Åringen har tappat hull!

J

Jaba

JAg var och hälsade på mi åring som är på sjukhuset pga djupgående hovböld.
NÄr han kom dit vägde han 283 kg och hade gått ner en del innan då han hade stått hemma och haft ont i några dagar och inte ätit ordentligt.
JAg kan inte påstå att han var tjock innan heller utan det skulle inte ha skadat om han hade några extra kilon på sig.
NÄr jag var där hade han gått ner VÄLDIGT mycket. Revbenen syntes och han hade tappat allt på baken.:cry:
HAn är inte hemma än så nog kommer han att gå ner lite till men hur ska jag göra för att få upp honom i vikt och muskler igen? Så fort som möjligt men inte allt för fort!

Olja?
Grejen är den att han inte kan få i sig så mycket mer. Och boxvila kommer han att få ett tag framöver så någon bättre matlust kommer han förmodligen inte att få.

Hemma fick han:
Fri tillgång av hösilage i boxen (5kg) Analys: 5,9 MJ, 42 smrp
Något kg i hagen av oanalyserat hösilage.
1 kg lusern (si så där av att äta den mänmgden)
1,5 kg havre
Lite vetekli, mineraler och fosforbalans.
 
Sv: Åringen har tappat hull!

Fortsätt att ge fri tillgång till det analyserade hösilaget.
Sedan hade jag gett fri tillgång till lusern också... Betfor, soja, olja, krafft rehab och hippo alfa är andra fodermedel som jag hade testat!:idea:
 
Sv: Åringen har tappat hull!

Jagh ar alfa och soja hemma.

Skulle de funka med att buta ut havren mot alfa, soja och olja för att få i han mer mj men i mindre volym?
 

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·
Hästvård Mitt kallblodssto har tappat en del i vikt sista tiden. Både fett och muskler ser det ut som. Hon är 19 år, har knappt ridits sista...
Svar
4
· Visningar
852
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 087
Senast: Katti
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 345
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp