Åring som inte respekterar dig

C

Cindy & Lucky

Jag har en hingst på 11 månader som börjat testa mitt ledarskap. Han går gärna på mig och nafsar gärna lite på kläderna, det är inget elakt i han, han är bara busig och antagligen uttråkad. Han går idag på lösdrift med två ston och jag vill inte ge honom någon lekkompis i form av en annan unghäst, det borde gå att lösa på annat sätt.

Tidigare har det räckt med att jag blåst upp mig, viftat på armarna och gått mot honom för att han ska flytta på sig men det gör han inte längre. Han bara tittar på mig och går upp på bakbenen, och ögonen säger, jippi, hon vill leka. Likadant gör han om jag försöker putta bort honom med armarna. Jag har försökt överraska honom genom att sparka till honom på mulen när han vill bita i skorna, att sticka ut armbågen när han kommer för nära, att vifta med piskan men det hjäper inte.

Jag gillar inte våld och jag vet att det inte är lösningen, men jag vet inte vad jag ska göra för att han ska fatta att jag är ingen lekkompis.

Vad rekommenderar ni att jag ska göra för att stärka mitt ledarskap och få honom att respektera mig?

Sv: Åring som inte respekterar dig

Så länge du ger honom uppfat6tningen av att det är okey att han nafsar lite och nyper så kommer han fortsätat att göra det.
En ung hingst har mycket energi och mår ofta bra/bättre av att gå med likasinnade så dom kan busa på sitt vis. Ett hingst bete under sommaren vore kankse inte fel? Eller en annan ung häst att gå med? Hur skulle det kunna skada.

Det du måste göra är att markera ordentligt att NEJ STOPP DETTA ÄR INTE OKEY längre!!

Våld är inget man vill utöva. Men att tala hästens språk vill man.. studera dina hästar i hagen. Vad gör stona mot honom när dom tröttnar??

Jag tycker detta ar ett bra tips som ledarovning:
Backa, forst ovardu i grimma. Jag personligen ar emot anvanda smackning vid bakot-rorelser, da om hasten ar los kan du fa den ga framat med smack och bakot med ditt andra kommando, jag anvander Backa. Som sagt borja nardu leder honom, sag kommandot och putta pa bringan sa han backar, ge godis. Fortsatt, nagra fa ganger i taget/dag. Nar han hajjat sa aven nar han ar los, a sa fort han vill busa, fa honom att backa!! Forsoker han igen, backa igen osv. Tillslut forstar han att han inte ska gora sa.
Lycka till
Maria

Cindy & Lucky skrev:
Jag har en hingst på 11 månader som börjat testa mitt ledarskap. Han går gärna på mig och nafsar gärna lite på kläderna, det är inget elakt i han, han är bara busig och antagligen uttråkad. Han går idag på lösdrift med två ston och jag vill inte ge honom någon lekkompis i form av en annan unghäst, det borde gå att lösa på annat sätt.

Tidigare har det räckt med att jag blåst upp mig, viftat på armarna och gått mot honom för att han ska flytta på sig men det gör han inte längre. Han bara tittar på mig och går upp på bakbenen, och ögonen säger, jippi, hon vill leka. Likadant gör han om jag försöker putta bort honom med armarna. Jag har försökt överraska honom genom att sparka till honom på mulen när han vill bita i skorna, att sticka ut armbågen när han kommer för nära, att vifta med piskan men det hjäper inte.

Jag gillar inte våld och jag vet att det inte är lösningen, men jag vet inte vad jag ska göra för att han ska fatta att jag är ingen lekkompis.

Vad rekommenderar ni att jag ska göra för att stärka mitt ledarskap och få honom att respektera mig?
Något som biter på de flesta djur, särskillt hästar är att se i ögonen och stampa med foten, och jälper inte det så stampar man och går mot honom så att han måste flytta sig. Men var inte osäker när du gör det, för det märks. Använd inte piska eller slag med handen, det vet inte en häst vad det är. Att sparka och nypas däremot fattar dom.

Du ska absolut inte låta honom fortsätta nafsa eller gå på dig, även om han bara vill leka! Det är säkert så att han testar dig, unghästar har ju sådarna perioder som återkommer under deras utveckling!

Titta hur stona fostrar honom å gör lika, du måste ta i så mycket så han förstår vad du menar, jaga bort honom från dig när han bits. Ska man stå hos dig å få ha din uppmärksamhet så måste man uppföra sig.:banana:
Jag tycker du ska jobba honom i en rundkorall, eller dylikt! Det funkar bra på min tvååring, då blir han from som ett lamm!:love:
lycka till

Tack alla som svarat! :bow: Ibland behöver man lite stöd och uppmuntran, nu ska jag ut och träna lite ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama