G

GALOPP

Överallt talas det om denna kräm/gel - har hört om den i massagesammanhang förr.

Vad är det för någonting egentligen?
Vad använder man den till? Är det som ett slags liniment?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arnika

Arnika är ett liniment. Kom till oss i morgon så ska du få en rejäl lektion!

Flytande Arnika har man oftast på senor och leder och gelen har man på muskler.

Och jag käkar Arnika i tablettform (homeopatmedel) mot min värkande muskler.
Funkar fantastiskt :bow:

Vad gör det i kroppen? Fungerar det som verktabletter? Nu blev jag lite nyfiken :angel:

Jag TROR att det har en antiinflammatorisk effekt. Detta baserar jag på att det är inflammatorisk smärta i min kropp som den hjälper emot. Huvudvärk har den inte botat på mig iaf.
Har fått rådet att använda arnika direkt efter överansträngning av musklerna tex. Låter som antiinflammatoriskt för mig iaf.

Dock slipper jag de gräsliga effekterna som jag får av vanliga antiinflammatoriska, kan inte ens äta Ipren utan kraftiga magsmärtor.

Hemskt nyfiken, var jobbar du? Räcker nog med att du säger i vilken del av staden så TROR jag att jag kanske kan gissa :D

Följdfråga: Skillnaden mellan Arnika och Aloe Vera-liniment? Är det att Aloe Vera är värmande - eller är Arnikan det med? Gaaah...

Alla liniment är värmande, så fort de heter något med kylande (kylspray, kyllera, blue lotion (ehm...)) så är det kylande. ;)

Det med aloe vera liniment är att det innehåller aloe vera.

Nej, vänta, Aloe Vera har väl kylande effekt, lite iaf? Åh, har ju sånt till hästen... Hm...

Senast ändrad:

Okay, tack!

Jag har Aloe Vera Liniment, och visst fasen är det väl värmande? I alla fall på mig själv haha :angel:

Det finns liniment som är både kylande och värmande också... Först kylande, sedan värmande.

Om aloevera linimentet är kylande eller värmande beror på övriga ingridienser, endast aloevera gör inget alls, möjligtvis kyler det liiiite. ex menthol, eukalyptus är kylande medan ex kamfer och arnika är värmande.

Om jag inte minns helt fel så har jag sett olika varianter av arnika gel i butikerna, inte bara märken utan sorter. Vad skiljer dem åt? Vilket fabrikat använder ni?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: Emma-pemma
·
Hemmet Det känns som det finns emaljmuggar till salu överallt. Jag förstår inte användningsområdet. Är det någon slags plastbantning så man...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 288

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka