Arnika på ryggen, farligt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Miloni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 15 034
Sv: Arnika på ryggen, farligt?

intressant. tack för information.

fast ska jag ta det på allvar så vill jag nog ha en mer fakta baserad hänvisning.

jag vidhåller nog att vid minsta risk för blistring så står det på flaskan, och arnika säger snarare att det är helt okej att täcka och linda, så milt anses det vara.

håller helt med dig i övrigt ang. liniment men anser tyvärr inte en enskild användares erfarenhet som illustrativt för sanningen. Har som flera i tråden använt arnika på måååånga hästar och aldrig haft en enda tendens till problem, inklusive med täckning/lindning. anser det INTE vara en särskilt trolig risk. alls.

har du vid en erfarenhet av blistring på en häst, fortsatt använda det på samma sätt på en annan häst? nyfiken bara, det låter inte troligt, särsklit inte du som är väldigt försiktig och mån om dina djur, vilket gör att jag drar slutsatsen att du haft typ EN episod, som du baserar påståendet på?

jag upplever gelen som mkt vattenlöslig, den bildar samma skum som den flytande arnikan, och har ingen kletfaktor. nästa dag, även i lång päls, är substansen helt borta.

använder man den på sig själv dessutom, så får man ytterligare känsla för hur mild och hur annorlunda verkande än vanligt liniment, den är.

Senast ändrad:

Lät som om frågorna var till mig? Svarar på några hur som.

Jag har inte använt linimentet fler gånger, eller på andra hästar, just eftersom jag inte säkert vet om reaktionen som den här hästen fick kan komma av linimentet.

Ska ta och läsa på flaskan imorgon exakt vad det står, om det kan stå något om blistring, att man ej får täcka etc.

Har också enbart hört om att Arnika ska vara super milt, och därför tyckte jag det verkade som ett bra alternativ!

nej det var till centaur - om du tittar i övre högra hörnet på varje inlägg ser du vilken användare det riktas till :)

det står inget alls om blistrings risk på arnika flaskorna. av den anledning att de som sagt inte anses ha ngn sådan risk alls.

Jag vet ang namn i hörnet, lät bara som om frågorna kunde varit stälda till mig, så tolkade fel och gissade att du ev kunde glömt ett kanpplån :D

Jag linimentar min häst efter hård ansträngning och när massören varit på honom, han blir sjukt trött i musklerna av det. Jag använder utspädd Radital som jag sprayar på och masserar in, ffa bakdelen och ländryggen men även runt bogbladen, manken etc och ner på benen till knäna och haserna, och är noga med att linimenta bakknän också.
Och BARA efter hårt arbete eller massage som sagt, det finns ingen anledning att göra det om han inte ansträngt sig, det ger lixom ingen verkan och man ska ju inte använda liniment varje dag. Så jag försöker hålla koll på att inte använda det efter varje varje pass utan bara de som varit jobbiga, jag kollar igenom hela kroppen innan jag tar på liniment om han har något litet skav eller vad som och då linimentar jag inte på det området alls.
Min häst kan mycket väl vara hyperkänslig för saker o ting men har aldrig reagerat på liniment.
Bakom öronen har jag dock en mildare typ av Radital i gelform för att absolut undvika att det skulle bli något. Just nacken är jag alltid extra försiktig om i o m att där ligger ju grimma, träns ev. hals på täcket på. Och min häst är så satans rädd om öron o.s.v. så jag vill inte bidra till att det skulle bli värre.
Och jag linimentar efter att jag skrittat av länge och stretchat och efter det står han med svettäcken och torkar o svettas av ordentligt, sen ryktar jag bort det. Han har aldrig reagerat på liniment men så används det ju inte hela tiden och jag är noga med att han inte har några småsår eller liknande.

kl
Vad ar skillnaden pa gel och flytande?
Var hunds osteopat anser att flytande ar battre (jag kom naturligtvis inte for mig att fraga nar jag var dar).

Jag masserar min häst regelbundet överallt nästan med arnika linement. Men så var det en i stallet då som sa att man absolut inte på något sätt får linementa ryggmusklerna på hästen, att dom på något sätt skulle vara känsligare där än på andra muskler? Att det lättare blir blistrings skador på ryggen?

Nu blir jag ju givetvis väldigt orolig över ifall jag skapar blistrings skador på min häst, att han blir öm i ryggen osv.

Jag rider givetvis inte heller samma dag som jag har linementet på ryggen.

Det är alltså inget fel på min häst, jag masserar i förebyggande och för att han blir väldigt avslappnad och tycker om det.

Jag hade arnika linement på min häst och det totalt brände sönder hans stackars ben, jag vet inte men var ialf försiktig!:(

Vad olika det är, min häst har vad jag märkt aldrig reagerat på arnikan alls, inte ens då jag lagt täcke på honom :o Har faktiskt aldrig tänkt på att det blir kanske lite som att linda över linement. Rider gör jag dagen efter och det har han heller aldrig reagerat på.

KL
Jag har haft väldigt tur då kanske, är det värt att fortsätta som jag gjort eller finns det risk att hästen kan ändra på sej och bli känslig? Jag använder gelen om det har betydelse, och han har vinterpäls nu, ganska så tät sådan.

Man vågar ju knappt ha på hästen nånting när man läser hur det kan bli..:crazy:

Lånar en gammal tråd.

Om man nu har kletat in ryggen med arnika gel och efter att ha läst tråden ångrat sig.:angel: Hur får man bort det? Så att jag kan rida imorgon utan att fundera på om han blir blistrad eller ej.

Du behöver inte vara oroligt för att det ska blistra imorgon för att du har haft på arnica gel idag. Borsta ordentligt som vanligt där all utrustning ska sitta.

Jag har använt arnica i alla år på mängder av hästar. Gelen är speciellt utformad för muskler eftersom det är en bättre konsistens för detta, i övrigt är det ingen skillnad mer än att tinkturen av naturliga orsaker blir mer koncentrerad. Jag använder ofta tinktur på ben i kombination med stallbandage med mycket goda, och aldrig några negativa resultat. Gelen använder jag vid behov på musklerna. Men alltid efter arbete osv, man lägger inte på linement eller produkter av något slag precis innan man ska arbeta/använda utrustning som ger tät friktion med huden. Täcke och stallbandage är en annan sak.

Radital hade jag personligen aldrig använt, för starkt -arnica är ett mycket mildare preparat. Jag har aldrig sett blister efter arnica. Jag kan tänka mig att man skulle kunna få samma problem som man skulle få om man lindade fel utan något preparat alls men det är en annan sak!

Du behöver inte vara orolig. Arnikaliniment är väldigt milt och skonsamt. Är övertygad om att de som fått reaktion har en arnikaprodukt med andra tillsatser. Är själv användare av olika liniment. Anser att man linimentar alldeles för lite. Idrottsmän linimentar ofta, våra tävlinghästar är också idrottsmän. Ser det i alla fall positivt att många är försiktiga med vilka produkter de använder.

Ja det var lite så jag tänkte när jag kletade på det. Jag har använt det på andra muskler förut och fått en bra effekt. Men det är ju lite speciellt på ryggen eftersom sadeln ligger där. Vad bra det vore om de kunde prata :)

Jag brukade ha liniment på ryggen förut, men efter att en av Axelssons utbildare sagt att man inte ska ha det, så har jag undviker det, men har haft det någon gång.

Senast ändrad:

För att det bränner skulle jag gissa.

Tror inte det var för att det blistrar, har för mig att det var något om ligament och sånt vid ryggraden men jag kan komma ihåg helt fel :o

självklart är det möjligt, men det är nog väldigt sällsynt, om den tål radital men inte arnika. jag skulle ALDRIG ta radital på ryggen just pga hur himla starkt det är.

normalt är ju tillverkarna otroligt nojjiga med att inte skriva på flaskan ev. risker som kan förekomma. faktumet att det står på radital och samtliga andra starka liniment att man inte ska täcka, men arnika vågar säga att det är okej, är illustrerande för mig, samt om man har koll på skillnaden hur medlen verkar - de traditionella linimenten verkar ju genom helt andra ingredienser som sagt.

täckade du efter appliceringen eller fick den skorpor ändå?

kanske ngn allergi reaktion? :confused:

Står inte på Radital Gel... Jag använde det på ryggen och täckade och voila - Blisters galore:cry: Hade tidigare användt 4s hästlinement på ryggen utan problem men den var slut. (det var några veckor emellan så det var inte en blandning av linementen som orsakade skadan) men nu är jag "bränd" så att säga och vågar nog aldrig använda något linement igen, iaf inte på ryggen.:o
(har påpekat detta för både tillverkare och återförsäljare av Radital gel men utan reaktion :mad:)

Använde oxå arnika gel på min häst ländrygg och bakknäna, men han blev mkt blistrad och fick skorpor och knutor som var kvar länge. Men alla hästar reagerar ju olika..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Ceta
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 325
Senast: Jealle
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Rubinen
·
Hästvård Idag när jag kom till stallet var min 2-åriga valack fruktansvärt öm i ryggen, främst över länden/korset. Det har regnat hela dagen och...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka