vid ungefär denna tiden på året vara daglig önskan om att få slippa leva alls. Varje år under sommaren tänker jag att detta året blir nog bättre, jag lägger upp någon slags plan för att överleva och sen krashar allt. Det enda som faktist hjälper är att åka nånstans där solen skiner (behöver inte vara varmt, bara bra väder) men i verkligheten bor jag i södra Sverige och ser solen nästa gång i mars ungefär.. Jag är dessutom sjukskriven så att bara resa iväg är inte ett alternativ direkt.

Jag har ätit antidepp men slutade på den för nåt år sedan, jag upplevde inte att den gjorde nån större skillnad på det här. Finns det någon antidepp som funkar att ta bara höst/vinter? den jag tog var helt sjöjävlig att sluta på och det känns inte aktuellt att gå igenom det varje vår tex, det tog mer än en månad att trappa ner på medicinen.

Jag äter D vitamin året om samt andra vitaminer så det behöver jag inte tips om

Jag lider sedan många år av depression men det går från att vara helt hanterbart vår/sommar till att vid ungefär denna tiden på året vara daglig önskan om att få slippa leva alls. Varje år under sommaren tänker jag att detta året blir nog bättre, jag lägger upp någon slags plan för att överleva och sen krashar allt. Det enda som faktist hjälper är att åka nånstans där solen skiner (behöver inte vara varmt, bara bra väder) men i verkligheten bor jag i södra Sverige och ser solen nästa gång i mars ungefär.. Jag är dessutom sjukskriven så att bara resa iväg är inte ett alternativ direkt.

Jag har ätit antidepp men slutade på den för nåt år sedan, jag upplevde inte att den gjorde nån större skillnad på det här. Finns det någon antidepp som funkar att ta bara höst/vinter? den jag tog var helt sjöjävlig att sluta på och det känns inte aktuellt att gå igenom det varje vår tex, det tog mer än en månad att trappa ner på medicinen.

Hjälper det om du är ute flera timmar mitt på dagen varje dag?

Ljusterapi annars?

Det finns absolut, däremot vill jag inte råda om sort.

Var har du fått hjälp med medicin osv?
Vc? Öppenpsyk?
För mig (dock är jag osäker på om alla depressioner var årstidsbundna men de flesta) vände det inte förrän jag träffade en psykiatriker som satte in rätt medicin.
Vanliga SSRI hade noll effekt. Nu står jag på vad som antagligen blir livslång medicinering med ett preparat vars primära område verkligen inte är depressioner.
Mina depressioner blev värre och värre för varje gång och sista gången pågick den (eller om det var flera täta) tills medicineringen fungerade.
Terapi hade väldigt liten effekt. Mer än att möjligen hantera vissa delar av depressionernas symptom något bättre.

Var har du fått hjälp med medicin osv?
Vc? Öppenpsyk?
För mig (dock är jag osäker på om alla depressioner var årstidsbundna men de flesta) vände det inte förrän jag träffade en psykiatriker som satte in rätt medicin.
Vanliga SSRI hade noll effekt. Nu står jag på vad som antagligen blir livslång medicinering med ett preparat vars primära område verkligen inte är depressioner.
Mina depressioner blev värre och värre för varje gång och sista gången pågick den (eller om det var flera täta) tills medicineringen fungerade.
Terapi hade väldigt liten effekt. Mer än att möjligen hantera vissa delar av depressionernas symptom något bättre.

Öppenpsyk, har dock inte träffat min läkare på mer än två år, får bara medcinen utskriven (sömnmedecin)

Motion!
Pulshöjande träning tre dagar i veckan ska vara lika bra som antidepressiv medicin mot lättare depressioner enligt min sjukgymnast på psykiatrin. Jag tror mycket på det och tränar därför konditionen tre dagar i veckan, allt för att undvika att hamna i en depression igen.
Äter sedan väldigt många år antidepressiv medicin också, men känner att träningen hjälper mig.

Motion!
Pulshöjande träning tre dagar i veckan ska vara lika bra som antidepressiv medicin mot lättare depressioner enligt min sjukgymnast på psykiatrin. Jag tror mycket på det och tränar därför konditionen tre dagar i veckan, allt för att undvika att hamna i en depression igen.
Äter sedan väldigt många år antidepressiv medicin också, men känner att träningen hjälper mig.

Nu är det inte riktigt lättare deppression när man dagligen vill att livet ska va över. Dessutom är jag kroniskt sjuk och kan inte träna. Jag går promenader varje dag och det är vad jag klarar av

Nu är det inte riktigt lättare deppression när man dagligen vill att livet ska va över. Dessutom är jag kroniskt sjuk och kan inte träna. Jag går promenader varje dag och det är vad jag klarar av
Jag hade en svår depression i våras med inläggning som följd, men jag blev utskriven började jag simma tre gånger i veckan och sakta men säkert började det bli bättre. Så för mig hjälpte det mot medelsvår depression, men i kombination med läkemedel såklart. Du klarar inte av att simma heller då antar jag?

Sök hjälp hos vården. Hörde på P4 radio för någon vecka sedan där de pratade om SAD - säsongsberoende depression. Du är knappast ensam om det här.

De tips som finns är: Motionera, försök få så mycket solljus du kan, sov ordentligt, ät D-vitamin tillskott (jag vet den här sista är omdiskuterad rent vetenskapligt men vi har ju D-vitaminbrist på vintern så..)

Jag trodde länge att jag hade höst/vinter depression men ingen trodde det fanns (back then..) men idag är jag behandlad för PMDS (som PMS, fast värre) och får medicin mot det som också verkar hjälpa lite. Men jag måste ändå ta mig i kragen o motionera jaga dagsljus + sova mer på höst/vinter....

Öppenpsyk, har dock inte träffat min läkare på mer än två år, får bara medcinen utskriven (sömnmedecin)
Prova söka tid igen? Och se till att du berättar hur jobbigt det är och att vardagen inte fungerar?
Jag fick söka 2ggr innan de förstod allvaret. Första gången var det vanlig SSRI och tillbaka till remitterande läkare.

Utöver det som redan sagts (jag tycker också det låter klokt att ta hjälp av vården och att försöka vara ute så mycket som det öht går när det är ljust)... Äter du bra i övrigt? Jag vet inte hur du är, men jag själv påverkas extremt av vad jag äter och påverkas mycket av hur ljust det är ute osv. Om jag äter dåligt under vinterhalvåret, då blir det så att jag bara vill skjuta skallen av mig själv mest hela tiden och jag får kämpa för att öht klara dagen. Om jag däremot äter bra (ingen snabbmat, inget godis, ingen läsk, bara ordentligt lagad varierad mat) så blir allt extremt mycket enklare och jag kan t.o.m. vakna och känna mig pigg och på bra humör.

Utöver det som redan sagts (jag tycker också det låter klokt att ta hjälp av vården och att försöka vara ute så mycket som det öht går när det är ljust)... Äter du bra i övrigt? Jag vet inte hur du är, men jag själv påverkas extremt av vad jag äter och påverkas mycket av hur ljust det är ute osv. Om jag äter dåligt under vinterhalvåret, då blir det så att jag bara vill skjuta skallen av mig själv mest hela tiden och jag får kämpa för att öht klara dagen. Om jag däremot äter bra (ingen snabbmat, inget godis, ingen läsk, bara ordentligt lagad varierad mat) så blir allt extremt mycket enklare och jag kan t.o.m. vakna och känna mig pigg och på bra humör.

Jag äter betydligt bättre denna hösten än jag typ gjort någonsin och mår ungefär 4 gånger värre än förra året så jag tror inte det har jättemycket med det att göra. Har inte världens bästa matvanor men har uteslutit både godis och läsk och det går alltså bara utför, har gråtit i tre dygn nu

Som jag skrivit tidigare så äter jag SSRI sedan typ 40 år.

De gånger när jag mår så toppen att jag gör ett uppehåll så har jag noll utsättningsproblem. När mörkret kommer tillbaka så startar jag igen och det hjälper samma dag.

Det jag äter - Citalopram - används vid PMS också vad jag förstår? Dvs man tar den de dagar i månaden man behöver.

Jag är överygad om att det finns hjälp att få. Bara man hittar rätt hjälp. Testa vidare tills man hittar det som funkar.

Sådär ska ingen behöva må @Hazel

Jag upprepar mig. Diskutera andra sorters medicin med läkaren. Den depression du beskriver handlar uppenbarligen inte om sänkt humör som botas med nyttig mat, motion och frisk luft. De sakerna är så nlart bra, men inget tyder på att det är där dina problem bottnar, vad jag kan förstå.

Förutom medicin, så någon sorts samtalsbehandling.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 062
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila