Argument för lucern vs kraftfoder?

Werze

Trådstartare
Behöver hjälp! Jag står inackorderad och har inte något att göra med hästens foderstat. Men jag skulle vilja ge min häst så mycket grovfoder som möjligt och gärna byta ut en del av kraftfodret mot lucern. Nu vet jag att min stallägare kommer att avkräva mig ett varför?.... Så fram med argumenten... vad jag har förstått kan man inte överutfodra med lucern och man ställer inte till det med ca/p balansen heller? Vi har ingen höanalys, så det gör allt ganska svårt när det gäller foderfunderingar...Jag tänkte mig hackat strå för att öka tuggtiden, hon är ett matvrak, lillhästen.

Sv: Argument för lucern vs kraftfoder?

Man slipper stärkelsen som kraftfoder har och som i större mängder kan orsaka obalanser i tarmen.
Lusern är väldigt näringsrikt och kan ofta ersätta kraftfoder, innehåller bra med protein som hjälper till att sätta fina muskler.

Ändå borde ni analysera höet så ni vet om mer än höet behövs alls, eller om det kanske räcker att öka hömängden istället för annat tillskott.

Jag står inackorderad och har inte något att göra med hästens foderstat. Men jag skulle vilja ge min häst så mycket grovfoder som möjligt och gärna byta ut en del av kraftfodret mot lucern. Nu vet jag att min stallägare kommer att avkräva mig ett varför?

Nu blir jag förvirrad. Även fast du står inackorderad så är det väl ändå DIN häst, och du som bestämmer? Vad har stallägaren med din hästs foderstat att göra?

VAd har stallägaren med hurvidare du vill fodra din häst? Du bestämer väl om den?

Vi har ingen höanalys, så det gör allt ganska svårt när det gäller foderfunderingar....

Här tycker jag du har ett bra argument för att fodra med lusern istället för kraftfoder. När man inte vet värdena är det bättre att lägga på lusern = grovfoder.
// Linda

Tack! Precis vad jag behöver! Jag ska försöka att få med mig några till för en höanalys, men att lära gamla hundar sitta....:p

Det är stallägaren som utfodrar hästarna och eftersom hon ÄR kunnig sätter hon i hop en foderstat som hon tycker är bra. Hästen har gått från mager stackare till ganska fin i hull på bara 6 veckor, så nog fungerar utfodringen som den ska! Hon köper också in fodret och det som ingår i hyran är vanliga saker som havre, korn, betfor, soja, mineraler och hö/hösilage. Min häst går det ingen nöd på egentligen...vi har väldigt bra service och en god kamratskap. Men det kan bli lite hett, när vi börjar diskutera foder, eftersom vi har lite olika syn på det hela. Jag försökte att lägga mig i för ett år sedan och bytte kraftfodret mot ett helfoder, men det blev bara pannkaka av det försöket tyvärr. (Lång historia). Men lite lucern för att kunna minska havren kan ju inte bli fel, tycker jag!:angel:

Stall Jupp och Fengur Laugar: se svar till Try ovan! Lite "finkänslighet", bara!:o

Senast ändrad:

Här tycker jag du har ett bra argument för att fodra med lusern istället för kraftfoder. När man inte vet värdena är det bättre att lägga på lusern = grovfoder.
// Linda

Hm, ja det är bra! Tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 203
Foder & Strö Att grovfoder är skonsammast säger sig självt, men när det inte räcker till? Grovfodret har en kvot som är lämplig för min häst men jag...
Svar
11
· Visningar
5 090
Senast: Lihna
·
Foder & Strö Varför och när ger ni era hästar det? I vilken form (hackad strå, pellets eller tex lucern mix) och hur mycket? Jag har ev. tänkt...
Svar
9
· Visningar
1 006
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 967
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar