Okey då, 150000 per häst var väl en rätt låg målsättning
. Det är bara det att kraven sänkts, numer är jag nöjd ifall de går bra att lasta eller att de är snälla att duscha efteråt
.
Jag tycker inte att jag tränar speciellt hårt längre, förut var jag dock alldeles för ambitiös och körde 7 dagar i veckan och ganska så tufft också, men sedan jag vfick barn har väl inte riktigt tiden räckt till det och det kanske är lika bra??!! Mina hästar brukar vara bra tränade vilket märks ifall man lämnar de i proffsträning. De är väsentligt mycket mer tränade än en häst som är i proffsträning, har lägre puls, återhämtar sig snabbare, är starkare osv.
Vi tränar året runt men vintern är såklart då vi tränar som hårdast men det beror på att träningsmöjligheterna är så förfärligt bra. På sommaren är det lite sämre att träna hemma och vi får åka upp till banan och köra fort varje vecka men som regel försöker an ju starta dem under sommaren så träningen blir mest underhållande. På våren blir det oftast lugnare träning då snön försvinner och tjälen börjar lätta, det är förädiskt att köra, blir underminerat och man riskerar att köra sönder sin häst. Samma på hösten då det blir kallt och fryser, då blir det ju stenhårt och man får snällt ta det lugnt tills det blivit is och snö vilket kan dröja allt ifrån ett par veckor till några månader om man har otur.
Sedan är det ju det här med kondis. En häst kan ha väldigt bra kondition men det är inte samma som mjölksyraträning och det gäller först och främst ostartade hästar. En tidigare startade häst brukar ha de farterna i kroppen och hänga kvar på gamla tider fast de inte tränas märkvärdigt hårt eller mycket..Men en ostartad häst måste ner och pressa lite på gränsen för att höja mjölksyratröskeln, annars kommer det bara bli skit och pannkaka då man startar.
Träning är färskvara-alltså mjölksyraträning, och måste tränas för att behållas..
Jag tycker det är optimalt att starta var 10-14 dag någonting men det beror ju på allt annat också. Kan hända att det blir för tätt ifall hästen har fått för tuffa lopp, det kan också gå bra att starta tätare några enstaka gånger. Men man ska ju ha poäng också så man kommer med annars kan man ju glömma att få vara med varannan vecka vare sig man vill eller inte. Inte om man bor i den här änden av landet iaf. Har man lite poäng blir det oftast som en ond cirkel, man får starta mer sällan och från dåliga lägen, och då räcker inte hästen till, får ännu sämre med poäng, sämre läge nästa gång osv och så är den onda cirkeln igång...
Nu har nyförvärvet iaf börjat vara i form, han är mer laddad då man kör, ser fin ut i pälsen osv. Ska börja köra honom med pulsmätaren nu för att se var han ligger någonstans men det känns inte som att han är så långt borta från start. Han ska få åka upppå banan nu och gå ett lite vassar jobb och kanske ett provlopp så jag får se hur han fungerar och om han behöver någon speciell utrustning..
mvh jesse