Arnika gel vs liniment

S

smiling_sun

Vad är det som gör skillnad på Arnika gel och arnika liniment? Vad är det arnika gel gör för nytta?

Sv: Arnika gel vs liniment

Ingen alls?? Jooo någon här inne måste veta! ;)

Arnika gel är lättare att hantera,eftersom den är tjockare... !

Kan du inte använda rätt knapp när du skriver meddelanden? För det där var inte till mig tror jag.

Bägge innehåller arnikaextrakt. Gelen är lite lättare att hantera men ska du lägga exv våtvarmt så är det linimentet som gäller. Tillverkaren själv rekommenderar väl gelen till massage.

Elektron skrev:
Kan du inte använda rätt knapp när du skriver meddelanden? För det där var inte till mig tror jag.

Vad menar du...?? Vilken knapp ska jag använda..???

Elektron skrev:
Citat-svar/Svara på detta/Snabb-svar i rutan på det meddelande du vill svara.

Hehe, roliga ni ee!! :rofl: :rofl: :banana:

Hon gjorde ju rätt senaste gången, så behövde tydligen ingen förklaring ;) :D
Min humor är kanske inte på topp just nu.. :angel: :rofl:

Arnikan är lite mildare än liniment. Det ger inte samma brännande effekt. Jag använder mest arnikan.

haha, nu kan man tro att det är mig du skriver till.. dags för dj att använda "rätt" knapp! ;) :rofl: :rofl: ;)

Jag använder Arnika när jag masserar hästen, liniment använder jag för att lunga ner benen efter ett hårt träningspass eller liknande. Det var min (eh, nej;hästens) massör som rekommenderade Arnika som massage medel, och jag min nöt frågade inte så noga varför. Så min förklaring är den enda som jag kan ge. Hoppas någon annan kan förklara bättre här!

Reebok skrev:
Jag använder Arnika när jag masserar hästen, liniment använder jag för att lunga ner benen efter ett hårt träningspass eller liknande. Det var min (eh, nej;hästens) massör som rekommenderade Arnika som massage medel, och jag min nöt frågade inte så noga varför. Så min förklaring är den enda som jag kan ge. Hoppas någon annan kan förklara bättre här!

Joo.. såhär är det..
linimentet är mest effektivt som omslag, gärna våtvarmt...
Medan gelen, precis som du beskriver, är bättre att massera in vid muskler. Och särskilt på de ställen där man ändå inte kan linda om.

Aaah, ok. Det var nog så det var. Eftersom jag Arnikade in rumpan och hela benen ner på hästen när han hade nästan fläkt sig i hagen.

Tinen skrev:
Hon gjorde ju rätt senaste gången, så behövde tydligen ingen förklaring ;) :D

Och jag behövde inte få förklarat att gel är lättare att hantera, det ligger liksom i sakens natur.

Jag är 99 % säker på att innehålet i gelen och linimentet är detsamma, det är bara formen som skiljer. Och ska man göra våtvarmt omslag är det lämpligt att använda det som blir vått, dvs linimentet, annars föredrar jag personligen gelen.

Elektron skrev:
Och jag behövde inte få förklarat att gel är lättare att hantera, det ligger liksom i sakens natur.

Jag är 99 % säker på att innehålet i gelen och linimentet är detsamma, det är bara formen som skiljer. Och ska man göra våtvarmt omslag är det lämpligt att använda det som blir vått, dvs linimentet, annars föredrar jag personligen gelen.

Men slog i hop det i ett inlägg istället för att göra två!! :cool:

Och innehållet är inte detsamma EFTERSOM formen skiljer, den verkande effekten kan vara hyfsat lika, men linimenten behöver omslag för att verka bäst.. det verksamma ämnet, arnika-extraktet, är detsamma i de båda "flaskorna".
/K.A

Hur kan du få det till att jag sa något annat än det du säger nu? Innehållet är detsamma men formen skiljer. Känns mest som du märker ord.

Elektron skrev:
Hur kan du få det till att jag sa något annat än det du säger nu? Innehållet är detsamma men formen skiljer. Känns mest som du märker ord.

Ja men snacka inte om att 99% är samma då.. Det verksamma ämnet är samma, anrnikan. Det ena fungerar bättre som våtvarmt till muskler senor och ligament och det andra funkar bäst till musker där det inte går att ha våtvarmt, vilket vi redan sagt.:cool:
jag är inte stridslysten. Trådfrågaren har fått svar nu, vill du diskutera mer.. kör på PM :cool:

Ville bara berätta hur jag använder arnika gel.

Jag masserar noga benet och kotan, sen tar jag lite vatten med en svamp, och sen på med en linda. Efter några timmar har ev. gallor försvunnit och benen är rena o torra.

Har ofta det på medans jag tränar hästen med, efteråt är hon varm och har torra fina ben.

Tycker arnikagellen är så mycket drygare=ekonomiskt

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 471
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar