Arnika/Liniment

A

ArabianGirl

Vad är egentligen skillnaden, och vad är de bra för? Vet att båda två är värmande, men när är de tsom bäst att använda dem?

Sv: Arnika/Liniment

ja har säljv ingen jätte erfarenhet av varken de ena eller andra men arnika är väl med till massage typ eller har ja missuppfattat allt :confused: he he. liniment är väl mer vid akut, att du måste värma en skada eller så. men a som sagt inte säker men ja tror att de är nått liknade iaf:)

alltså, arnika är en ört. arnica montana. den finns som liniment, omslag ört och homeopatmedel.

jag använder aldrig andra liniment än arnika, då det är milt och effektivt. blue lotion o.d. ger stor risk för blistring.

Är arnika verkligen värmande?
Det har jag aldrig märkt när jag masserat hästen eller mig själv.

De flesta liniment man kan köpa är kylande, arnika är varken eller.

Däremot är Arnika bra att lägga som våtvärmande omslag :idea:

Själv använder jag det vid typ benhinneinflammation och liknande, på hästen vid muskelspänningar. Det är inflammationshämmande, går in genom huden men man får ingen värme/kyl-känsla.

De flesta liniment man kan köpa är kylande, arnika är varken eller.

Vem har sagt det? :p
Eller, var har du läst det...

Arnika marknadsförs ju som värmande gel (eller liniment om man vill använda den typen) för att masseras in i ex. muskler. Visst, allt som sägs är inte sant om alla produkter, men kan ju vara bra att veta om du verkligen är helt säker på att arnika inte skulle ha någon effekt alls?
Jag vet nämligen certificerade hästmassörer som använder det, och de borde ju ha något hum tycker man

Den ena är lättare att arbeta in (den i gel-form, brunaktig flaska) och kan användas överallt på hästens muskler (ex, ryggmuskulaturen).
Den andra används mer som liniment och kan has som våtvärmande omslag (vit flaska)

Vem har sagt det? :p
Eller, var har du läst det...

Arnika marknadsförs ju som värmande gel (eller liniment om man vill använda den typen) för att masseras in i ex. muskler. Visst, allt som sägs är inte sant om alla produkter, men kan ju vara bra att veta om du verkligen är helt säker på att arnika inte skulle ha någon effekt alls?
Jag vet nämligen certificerade hästmassörer som använder det, och de borde ju ha något hum tycker man

Nej Arnika är inte värmade eller kylande i sig självt, det har antiinflammatoriska och stimmulerande egenskaper. Ökar blodgenomströmningen vilket ger bättre tillförsel av syre.

Jag har inte skrivit att det inte har någon effekt, använder ju det själv! Men för att kyla eller värma skall man använda annat!

Hur när varför använder ni arnika då? *nyfiken*

jag använder det till min hästs nacke, bog och musklerna på bakbenet på "skinkan" (gastronemus eller vad den heter) för att det är lite problemomr.

Blue loation använder jag på kotor, ben osv... sådant som ska kylas efter ridning och sen värmas :)

Ökar blodgenomströmningen vilket ger bättre tillförsel av syre.

OCH en värmeeffekt! Det är klart att arnikan "i sig" inte är värm, det känner man ju när man tar på flaskan. Om den har effekt, dvs. ökar blodgenomströmningen, så har den ju också en värmande effekt. Värmen kommr ju just från blodet!

Är väl för övrigt inga produkter i sig själva som är värmande.. Möjligen om du blåser en hårfön eller liknande direkt mot muskeln, men vad händer då?
- jo samma sak som användning av arnika (om v förutsätter att det funkar) fast men kanske annan effekt --> Men blodgenomströmingen ökar och därför blir det en lokal värmeökning.

Jo det finns produkter som blir värmande.

Arnika har inte den egenskapen i sig självt. Därför använder man det mest som våtvärmande omslag! Eller i samband med massage där manipuleringen av muskeln gör att det blir varmt.

De produkter som fungerar värmande har de egenskaperna från början i sig själva!

fyi

Bioflog® extra stark

Värmelera för sporthästar.

Användningsområde
Uppvärmning av hästens ben och ryggmuskulatur som ett led i skötseln inför träning och tävling.

* Packad i plasthinkar med tätslutande lock
Utförlig bruksanvisning finns på hinkarna

* Färdig att använda, lätta att stryka på

Bruksanvisning
Stryk på ett tjockt lager på det aktuella stället.
Lägg på plast eller papper och utanpå detta bomull eller vaddstycke. Bandagere.
Låt Bioflog verka i 8-16 timmar.
Om medlet skall användas på rygg eller kors: Stryk på ett tjock lager, täck med plast eller papper. Lägg på ett varmt täcke.

Liniment Blue

Produktbeskrivning
Massageliniment i gelform för häst. Verkar först kylande, därefter värmande.

Användningsområde
Vid massage av muskler, senor och leder.

Information
# Perfekt konsistens - lätt att använda.

# Utmärkt som förberedelse inför träning och tävling.

# Kan användas med eller utan bandage.

# Innehåller naturliga råvaror.

Sedan finns det en hel uppsjö med olika värmande liniment i galopp/travet. Där brukar jag köpa mina!

Arnika bör användas med bandage för att få verkan och således blir det varmt, men någon egenskap i sig själv som de andra värmepreparaten har det inte
---------

Jo det finns produkter som blir värmande.

Arnika har inte den egenskapen i sig självt.

Jag tycker du motsäger dig själv? Du säger att arnika i sig inte är värmande, men att den ökar blodgenomströmningen. Jag förstår itne ritkgit vadd et är du diskuterar runt... :crazy: Håller du inte emd om att en ökad blodgenomströmning leder till ökad värmeutveckling i omkringliggande vävnad?

Därför använder man det mest som våtvärmande omslag! Eller i samband med massage där manipuleringen av muskeln gör att det blir varmt.
De produkter som fungerar värmande har de egenskaperna från början i sig själva!

Massage gör också att man ökar blodgenomströmningen och på så vis blir det varmt...

Ge exempel på en produkt som ger hästen värme utan att det bero på att hästens blodgenomströmning på det aktuella stället ökar?

/ Lite förvirrad och undrar vem som missförstår vem :crazy::confused::crazy:

Det värmer inte i sig själv, utan ökar blodcirkulationen, precis som massage = "blir varmare".
Det är ju inte som att lägga på något som värmer direkt!
Värmen är ett resultat så att säga!!! :D

Det värmer inte i sig själv, utan ökar blodcirkulationen, precis som massage = "blir varmare".
Det är ju inte som att lägga på något som värmer direkt!
Värmen är ett resultat så att säga!!! :D

Jo! ;)
Men kolla vad jag skrivit över? Har jag inte skrivit på flera ställen att det är just det den gör? = ökar blodgenomströmningen och på så vis ger en värmeutveckling?

hehe orkade inte läsa allt ;)

men JO, så är det! vad olgaklara vill poängtera är att det inte är själva arnikan som ärmer, utan som sagt, det är resultatet :D

Jo, det var så trodde att hon ville poängtera först, och jag höll med henne. Det är med arnikan som med det mesta annat, ger en ökad blodcirkulation och därmed värme. Klart att arnikan i sig själv inte är varm liksom, då skulle man ju känna det när man höll i flaskan :crazy: så dum e jag faktiskt inte ;)
Även saker som i sig själv är varma (som mitt ex med hårtorken), leder ju till ökad blodgenomströmning och är således också ett exempel på en "indirekt" (elelr vad ni nu vill kalla det ;) ) metod att erhålla värme i önskade partier.

Jag personligen tycker att arnikan är perfekt att borsta in /massera över rygg,länd och kors efter ridpasset och därefter på med nattistäcket!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat