Åring på bete med rinnande vatten, kommer hon att dricka?

Smuldaisy

Trådstartare
Vet inte om jag lagt tråden rätt, visste inte riktigt var den hörde hemma. Till frågan: Jag har en halvblodsåring som jag ska släppa på annat bete än mitt eget i år eftersom mamman behöver komma bort från sin "fölis". Jag har hittat ett helt underbart bete på 6 ha, kuperat, gott om träd och med rinnande vatten, både en damm och en å finns i hagen. Min fråga är hur funkar detta, någon med erfarenhet? Jag antar tillräckligt törstig häst dricker var som helst eller? Är lite orolig att hon inte ska dricka av detta vattnet när hon är van vid badkar och vattnet serverat. Bidra gärna med era erfarenheter och kloka ord :laugh:

Sv: Åring på bete med rinnande vatten, kommer hon att dricka?

tror inte det blir några bekymmer, dricker de andra så kommer hon oxå dricka.

Tja, jag vet inte hur det verkligen är.
Men jag har släppt alla mina tre på bete med rinnande vatten och alla har hittat källan där den rinner ut och blir en bäck.

Jag tror att de hittar vattnet om de är törstiga!

Immer

jag släppte mina hästar på super fint bete för några år sedan med rinnande vatte å en liten dam mm. å inte att dom drack ur den en enda gång förutom när jag drog dit dom 2 gånger. annars väntade dom vid badkaret. men min nuvarande kan ej gå där det är vatten för hon bosätter sej i det å de e ju inte så bra om de e kallt för då blir hon ju sjuk =/

Om du hade tagit bort badkaret hade hästarna säkert druckit ur vattendraget.

Immer

men min nuvarande kan ej gå där det är vatten för hon bosätter sej i det å de e ju inte så bra om de e kallt för då blir hon ju sjuk =/

Jag tror faktiskt att hästen själv känner när det är dags att gå upp ur vattnet.
Förmänskliga inte era hästar!

Immer

Tack alla för svaren! Det låter ju som om det skulle gå bra. Betet är nämligen underbart med en damm, en å, stora träd och kuperat! Ser ut som ett vykort i april hur underbart blir det inte när löven kommit. Jag tror min lilla "morrhoppa" kommer att trivas kanon men jag var orolig för vattnet.

Inga problem alls. Vi har naturliga vattendrag vår/försommar och alla hästar dricker, oavsätt ålder och vad dom är vana vid från början. Oftast föredrar de tom. vattendragen före färskt vatten som serveras i hink - vi har nämligen även hinkar sommartid då vattendragen torkar och jag är lite osäker på vattenkvaliten. Men som sagt, hästarna verkar inte tycka att vårt hinkvatten är alls lika gott. ;)

Sen mars i år har våra hästar gått endast med naturliga vattendrag, och två av hästarna hade aldrig druckit ur annat än kar/hink förr.

Alla hästar vet vad som är drickbart vatten.

Vi har rinnande vatten på betet, och det har aldrig varit några problem. De lär sig fort.

Både min foderhäst och min egen häst har druckit ur bäcken som går genom deras hage. Inga problem alls med andra ord! Bara det går att ta sig fram till vattnet så nog dricker de.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: cactuspower
·
Träning Som rubriken lyder, har ni några erfarenheter av hur den kombinationen fungerat? Mitt vuxna sto ska på bete med ett gäng hästar där det...
Svar
9
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar