Arnika tinktur

skogsridmulle

Trådstartare
Köpte jag igår och provade massera in, först tyckte jag att jag tog för lite så jag tog lite mer och då löddrade det som tusan!
Hur gör ni som använder det?

Sv: Arnika tinktur

Jag brukar änvända en tom plastspruta (utan kanyl såklart) för att få tinkturen ner på huden och inte i pälsen, löddrar då inte lika mkt. Blir även mindre slöseri då inte så mkt hamnar på pälsen. Men det ska löddra, brukar komma lödder när man knådat ett tag.

Tack! :laugh:

Några frågor till, använder du det efter hårda/längre pass eller efter varje pass? På muskelgrupperna eller även som våtvarmt omslag?

Tack! :laugh:

Några frågor till, använder du det efter hårda/längre pass eller efter varje pass? På muskelgrupperna eller även som våtvarmt omslag?

Jag kan berätta hur jag gör!

Använder det varje dag, även om jag inte rider. Men masserar alltid in det efter ett ridpass för om man tar det innan kan sadeln/schabraket göra så att hästen får brännskador.

Använder det när han gått hårdare pass, så inte varje dag. Men det är ju inga problem med att använda arnika varje dag, är så pass milt för huden. Använder ibland på benen under lindor och på has under back on track hasskydd. Oftast dock på ryggen + bogen, då brukar jag lägga över en uppklipptsopsäck(plastbit) och ett täcke. Ger då mkt bättre och snabbare effekt! När man masserat in ryggen är det bra att lägga på ett täcke för att få större effekt + att hästen inte ska bli kall av vätskan. Det där med att lägga på en sopsäck fick jag i råd av min equterapeut, funkar superbra!

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka