Argument till att INTE kastrera utekatter?!

taccotad

Trådstartare
Vet att det fortfarande är många som inte kastrerar sina katter som håller till både utomhus och inomhus. Min stora fråga är VARFÖR låter man dom vara okastrerade?? När vi köpte första katten, bondkatt som var en hona var den en självklarhet att kastrera. Vi hade henne inne tills det var dags. Visst är kattungar det allra sötaste och goaste som finns, men det fick vi avstå. Köpte sedan ännu en hona, denna från KattKommando syd och då var vi tvingade att kastrera - vi hade ändå tänkt göra det.
Folk häromkring förstår inte varför vi kastrerar.... "det är ju så gulligt med kattungar".
Vi har besök av flertalet okastrerade hankatter i stallet. Inget populärt kan jag säga! Det verkar som folk hellre köper hankatter för då behöver man inte kastrera i och med att hankatter inte föder ungarna så är det inte hankattägarens problem.

Så nu vill jag höra vad ni har för åsikter angående kastration.
Varför kastrerar ni era katter?
Varför kastrerar ni inte era katter?
Mår honkatter sämre om de aldrig får en kull med ungar?

Sv: Argument till att INTE kastrera utekatter?!

Jag kastrerar alla mina katter, som mest har jag haft 7 st , 2 hanar o 5 honor...första honan fick 2 kullar innan jag kastrerade....sen rök alla på engång ( bra att ha vet som kompisar :D )
Vi körde en kväll ala tupperwareparty fast vi kastrerade katter istället :rofl:
Jag tycker att man skall kastrera, dels för alla kattungar som blir, dels för husfriden och slippa höra allt skrik och åmanden.......nu har jag en kissunge på 13 veckor, men han blir kastrerad vad det lider, kanske i jan/feb innan han börjar skrika....helst.

*djup suck*

Hade den diskussionen senast i dag. En bekant som just upptäckt att ungkatten fått kattungar. Alla utom en avlivades direkt.

"Varför kastrerar ni henne inte?" undrade jag. Och min bekant vill men inte hennes man. "Men det är inte okej att slå ihjäl kattungar på löpande band när man så lätt kan förhindra att ens blir till" sa jag. Men eftersom det är hennes man som står för avlivningen så är det ungefär hans bekymmer, enligt deras sätt att se.

Alltså, det här är jättebra människor, bra djurmänniskor - men som bland många andra djurmänniskor på landet så räknas katter liksom inte till djur. Jag blir bara skitledsen.

Mina katter betraktas som djur...fast dom bor på landet :bow:

men det var som när jag plockade ner katterna och skulle iväg, en efter en hona åkte ner...det var inga kommentarer...tills jag tog HANEN...va fan ska du med honom??? - Kastrera sa jag, - I helvete heller :rofl:

Skillnad på vem som är vem i familjen :D :D
Men han fick åka med iallafall....den yngsta hanen var lite för ung...men en dag kom en av mina kamrater hem hit...lillhanen spang omkring o var märkvärdig då....Har du kniven med dig frågade jag ???? Jajamen....la en tidning på bordet, gav katten en spruta och förvånad vaknade han upp i källaren och undrade varför det var som tomt emellan bena :rofl: ...Så kan det gå :devil:

martha skrev:
Mina katter betraktas som djur...fast dom bor på landet :bow:

Jo, jag menar inte att djurmänniskor på landet är sämre. Men det är just på landet jag träffat på riktigt bra och äkta djurmänniskor - som samtidigt inte räknar just sina katter...

Hoppas du såg mitt första inlägg i den här tråden också :angel:

Nääääeeee, jag såg inget...och det var brudarna som blev kastrerade...5 st och EN hane :rofl: ingen könskvotering här inte :rofl:

Jag har på många håll sett samma sak som Mandalaki. Duktiga djurmänniskor som inte ser sian katter som ett djur, utan som en råttfångare man kan behandla hur som helst. Samma människor som lägger stor omsorg på sina hundar och lantbruksdjur slå ihjäl flera kullar om året, och skjuter dessutom alla andra katter som lyckas ta sig in på deras mark, oavsett om katten har halsband eller inte.
Det gör ont i mig att se människor som absolut saknar all respekt för katter som levande varelser (och dessutom tycker att katter som husdjur är avskyvärt...)

Tyvärr är sambons föräldrar sådana, de anser att deras "ansvar" för gårdens katter sträcker sig till att låta dem bo i stallet, och låta dem äta lite rester ibland. All annan omsorg är "fjolligt" och hans pappa har mycket svårt för att vi lägger tusenlappar på kattinköp, leksaker och annat.

Jag kanske kan hålla med till viss del ändå...vi fjollar inte med katterna som "stadsbor" gör, har förmodligen mindre koll också...jag har 3 st katter, 2 gamla(13 o 14 år) och en kattunge.Mina gamla går in o ut som dom vill genom källaren, där finns mat o vatten och dom kan gå upp till "oss" precis när dom vill...den enda gången dom till hundra är upp så är det på nätterna när bägge gammelkatterna skall ligga på mina ben i sängen :D
Men det betyder ju inte att jag tycker mindre om dom...kanske jag tycker MER om dom och låter dom få vara katter på en katts vis??? Dom kommer in o bjuder på fika genom en egenfångad mus ibland också :rofl:

Men jag har ingen koll på vad dom gör eller vart dom är när dom inte är hemma, risken är ju för dom att dom kan bli tagna av nån räv eller lodjur...men den risken tar jag...och det är inte för att jag tycker mindre om dom än stadsfolk..

Min riktiga gammelkatta som är 17 år nu...hon helt sonika flyttade hemifrån för några år sen...hon bor hos en pensionär nere i backen och trivs tydligen bättre där....jag har inget emot det, det var hennes val och tur var det ju att tanten ville ha henne, annars vet jag inte vad jag skulle gjort...för du kan inte tvinga en utekatt att bo kvar om den inte vill...förutom att låsa in den, och det funkar inte så här iallafall...

Lillkatten får ju vara inne( även om han varit ute nångång emellan) Han blir ju naturligtvis mer som ett plåster än dom andra...för han har ju inget annat...Han sitter i mitt knä nu och brukar hoppa upp på axeln när jag sitter vid datorn och sova där... :D

Men jag fattar väl att ni inte menar att ALLA är såna, jag vet också ställen som det är så på....men dom har oftast stora gårdar och många katter, dom jag vet får iallafall mat o att dricka, men ju mera mat man ger en katt som ska jobba som råttfångare, ju sämre jagar den....det är väl det dessa "folk" tycker...och att ha katter som råttfångare har ju de flesta gårdar med djur....så även jag..och det är väldig skillnad på att ha katt o inte...på rått/mus antalet.

Jag förstår ju att man ser katten som nyttodjur, jag har själv haft stallkatt när vi bodde på gård, och saker för ett par tusen blev förstörda av mössen den hösten han dog...

Skillnaden ligger ju i om man tar hand om sina djur eller inte. har jag en stallkatt ser jag efter katten, avmaskar om det behövs, håller koll på hullet, plockar fästingar, behandlar öronskabb osv, och håller givetvis katterna kastrerade. Jag kan inte få det till god djurhållning att låte en hona gå igenom den slitsamma processen att få flera kullar om året, och den stora risk för juvercancer och livmoderproblem det innebär att låta dem gå fertila. Likaså låter jag inte hankatterna bidra till de stora problemen med hemlösa kattungar som finns idag.

(Sedan är jag överlag skeptisk till utekatter, men kastrerade katter med en ordentlig gård att jaga på håller sig ju oftast på gården, till skillnad från alla "villakatter", som löper stor risk att bli överkörda)

Det är inte de yttre detaljerna som gör att man är en bra kattägare, det finns många innekatter som får "rätt mat" och skyddad miljö som är riktigt uttråkade och löper hög risk för välfärdssjukdomar, och många gårdskatter som är i uselt skick, och vice versa.

Kastrering av katter som inte går i avel ser jag som en av grundstenarna i god katthållning, kanske är det tom den viktigaste enskilda faktorn...

Men det är nog skillnad på landet o stan...ganska så stor också...JAG skulle aldrig komma på att köpa leksaker till mina t ex..lillkatten han får jaga nån hopknycklad ciggapaket eller en tom toarulle t ex....sen hittar han ju på en massa eget bus själv också...jagar och jagas av spöken :angel: "anfaller" hundarna när han anser att han själv är isäkerhet :D

öronskabb har jag aldrig haft, maskade blir dom, fästingar plockas när tillfället finns(när dom är hos mig och inne) mat får dom, kastrerade är dom...

Men lika noga som säkert du och många andra är jag nog inte med mina katter...iallafall inte om man läser här...jag skrattar gott åt er ibland :rofl:

Det är inget fel på att ha stall- eller gårdskatter om man låter dem leva som dina gör. Jag tycker att det låter som fullt ansvarsfull katthållning. Man behöver inte köpa leksaker till en katt för att den ska må bra ;) . (Leksakerna köper man mest för sin egen skull, mina katters favoritleksaker är några gamla kartonger och mina hårsnoddar. Sysselsättas måste de eftersom de är inne men hårsnoddar går minst lika bra som pälsmöss.)

Jag har sett exempel på totalt ansvarslös katthållning bara de senaste dagarna. Jag bor så pass centralt i Göteborg att jag har 6-7 minuters promenad till Liseberg - och trots detta så ser jag fler och fler utekatter i mina kvarter.

I går såg jag två katter på var sin sida av en mycket hårt trafikerad genomfartsgata ett par kvarter bort. De fick syn på varann och den ena började SMYGA över gatan mot den andra :crazy:. Jag höll på att få hjärtstopp men första bilisten som närmade sig såg katten, bromsade och tutade på den. Då först fick den fart på påkarna.

Vid närbutiken i mitt kvarter har det dykt upp en vacker ungkatt som smiter in i affären. Där får hon naturligtvis inte vara, där säljs ju livsmedel. Killen som har affären har ringt telefonnumret på kattens halsband men bara fått svaret "Det är en utekatt, jag kan inget göra åt det".
När jag pratade med killen häromdan tipsade jag om blomspruta för att skrämma iväg henne. "Men jag vill ju inte att hon ska springa ut i gatan och bli överkörd", sa han, "titta på henne!" Då låg katteländet mitt i gatukorsningen och spanade på några ungar som sparkade boll :crazy: . En blomspruta löser möjligen butiksägarens problem, men inte kattens :cry: .

Katterna ska kastreras om de inte används i avel. Naturligtvis ska de vara ute och jaga råttor och få ströva fritt.De ska maskas och skötas även om de är utekatter. Under sommaren bor de helst i stallet kommer bara in och äter ibland,men nu när det blir kallare kommer killarna in och vill värma sig framför kaminen .

bor man mitt inne istan tycker jag också att det är anvarslöst att ha katten ute... t om med min mamma som bor i ett ganska så stort villaområde skulle jag tycka det var läskigt......hennes katt är ute, men ropas in på kvällarna om hon inte redan är inne (ibland kan hon skrika för att gå ut, för att minuten efter stå på andra sidan och krafsa på förnstret för att komma in igen :rofl: Gång efter gång.... :crazy:
Men hon har iallafall klarat sig bra, är inne på sitt 17:e år, men fick nog inte gå ut förrän hon vara 3-4 år........ Men som jag skrivit förr så händer det ganska mycket otäckt med katter på såna områden....morsans katt är skygg för främmande och ganska osocial...

En morgon hittades en katt uppspikad i ett träd :mad:

Så nu vill jag höra vad ni har för åsikter angående kastration.
Varför kastrerar ni era katter?
För att slippa få kattungar eller för att slippa veta att min hankatt ev. kan vara pappa till en massa kattungar ingen vill ha.
Dessutom är kastration bättre än p-piller för dessa ger oftast juvertumörer senare i livet...

Mår honkatter sämre om de aldrig får en kull med ungar?
Nej, det tror jag inte.

mandalaki skrev:
I går såg jag två katter på var sin sida av en mycket hårt trafikerad genomfartsgata ett par kvarter bort. De fick syn på varann och den ena började SMYGA över gatan mot den andra :crazy:. Jag höll på att få hjärtstopp men första bilisten som närmade sig såg katten, bromsade och tutade på den. Då först fick den fart på påkarna.

Så betedde sig mina katter igår också. Såg dem genom fönstret. Hjärtsnörp.

Men vad gör man?

Jag kan ju inte ha dem inomhus för MIN skull!

Jag tycker inte att jag är oansvarig som har mina katter ute. Däremot är de kastrerade allihopa. Vi lät vår första hanne och hona få en kull tillsammans innan vi gick till veterinären. Men det var ytterst planerat. Alla ungarna utom två (som vi har kvar) är nogsamt utplacerade till släktingar och bekanta.

Nu kastrerar inte jag alla mina katter eftersom jag föder upp katter, men de går givetvis inte lösa utomhus.

Katter som jag inte avlar på kastrerar jag givetvis då det ur ren hälsoaspekt är bättre för katten. En honkatt slipper stressande löp (alla har inte det, men många), hon slipper livmoderinflammation och risken för juvertumörer minskar drastiskt.

För hanar handlar det väl mest om att skona dem från "plågan" att gå och tråna efter något de inte kommer få. Man slipper eventuell strilning och kåta skrik

Nu kommer jag ifrån jämtländska urskogarna där de flesta katter är utekatter, men i de byar jag bott har folk iaf haft vett att kastrera sina katter då grannsämjan störs av strilande hanar och folk faktiskt inte har hjärta att slå ihjäl kattunge på kattunge på kattunge.

Vi har alltid kastrerat hankatterna eftersom vi inte vill ha nåt spring och pracka på alla andra kattägare våra efterhängsna katter. Honkatterna har vi gett p-piller men jag har bestämt att vi ska kastrera/sterilisera min honkatt nu (har inte haft nån koll på det där förr, mor och far som bestämt) Vi gav p-piller för att kunna ta ungar när vi vill men jag har lyckats övertyga dom om att man kan få lika fina ungar som våra bara man är noga med var dom kommer ifrån :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Jag och min sambo har ett katt-syskonpar som är lite över året gamla. Det är en hona och en hane, båda är kastrerade, vaccinerade...
Svar
2
· Visningar
5 020
Senast: Ruben
·
O
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 650
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
3 053
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025