Armbågsledsartrit

N

neferra

Kalle (val, 6 år, SWB, ca 180 cm mkh, hoppstam) var för tredje gången på lika många veckor hos veterinären som till sist idag kunde konstatera armbågsledsartrit på h fram efter ett större antal bedövningar och ridrundor. Tack och lov, var svårt att hitta.
Röntgades i armbåge, bog, kalskotpelare och nedre falanger UA. Behandlades med tuppkam, kortison i armbågsled och sköljdes ur i kotled då det var en liten reaktion på böjprov där. Fick även Metacam, 10 dgr kur. Ordinerad boxvila 2 dgr, sedan boxhage och uppsuttet med vissa övningar vi ska göra i skritt. ÅB om två veckor.

Fattade misstankar om skada då han visade på oregelbundenhet/orenhet/allmän brist på bjudning på volt i v varv, i låg form. Visar inget i h varv, rakt fram eller i fri form. Har hoppat bra och villigt men varit snabb att säga ifrån då markarbetet blivit jobbigt. Har också varit allmänt ojämn i bjudningen men varit än mer explosiv än vanligt (helt livsfarlig alltså ;) )

Finns det någon annan här som har fått samma diagnos å sin häst?
Hur upptäckte du det? Symptom?
Prognos?

Har förstått att det är en riktigt ovanlig skada. Lille Kalle ska då alltid lyckas...:crazy:

Tacksam för svar!

Sv: Armbågsledsartrit

Min V hade vid ett tillfälle armbågsledsinflammation.

Märktes med att han kändes stum och låst i höger varv, och höger galopp trasslade. Om man vände TVÄRT åt höger (uppsuttet alltså) i trav eller galopp så haltade han enstaka steg. Equiatrikern hittade rejäla låsningar, och förvarnade om att han kunde bli halt efter behandling. I så fall var det veterinär som gällde, för då satt det i leden.

Och mycket riktigt, när equiatrikern släppt muskelspänningarna som höll emot så kom hältan. Syntes bara i höger varv dock, och i trav/galopp. Släcktes till 99% med bedövning av armbågsled. Sprutades i armbågsleden.

Konvalescensen minns jag inte exakt, mer än att den var mer 'aktiv' än vid t ex kotledsinflammation etc.

Han blev helt återställd och fick aldrig tillbaka det.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka